اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

آتامبایف: پایگاه «ماناس» هرگز نباید علیه ایران استفاده شود/نظامیان خارجی باید ماناس را ترک کنند

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهوری قرقیزستان تاکید کرد که پایگاه نظامی آمریکا در فرودگاه «ماناس» این کشور نباید برای حمله به خاک ایران استفاده شود و همین دلیل بعد از جولای سال 2014 حتی یک نظامی خارجی در این پایگاه حضور نخواهد داشت.

آتامبایف: پایگاه «ماناس» هرگز نباید علیه ایران استفاده شود/نظامیان خارجی باید ماناس را ترک کنند

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «وزگلاد»، "الماس بیک آتامبایف" رئیس‌جمهوری قرقیزستان که برای یک دیدار رسمی به مسکو سفر کرده است، روز شنبه در مصاحبه با شبکه رادیویی «صدای روسیه» تاکید کرد که امکان استفاده از پایگاه نظامی «ماناس» در خاک قرقیزستان بعنوان سکویی برای حمله نظامی به جمهوری اسلامی ایران باید منتفی شود و به همین دلیل هم نظامیان خارجی باید این فرودگاه غیرنظامی را ترک کنند.

به گفته آتامبایف، تصمیم گیری در مورد خروج نیروهای نظامی آمریکایی و تعطیلی پایگاه نظامی این کشور در فرودگاه «ماناس» قطعی است، چرا که این مسئله دقیقا به تامین امنیت پایتخت قرقیزستان و شهروندان غیرنظامی این کشور مربوط می شود.

وی تاکید کرد: من بعنوان رئیس‌جمهوری قرقیزستان به این مسئله پایبند هستم که بله، ما دارای توافقنامه دوجانبه در مورد استفاده از فرودگاه «ماناس» توسط نظامیان آمریکایی برای پشتیبانی لجستیکی و حمل و نقل کالاهای مورد نیاز نیروهای این کشور در افغانستان تا سال 2014 هستیم، ولی بعد از ماه جولای سال 2014 دیگر حتی یک نظامی خارجی هم در این تاسیسات حضور نخواهد داشت و این مسئله قطعی است، چرا که منافع امنیتی قرقیزستان به آن بستگی دارد.

آتانبایف در تفسیر اظهاراتی که در خصوص امکان استفاده از پایگاه نظامی آمریکا در «ماناس» برای حمله نظامی به ایران گفت: پایگاه نظامی آمریکا در خاک قرقیزستان نباید علیه جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار بگیرد و به همین دلیلی است که ما اصرار داریم که «ماناس» یک فرودگاه غیرنظامی است و نباید نیروهای نظامی خارجی در آن حضور داشته باشند.

رئیس‌جمهوری قرقیزستان افزود: بعد از خروج نظامیان آمریکایی فرودگاه «ماناس» توسعه پیدا کرده و برای اهداف غیر نظامی و بعنوان یک فرودگاه بین المللی از آن استفاده خواهد شد.

این در حالی است که هفته گذشته "الکساندر لوکاشنکو" سخنگوی رسمی وزارت امورخارجه روسیه ابراز نگرانی کرده بود که مقامات مسکو بعید نمی‌دانند پایگاه هوایی آمریکا در فرودگاه «ماناس» در خاک قرقیزستان ممکن است برای اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران در صورت بروز مناقشه بالقوه با این کشور استفاده شود.

لوکاشوویچ گفته بود: نمی‌توان بعید دانست که این تاسیسات نظامی در صورت بروز مناقشه نظامی با ایران، برای حمله به این کشور مورد استفاده قرار نگیرد، هرچند چنین امکانی نیازمند تغییر و یا نقض شرایط مورد توافق بین طرف آمریکایی و دولت قرقیزستان در خصوص استفاده از این پایگاه نظامی است.

لازم به ذکر است که بر اساس توافقنامه بین دولتی مدت حضور نظامیان امریکایی در خاک قرقیزستان در تابستان سال 2014 به پایان خواهد رسید.

آتانبایف بعد از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری قرقیزستان در سال 2011 اعلام کرد که قصد دارد تا پایگاه نظامی آمریکا در فرودگاه «ماناس» در نزدیکی بیشکک را تعطیل کند، چرا که وجود پایگاه نظامی آمریکا پاسخگوی منافع این کشور نیست و او اصلا مایل نیست تا کشوری برای ضربه زدن به دولت آمریکا به خاک قرقیزستان حمله کند. البته وی تاکید کرد که مقامات بیشکک به تعهدات خود در قبال توافقنامه مربوط به اجاره این پایگاه پایبند بوده و مرکز حمل و نقل راهبردی «ماناس» تا پایان مدت قرارداد (جولای سال 2014) به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول