اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار ابرکوه:

ظرفیت‌های کاسه‌رود مورد استفاده قرار نگرفته است

خبرگزاری فارس: فرماندار ابرکوه با اشاره به ظرفیت‌های کاسه‌رود به عنوان یک منبع آبی غنی در شهرستان ابرکوه گفت: این ظرفیت‌ عظیم در حالی مورد استفاده قرار نگرفته که روستاهای شرق ابرکوه از خشکسالی رنج می‌برند.

ظرفیت‌های کاسه‌رود مورد استفاده قرار نگرفته است

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، اسماعیل برزگرزاده در دیدار با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد اظهار داشت: قابلیت‌های بسیار کاسه‌رود و آب بسیار خوبی که در این منطقه از سیلاب‌ها حاصل می‌شود، یکی از ظرفیت‌های بالای شهرستان ابرکوه است.

وی افزود: متأسفانه با توجه به کمبود بودجه نتوانسته‌ایم از این روان‌آب‌های کنترل شده بهره‌وری کنیم و این در حالی است که روستاهای شرق ابرکوه در فاصله نزدیک به این رودخانه دچار مشکلات خشکسالی هستند.

برزگرزاده خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال آینده بتوان به روند استفاده از این منبع آبی و انتقال آب سرعت بیشتری داد.

وی افزود: این منطقه قابلیت تبدیل شدن به یک منطقه تفریحی را دارد و هم‌اکنون نیز شاهد حضور مردم در این منطقه هستیم که باید با نرده‌گذاری و ایجاد منطقه عبور ممنوع از خطراتی که آنان را تهدید می‌کند، جلوگیری کرد.

برزگرزاده خاطرنشان کرد: بادبندهای تاریخی ابرکوه نیز یکی دیگر از قابلیت‌های ابرکوه در بخش منابع طبیعی است که با تلاش و همت مردمان سخت‌کوش این دیار برای تثبیت شن‌های روان ایجاد شده و هنوز نیز کاربرد خود را از دست نداده است.

وی بیان کرد: این بادبندها بیانگر بسیاری از مطالب و از جمله تدبیر و نگاه برتر مردمان این دیار در مقابل حوادث طبیعی است.

برزگرزاده بر لزوم معرفی این جاذبه ارزشمند تاریخی همچنین تلاش برای به ثبت رسیدن آنها در فهرست آثار تاریخی کشور تأکید کرد.

فرماندار ابرکوه همچنین خواستار توجه به رودخانه شور در شهرستان ابرکوه شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد نیز در این دیدار اظهار داشت: کمبود سرانه فضای سبز در شهرستان ابرکوه این اداره را به سمت ایجاد فضای سبز بین‌راهی سوق داد و تاکنون با اعتباراتی که به این امر اختصاص یافته این پروژه در حال اجراست.

محمدرضا عالم خاطرنشان کرد: حفر چاه و نهال‌کاری در قسمتی از مسیر از جمله این فعالیت‌هاست.

وی بیان کرد: اگر در سال آینده از ردیف بودجه‌های استانی اعتباری به این مسئله اختصاص نیابد، در ادامه کار اجرا با مشکل مواجه خواهیم شد.

عالم خاطرنشان کرد: در صورت تأمین اعتبار، اجرای آبیاری قطره‌ای در پروژه فضای سبز بین‌راهی نیز در دست کار است که با بهینه‌سازی مصرف آب، امکان گسترش بیشتر فضای سبز فراهم می‌شود.

وی اظهار داشت: کمک به اجرای این طرح علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز شهرستان، کویرزدایی را نیز به دنبال دارد.

عالم یادآور شد: از چند سال قبل چند پروژه از جمله پروژه ایجاد بند برای کنترل سیلاب‌ها در منطقه ابرکوه در دست مطالعه بود که با توجه به اینکه به سازمان دیگری محول شد، از جانب ما اقدامی صورت نگرفت و آن سازمان نیز اقدامی صورت نداد و از این به بعد منابع طبیعی پیگیری خود را برای اجرایی شدن آنها از سر می‌گیرد.

عالم همچنین یکی از مشکلات اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه را کمبود نیرو عنوان کرد و خواستار مساعت فرمانداری برای رفع این مشکل شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه نیز در این دیدار اظهار داشت: یکی از مناطق ابرکوه که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، منطقه آب مک است که یک مرتع وسیع در شهرستان و دارای چشمه است.

محمدمهدی صادقی افزود: این منطقه دارای قابلیت‌های بالایی برای احداث سد زیرزمینی در پایین دست است.

وی خاطرنشان کرد: توسط مردم تعداد محدودی درخت در منطقه کاشته شده است و قابلیت 50 هکتار درختکاری در منطقه وجود دارد.

وی تأکید کرد: آب مک با توجه به قرار داشتن در منطقه‌ای بکر که رویشگاه بنه و بادام کوهی نیز هست، قابلیت تبدیل به پارک کوهستانی را دارد.

صادقی افزود: با تبدیل منطقه به پارک کوهستانی و با توجه به دسترسی بخش بهمن به این محل، مکان تفریحی مناسبی برای مردم تمام شهرستان ایجاد می‌شود و کمبودهای ابرکوه در این زمینه جبران خواهد شد.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول