اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

خبرنگار فارس در تونس گزارش می‌دهد

سناریوهای نظامی نشست تونس برای توسعه بحران دمشق کدامند؟

خبرگزاری فارس: پس از شکست آمریکا و متحدانش در شورای امنیت و پس از لطمه خوردن پرستیژ بین‌‌المللی واشنگتن سناریوهای دیگری در نشست تونس برای توسعه بحران سوریه مطرح شد.

سناریوهای نظامی نشست تونس برای توسعه بحران دمشق کدامند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تونس، پس از شکست آمریکا و متحدانش در عرصه شورای امنیت و پس از لطمه خوردن پرستیژ بین المللی واشنگتن دگر بار نعره تهدید و ارعاب دمشق احیا شد. هر کدام از دشمنان امنیت و صلح سوریه و منطقه به بسته‌ای از سناریوهای تهدید وعده و وعید دادند.

ـ سناتورهای جنگ طلب آمریکا اعلام کردند که وقت حمایت علنی از درگیری مسلحانه و نظامی سوریه و مسلح کردن معارضان سوری فرا رسیده است.

ـ سارکوزی‌ جهت دریافت و فراهم کردن حمایت‌های مالی از سعد حریری و شیخ حمد قطری و دیگر شاهزادگان سعودی برای انتخاب مجدد خود، دگربار سناریوی مداخله در امور داخلی سوریه را آشکارا اعلام کرد.

ـ  افندی‌های ترک که از سقوط کم هزینه بشار اسد نا امید شدند بار دیگر سناریوهای تهدیدزا را مطرح کردند.

ـ شیح حمد آل ثانی و ملک عبدالله آل سعود مرعوب از شکست پروژه براندازی بشار اسد نا امیدانه و بطور جنون آمیز به کوشش‌های خود جهت تداوم چرخه توطئه و ادامه پروژه سقوط اسد، ادامه می‌دهند و در این راه دلارهای نفتی فراوانی هزینه میکنند.

اما شاه اردن که پس از سفر اخیرش به آمریکا ماموریت‌های ویژه در قبال سوریه و منطقه دریافت کرده اینک به عملیات و اقدامات زیر مشغول است:

1ـ ایجاد اردوگاه‌هایی برای آوارگان سوریه در مرزهای مشترک اردن ـ سوریه. این اقدام به چند دلیل انجام شده که می‌توان به برخی موارد آن اشاره کرد.

ـ دریافت کمک‌های مادی و لجستیکی از کشورهای غربی و عربی

ـ مشارکت در جنگ‌های روانی و رسانه‌ای علیه سوریه

ـ تبدیل این اردوگاه‌ها به پایگاه‌های نظامی برای معارضان مسلح سوریه

- تقویت بنیه اطلاعاتی و نظامی شهرها و مناطق مرزی با سوریه جهت مقابله با هرگونه حمله سوریه

ـ دادن تسهیلات به ارتش آمریکا که در مناطق مرزی "المرفق" و "رمثه" مستقر هستند

ـ مستقر کردن چندین منظومه دفاع موشکی" پاتریوت" در خاک اردن جهت حمایت از امنیت رژیم صهیونیستی و مقابله با حمله موشکی و تهاجم احتمالی ارتش سوریه.

شاه اردن اینک با این اقدام خاک اردن را به جبهه و سنگر مقدماتی امنیت اسرائیل تبدیل کرده و مردم مسلمان اردن را به عنوان سپر انسانی جهت دفاع و حمایت از صهیونیست‌های غاصب فلسطین، قربانی کرده است.

اما گزینه‌ها و سناریوهای نظامی و امنیتی دشمنان سوریه که در اجلاس تونس که روز جمعه پنجم اسفند1390 برگزار شده به شرح زیر است:

گزینه‌های تحریم‌ها و مجازات‌های اقتصادی و نفتی علیه سوریه نتوانست بشار اسد را سرنگون کند لذا عملی کردن سناریوهای تهدید نظامی جهت سقوط اسد، گزینه مطلوب امریکا و متحدان  است.

اجرایی کردن سناریوهای تحمیل انزوای سیاسی و خارجی علیه نظام دمشق طی یازده ماه گذشته در روند عملیاتی کردن پروژه براندازی بشار اسد کارکرد مفید و موثری نداشته لذا در این برهه زمانی عملی کردن گزینه محاصره دریایی، هوایی و زمینی سوریه در سقوط اسد موثر واقع خواهد شد.

محافل بین‌المللی و منطقه‌ای مانند سازمان ملل، شورای امنیت، کمیته بین‌المللی حقوق بشر، اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج فارس و سازمان کشورهای همکاری اسلامی به عنوان ابزار و سازکار جهت سقوط بشار اسد و لغو مشروعیت جهانی و منطقه ای او کارکرد موثری نداشته لذا باید به دنبال شیوه ها و سناریوهای کارامد دیگری و سازوکارهای مختلفی رفت. از جمله ایجاد گروه تماس خارج از چارچوب سازمان ملل و دیگر محافل بین‌المللی.

4ـ نظامی کردن بحران سوریه از دید آمریکا و متحدان آن بهترین گزینه در روند اجرایی کردن سناریوی براندازی بشار اسد است.

در این راستا وظایف و مسئولیت‌های جبهه آمریکا و متحدانش نیز به شرح ذیل تعیین شده است:

ـ کلیه هزینه‌های نظامی‌ـ‌امنیتی کردن بحران سوریه و روند سقوط بشار اسد از سوی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تامین می‌شود.

ـ ترکیه ضمن اعطای تسهیلات گوناگون به معارضان سیاسی و معارضان مسلح سوریه به روند مجهز کردن و آموزش دادن به معارضان سوریه کمک مستمر می‌کند و جهت پیاده کردن انواع سناریوهای مداخله خارجی در خاک سوریه آمادگی کامل دارد.

ـ متحدان و هواداران منطقه ای مثلث ریاض ـ آنکارا ـ دوحه از لحاظ نیروی انسانی و تدارکات نظامی و تسلیحاتی به روند نظامی کردن عرصه بحران سوریه کمک خواهند کرد.

ـ اتئلاف فراآتلانتیکی و جبهه ناتو علاوه بر تهیه و تامین چتر حمایتی سیاسی ـ امنیتی ـ رسانه‌ای ـ حقوق بشری برای معارضان مسلح و نظامی سوریه، انواع  خدمات جاسوسی و اطلاعاتی و آموزشی کمک‌های لجستیکی در اختیار آنها قرار خواهد داد.

اما به عقیده تحلیلگران و استراتژیست‌های غربی، عملی کردن این گزینه‌ها برای براندازی بشار اسد کافی نیست زیرا غربی‌ها و عربها به راز و اسرار حیات و بقای بشار اسد پی نبرده اند.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول