اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

یکی از رهبران جنبش اخوان‌المسلمون در گفت‌وگو با فارس:

اخوان المسلمون هیچ معامله‌ای با شورای نظامی مصر ندارد

خبرگزاری فارس: یکی از رهبران جنبش اخوان‌المسلمون مصر ضمن رد هر گونه توافق اخوان‌المسلمون با شورای نظامی گفت اخوان‌المسلمون خود اکثریت پارلمان را در اختیار دارد و نیازی به معامله کردن با شورای نظامی بی کفایت این کشور را ندارد.

اخوان المسلمون هیچ معامله‌ای با شورای نظامی مصر ندارد

"عمرو الحسینی" در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره با رد هر گونه توافق اخوان المسلمون با شورای نظامی مصر تاکید کرد اخوان المسلمون خود اکثریت پارلمان را در اختیار دارد و نیازی به معامله کردن با شورای نظامی بی کفایت این کشور را ندارد.

وی که عضو حزب عدالت و آزادی است تاکید کرد که جنبش اخوان المسلمون اگرچه اکثریت پارلمان را در اختیار دارد و خود خواهان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شفاف در مصر است اما مسئول برگزاری انتخابات شفاف نیست.

عمروالحسینی هر گونه توافق بین شورای نظامی و اخوان المسلمون بر سر نامزد ریاست جمهوری را رد کرد و گفت: اخوان المسلمون از طریق توافق با شورای نظامی چیزی عایدش نمی شود اخوان خود در همه انتخابات پیروز می شود و اکثریت پارلمان را در پارلمان مردمی و شورا و شورای اتحادیه ها در اختیار دارد.

این رهبر اخوان المسلمین تاکید کرد بی تجربگی سیاسی و اجرایی شورای نظامی موجب شده است که دچار اشتباهات فاحشی شود که اوضاع داخل مصر را به هم ریخته است.

عمرو الحسینی همچنین با رد مصادره اراده مردمی از سوی احزاب و گروه های سیاسی در مصر گفت: بنابراین آنچه که درباره مصادره اراده مردمی از طریق هر گروهی در مصر گفته می شود، صحت ندارد.

 

***متن کامل این مصاحبه را در ذیل مشاهده می‌کنید.***

فارس: شورای نظامی و اخوان المسلمون توافق کرده‌اند که یک نفر را به عنوان نامزد مورد توافق برای ریاست جمهوری معرفی کنند نظر شما در این باره چیست آن را تایید می‌کنید؟

- این اظهارات صحت ندارد و اگر چنین اتفاقی روی دهد طبعا بنده کاملا با هر شکل و موضوعی از این توافق مخالفم.

فارس: چرا شورای نظامی و اخوان المسلمون اجازه نمی‌دهند انتخابات مصر به صورتی کاملا دموکراتیک برگزار شود چرا احزاب و جریان‌هایی مشخص در مصر سرنوشت ملت را تعیین می‌کنند؟

- قرار دادن جنبش اخوان المسلمون در جایگاه تصمیم گیرنده برای کشور اقدامی اشتباه است اخوان اکثریت پارلمان است نه اکثریت دولت و امور اجرایی تا این لحظه در اختیار اخوان نبوده است و هیچ کس به اندازه آن خواستار برگزاری انتخابات شفاف ریاست جمهوری نیست.

موضوع اینکه شورای نظامی اجازه برگزاری انتخابات سالم و شفاف ریاست جمهوری را نمی دهد نمی توانم در این باره پاسخی بدهم چون چنین چیزهایی را از سوی شورای نظامی در هیچ کدام از انتخابات شاهد نبوده ام قبل از شهادت بنده جهان باید در این باره گواهی بدهد.

موضوع احزاب که به نام مردم سخن می گویند درست است و این مشکلی است که باید حل شود و تنها با گذر زمان حل می شود.

احزاب دیدگاه خود را بیان می کنند و آنجایی که این دیدگاه ها با نظر مردم در تعارض است الزام آور نیست.

دیگر اینکه ما نمی توانیم آنچه را که گروهی سیاسی به عنوان دیدگاه اکثریت پارلمان انجام می دهد سرکوب کنیم گروهی که همچنان پیشبرد روند دموکراتیک و سیاسی را برای اولین بار در تاریخ خود برعهده گرفته است پس طبیعی است که کار سیاسی را به طور مشخص عبارت از اختلاف بین احزاب و فراکسیون هایی معین بیابیم.

فارس: بسیاری می‌گویند توافق بین شورای نظامی و اخوان المسلمین به معنای حذف اراده مردمی و نقش انقلابیون از صحنه مصر است نظر شما در این باره چیست راه حل کدام است؟

- برای بار سوم هر گونه توافق بین شورای نظامی و اخوان المسلمین را رد می کنم و هیچ انسان عاقلی نمی تواند این معامله را که باید برای اهداف سیاسی شناخته شده باشد تصور کند در معامله هر دو طرف باید منفعت کسب کنند پس سود و دستاورد اخوان المسلمین از شورای نظامی چیست آنها در هر انتخاباتی که وارد شوند پیروز می شوند و اکثریت پارلمان را در پارلمان مردمی و شورا و شورای اتحادیه ها در اختیار دارند.

هیچ کس از جمله اخوان المسلمین نمی تواند اراده ملت را از میان بردارد اراده مردم پس از ژانویه 2011 تنها دارایی ملت است بنابر این آنچه که درباره مصادره اراده مردمی از طریق هر گروهی در مصر صحت ندارد. بنابراین آنچه که درباره مصادره اراده مردمی از طریق هر گروهی در مصر صحت ندارد.

فارس: از نظر شما چرا شورای نظامی در امور داخلی دخالت زیاد دارد چرا شورای نظامی حق انتخاب را از ملت مصر سلب کرد؟

- دخالت شورای نظامی با توجه به موقعیت کنونی آن قابل درک است و اشکالی ندارد اشکال در بی کفایتی سیاسی و اجرایی شورای نظامی است به همین دلیل دچار اشتباهات فاحشی می شود که اوضاع داخل مصر را به هم ریخته است.

اما شورای نظامی حق انتخاب را از ملت مصر سلب نکرده است بلکه شورای نظامی می خواهد انتخابات شفاف  و تحت نظارت کامل قضایی و تدابیر محکم امنیتی برگزار شود و انتخابات مجلس مشورتی که مردم آن را رد کردند شورای نظامی بر اجرای آن اصرار کرد [با تعجب]  در هر حالی گفته می شود حق انتخاب از مردم سلب شده است.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول