اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نخبگان ایران‌زمین در بیرجند افتخاری دیگر رقم زدند

نخستین خودرو هیبریدی کشور رونمایی شد

خبرگزاری فارس: جشن مهندسی در دانشگاه بیرجند با رونمایی نخستین خودروی هیبریدی کشور تاریخی و ماندگار شد.

نخستین خودرو هیبریدی کشور رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند جشن مهندسی در دانشگاه بیرجند دقایقی پیش با استقبال وسیع دانشجویان روبه‌رو شد و شیرین‌ترین لحظات جشن، رونمایی از نخستین خودرو هیبریدی کشور بود که توسط دانشجویان و متخصصان علمی کشورمان در دل کویر ایران در بیرجند با وجود تحریم‌های بین‌المللی ساخته شده است.

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه بیرجند در این مراسم که با برنامه‌های جذاب از جمله موسیقی، مسابقه و اهدای جوایز همراه بود، تعریفی از مهندسی، وظیفه مهندس، سیر تحول مهندسی در جهان و در دانشگاه بیرجند ارائه کرد.

مهدی جوانشیر گفت: شاید نخستین مهندسان جهان کسانی بوده‌اند که اهرام مصر را ساخته‌اند و بعد از آن در تخت جمشید شاهد نخستین مهندسی‌ها بوده‌ایم.

وی به دارالفنون نخستین مرکز علمی اشاره کرد و یادآور شد: از سال 1313با دانشگاه تهران تحول عظیمی در علم مهندسی به وجود آورد.

در این مراسم انجمن‌های مهندسی دانشگاه بیرجند به دستاوردهای خود اشاره کردند.

اما از جمله مواردی که توجه همگان را به خودش جلب کرده بود، طراحی و ساخت نخستین خودروی تمام هیبریدی سری موازی در کشور توسط دانشجویان دانشگاه بیرجند بود.

سرپرست تیم سازنده خودروی تمام هیبریدی ایران گفت: این خودرو دوگانه‌سوز است اما از ویژگی‌های آن این است که سوخت دوم آن به جای گاز، برق است و از انرژی مرده برق تولید می‌کند.

رسول حسنی علت پنجم شدن آن را در مسابقات کشوری کم هزینه بودن آن در مقایسه با هزینه ساخت دانشگاه‌های دیگر کشور خواند و تاکید کرد: این اختراع از لحاظ علمی در کشور مقام اول را کسب کرده است، مثلا دانشگاه فردوسی برای ساخت ماشینشان 70 میلیون خرج کرده است در حالی که ما فقط 11 میلیون هزینه کردیم.

یکی از نمایندگان این گروه سازنده نیز گفت: از طرف کارآفرینی دانشگاه 11 میلیون کمک شده است که این کفایت نمی‌کند.

رضا ناظری تاکید کرد: 9 میلیون و 400 هزار تومان از طرف رئیس پارک علم و فناوری به عنوان وام بلاعوض داده شده است ولی قرار بر آن شده است که هزینه آن را از دانشجویان بگیرند اما با رایزنی‌هایی که انجام شده رئیس پارک علم و فناوری قول داده است که کارهایی در بلاعوض کردن وام انجام دهد.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول