اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گفت‌وگوی فارس با مجری زن تلویزیون مصر که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد

خبرگزاری فارس: نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری مصر ضمن اعلام مخالفت خود با سیاست‌های شورای نظامی در سرکوب و همدستی با غرب تاکید کرد جایزه دریافت شجاع‌ترین زن از وزارت خارجه آمریکا را رد کرده است.

گفت‌وگوی فارس با مجری زن تلویزیون مصر که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد

"بثینه کامل" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره، هر گونه توافق بین شورای نظامی با اخوان المسلمون بر سر نامزد ریاست جمهوری مصر را در راستای منافع دو طرف خواند و گفت این امر مانع پیشرفت روند دموکراتیک برای انتخاب رئیس جمهور از سوی مردم است.

وی با انتقاد از پارلمان منتخب مردمی در مصر در عدم مقابله با سرکوب‌گری‌های شورای نظامی گفت: گویی ما در دوران مبارک به سر می‌بریم.

بثینه کامل همچنین تاکید کرد اطمینان دارم که توافقی وجود دارد تا خروج ایمن شورای نظامی از قدرت بدون محاکمه آن اتفاق افتد و این به نفع جنبش اخوان المسلمین و بهتر بگوییم حزب آزادی و عدالت است.

نامزد احتمالی ریاست جمهوری مصر با اعلام مخالفت خود نسبت به روابط قاهره با آمریکا تاکید کرد که هدیه شجاع‌ترین زن را از وزارت خارجه آمریکا رد کرده است.

 

                                 ***آنچه در پی می‌آید متن کامل این مصاحبه است***

 

فارس: شورای نظامی و اخوان المسلمون توافق کرده‌اند که نامزد مورد توافق یکدیگر را برای ریاست جمهوری معرفی کنند نظر شما در این باره چیست؟ آن را تایید می‌کنید؟

 

- طبعا این اقدام شورای نظامی را تایید نمی‌کنم و کاملا با سیاست شورا مخالفم چون با این کار به دنبال تاثیر گذاری بر روند انتخاباتی ویژه انتخاب رئیس جمهور در مصر هستند و اگر چه طرف‌های ذیربط چنین توافقی را انکار می کنند اما من اطمینان دارم که توافقی وجود دارد تا خروج ایمن شورای نظامی از قدرت بدون محاکمه آن اتفاق افتد و این به نفع جنبش اخوان المسلمین و بهتر بگوییم حزب آزادی و عدالت است.

 

فارس: چرا شورای نظامی و اخوان المسلمون اجازه نمی‌دهند انتخابات مصر به شکلی کاملا دموکراتیک برگزار شود؟ چرا احزاب و جریان هایی مشخص در مصر  سرنوشت ملت را تعیین می‌کنند؟

 

- در جریان انتخابات پارلمانی مصر تخلف، تقلب و جرائم انتخاباتی متعددی صورت گرفت که کاملا نادیده گرفته شد و این امر به نفع حزب آزادی و عدالت تمام شد و هیچ اقدامی علیه این تخلف‌ها که نقض حقوق شهروند مصری و حق آن در انتخاب آزاد و شفاف بود صورت نگرفت و تحت تاثیر قرار دادن رای دهندگان و فریب آنها از مهم ترین دلایل دستیابی اخوان المسلمین به اکثریت پارلمان است.

 

طبیعتا این جریان‌های موجود در مصر که کرسی‌های پارلمان را در اختیار گرفته‌اند تلاش می کنند بر مردم تسلط داشته باشند اما بسیاری از مردم شیوه کار آنها را قبول ندارند.

 

فارس: بسیاری می‌گویند توافق بین شورای نظامی و اخوان المسلمون به معنای حذف اراده مردم و نقش انقلابیون در صحنه مصر است نظر شما در این باره چیست راه حل کدام است؟

 

- ما در عصر دیدگاه های فکری، اصول انسانی، مواضع سیاسی و برنامه های کاری برای رشد فراگیر انسانی هستیم نه در عصر ایدئولوژی های جامد امیدوارم برنامه های جامعی از سوی جوانان هشیار و فرهنگی ما انجام شود تا آزادی انتخاب و تصمیم‌گیری برای آنها مهیا شود و فریب برخی شبکه‌های رسانه‌ای را نخورند.

 

فارس: از دیدگاه شما چرا شورای نظامی خیلی مواقع در امور داخلی دخالت می کند چرا شورای نظامی حق انتخاب را از مردم مصر گرفته است؟

 

- دخالت شورای نظامی در امور داخلی به این دلیل است که این شورا  از سوی رئیس جمهور مخلوع در جایگاه مجری اداره امور کشور است اما چیزی که جای تعجب است این است که چرا پارلمان منتخب این شورا را از دخالت در هر چیزی بازنمی دارد چون این پارلمان از سوی مردم انتخاب شده است اما دلیلش این است که اتفاقاتی رخ می دهد که مردم از آن بی خبرند بزرگ ترین دلیلش این است که تخلف های متعددی علیه تظاهرات کنندگان و آزادگان مصری صورت می گیرد و هیچ تصمیم جدی یا موضع گیری علیه سرکوب‌گری و تخلفاتی که همچنان ادامه دارد نمی بینیم گویی ما در دوران مبارک به سر می بریم.

 

طبیعتا ما می‌بینیم که کسانی همچون عمرو موسی برای ریاست جمهوری نامزد می شوند در حالی که شایستگی آن را ندارند یا دیگر افرادی همچون "ابواسماعیل"، "احمد شفیق" و "عمر سلیمان" که از نیروهای رژیم سابق هستند. الشیخ حازم صلاح ابواسماعیل موافق روابط با آمریکا است و این امر را هنگامی که هیئتی آمریکایی با حزب آزادی و عدالت دیدار داشت بر آن تصریح کرد و روابط با آمریکا را بشارت نیکی خواند اما من دریافت جایزه شجاع ترین زن از وزارت خارجه آمریکا را رد کردم.

 

حق انتخاب حق همگان است اما فریب و گمراهی دلیل اصلی ظلم واقعی است که شاهد آن هستیم و نتایج، منعکس کننده واقعیت مصر که در آن به سر می‌بریم نیست.

 

***

 

بثینه کامل مجری معروف مصری که به عنوان اولین زن مصری خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور آماده می‌کند متولد سال 1962 میلادی است وی در سال 1984 در آژانس مرکزی حسابرسی مشغول به کار بوده است اما پس از آن به مجری گری در تلویزیون روی آورد و وقتی متوجه می‌شود اخباری را که در اختیار مردم قرار می دهد خلاف واقعیت است از این کار نیز سرباز زد و جنبش شایفنکو را تاسیس کرد که خواهان پیگرد فاسدین می شود.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول