اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تظاهرات مردم بحرین در حمایت از انقلاب ایران

خبرگزاری فارس: امروز تعداد زیادی از مردم بحرین در حمایت از انقلاب اسلامی و امام خمینی راهپیمایی کرده و به سفارت ایران رفتند .

تظاهرات مردم بحرین در حمایت از انقلاب ایران

رخداد های 5 اسفند 1357

امروز پس از یک مدت کوتاه دیدارها و ملاقات های رهبر انقلاب آغاز شد ، ایشان دردیدار با سفیر شوروی به وی تذکر دادند دولت جدید، ظلم را از جانب هر که باشد هر چند ابرقدرت نخواهد پذیرفت ، دیدار علی شایگان و وزیردادگستری با امام از دیگر برنامه های امروز رهبر انقلاب بود . امروز همچنین آیت الله خلخالی از جانب امام ماموریت یافت تا با تشکیل دادگاه های انقلاب متهمان را محاکمه کرده و حکم شرعی را درباره آنان صادر کند .

با وجودی که تصفیه ارتش و انتصاب نیروهای جدید در ارتش همچنان ادامه دارد گروه ها و جریان های مختلف از جمله چریک های فدایی و مجاهدین خلق همچنان خواهان انحلال ارتش هستند ، سخنرانی تند مسعود رجوی و درخواست انحلال ارتش و تهدید به این که در صورت منحل نشدن ارتش، بازرگان مسئول خون ریزی های آینده است از جمله اخبار و حوادث امروز در این راستا بود .

از سوی دیگر خبرها و تحلیل ها پیرامون تجمع چریک های فدایی خلق همچنان اهمیت خود را در رسانه ها از دست نداده است ، بی بی سی دیشب تجمع چریک ها را علیه رهبر انقلاب تحلیل کرد و این باعث عصبانیت فدائیان خلق شد ، چریک ها در حالی عصبانی شده اند که امام خمینی پیش از این با هرگونه تجمع و راهپیمایی مخالفت کرده بود و تجمع روز جمعه به صورتی آشکار و بدون هیچ گونه توضیح و تفسیری مخالفت با امام تفسیر می شد ، از سوی دیگر رجوی در سخنان امروز از انقلابیون پیشتازی سخن گفت که از رهبرشان [امام خمینی]دور هستند و این خود زاویه چپ ها با محوریت مجاهدین و چریک های فدایی از امام  را نشان می دهد .

اخبار کردستان  نیز از جمله داغ ترین رخدادهای روز به شمار می روند ، براساس گزارش هیئت اعزامی دولت به کردستان ، این استان حساس کشور تحت کنترل نیروهای انقلاب قرار دارد اما از مهاباد خبر میرسد چندین پادگان توسط ضد انقلاب اشغال شده اند ...

حکم امام به آیت الله خلخالی

امروز امام خمینی طی حکمی به آیت الله خلخالی ماموریت داد تا « در دادگاهی که برای محاکمۀ متهمین و زندانیان تشکیل می‎شود، حضور به هم رسانده و پس از تمامیت مقدمات محاکمه، با موازین شرعیه حکم شرعی صادر کند .(1)

ظلم را از هر که باشد نمی پذیریم

امروز امام ولادیمیر وینوگرادف (سفیرکبیر اتحاد جماهیر شوروی سابق) و همراهان را به حضور پذیرفته و ضمن تشکر از پیام محبت آمیز رهبران شوروی فرمودند : ما با دولت همجوار خودمان ـ که در سابقِ ایام روابط حسنه داشته‎اند و اخیراً به واسطۀ این قدرت شیطانی پهلوی، قدری بین ملت ما و دولتهای ابرقدرت تیرگی حاصل شده است، برای خاطر اینکه این جنایاتی که او کرده است مردم عقیده دارند که به واسطۀ پشتیبانی‎ای که اجانب به [او] کرده است واقع شده است ـ ما با شما که همجوار ما هستید و فرسخها بین دو کشور مرز مشترک است، مایلیم که به طور مسالمت‎آمیز، به طور انسانی رفتار کنیم. و البته دولت ما هر طور که مصلحت بداند، در روابط اقتصادی، روابط تجاری و سایر اموری که مربوط به دولت است، عمل خواهد کرد.

رهبر انقلاب ادامه دادند : این دولت دولت اسلامی و تحت رهبری رهبران اسلام است و هرگز ظلم به غیر، ولو هرچه ضعیف باشد، روا نمی‎دارد و ظلم از غیر، هرچه قوی باشد، تحمل نمی‎کند.(2)

هشدار دفتر تبلیغات امام در مورد دعوت به تظاهرات

امروز دفتر تبلیغات امام خمینی با انتشار اطلاعیه ای از مردم خواست از انجام کارهایی که مانع عادی شدن اوضاع می شود خودداری کنند .

در بخشی از این اطلاعیه می خوانیم: عده ای از عناصر فرصت طلب که در میان جامعه نفوذی ندارند برای تشکیل اجتماعات متوسل به پخش شایعاتی می شوند تا در پناه آن بتوانند اغراض خود را عملی سازند مانند شایعه تجمع افسران راهنمایی به حمایت از امام یا تجمع رانندگان تاکسی و دعوت به گرد آمدن برای لغو بهره وام مسکن.

در ادامه آمده است : بدیهی است همچنان که امام فرموده اند همه افراد باید با همکاری و هوشیاری به سازندگی پرداخته از اعمالی که به عادی شدن وضع صدمه می زند جدا خودداری نمایند .(3)

اعتراض چریک های فدایی به بی بی سی

رسانه های خارجی از جمله بی بی سی ، رادیو آلمان و رادیو اسرائیل با انتشار اخبار و تحلیل هایی تجمع دیروز چریک های فدایی خلق را پوشش دادند . ترجیع بند تحلیل های این رسانه ها مخالفت تجمع کنندگان با رهبر انقلاب بود .

در حالی که رهبر انقلاب چند روز پیش از مسلمانان خواسته بودند تا در تجمع کمونیست ها شرکت نکنند فدائیان خلق در بیانیه امروز خود بار دیگر گردهمایی جمعه را در حمایت از آیت الله خمینی خواندند . (4)

تغییرات وسیع در کادر رهبری جبهه ملی

امروز اعلام شد که بدنبال وضع جدیدی که برای جبهه ملی ایران پیش آمده است بزودی در کادر رهبری این جبهه تغییرات وسیعی داده خواهد شد .

لزوم تجدید نظر در کادر رهبری جبهه ملی ایران از مدت ها پیش مطرح شده بود اما این مسئله هنگامی جنبه فوری به خود گرفت که اولا دو تن از اعضای این جبهه یعنی دکتر کریم سنجابی و داریوش فروهر به کابینه رفتند و ثانیا گروه جدیدی که گفته می شود قصد دارند تحرک جدیدی به جبهه ملی بدهند وارد میدان عمل شدند . داریوش فروهر با تشکیل جلسه و فعالیت این عده به نام جبهه ملی ایران مخالفت کرده و گفته است این گروه نباید به اسم جبهه ملی ایران دست به تشکیل جلساتی بزنند که در ارگان های رسمی جبهه بررسی نشده است .آنچه روشن است دو جریان متفاوت در جبهه ملی ایران وجود دارد و همین مسئله لزوم تغییر در کادر رهبری جبهه ملی ایران را مطرح می کند . (5)

افسران جوان جایگزین ژنرالها شدند

از طرف ستاد کل ارتش ملی ایران انتصابات وسیعی در برخی از سازمان های ارتشی انجام گرفت . به گفته مقامات آگاه ارتش، به دنبال بازنشسته شدن بیش از 300تن از امرا و افسران نیروهای مسلح ، انتصابات جدیدی در ارتش صورت خواهد گرفت .

از انتصاب های جدیدی که امروز از سوی ستاد کل ارتش اعلام شده چنین برمی آید که سران ارتش کوشش دارند برای اشغال پست های مختلف ارتش افسران جوان را بگمارند ، به همین جهت 23افسری که امروز اسامی شان به عنوان فرماندهان جدید برخی از قسمت های ارتش اعلام شده است دارای درجه سرهنگی هستند که به جای ژنرالهای بازنشسته ، برکنار شده و در برخی موارد اعدام شده منصوب گردیده اند.(6)

عده ای پرسنل نظامی را به تمرد تحریک می کنند 

ستاد کل ارتش امروز طی بخشنامه ای مراجعت پرسنل و بازسازی ارتش ملی اسلامی ایران را مورد تاکید قرار داد .

در بخشنامه ارتش می خوانیم : اخیرا تعدادی از افراد ناآگاه و غیر مسئول و احتمالا از روی سوء نیت مبادرت به تحریک پرسنل نظامی در جهت بی انضباطی و عدم اطاعت از فرماندهان انتخابی کرده و مانع شروع فعالیت مجدد یگان ها میگردند.

ستاد کل ارتش ادامه داده است :  با توجه به اینکه فرماندهان و روسایی که از سوی ستاد کل ارتش ملی تعیین می شوند با رعایت معیارها و ضوابطی است که از انقلاب اصیل ملت ایران الهام گرفته است صددرصدمورد تائید کمیته امام خمینی است . بنابراین دستور داده می شود که کلیه پرسنل ارتش بدون توجه به وسوسه ها و دسیسه ها فرماندهان و روسای منتخب را پذیرفته و با همکاری صادقانه با آنان هر چه زودتر سربازخانه ها را برای فعالیت مجدد آماده سازند .

انحلال ارتش ، ترجیع بند خواسته چپ ها

خواسته انحلال ارتش ترجیع بند خواسته های چریک ها و مجاهدین خلق در روزهای اخیر است . مجاهدین با این ادعا که ارتش به رژیم گذشته تعلق دارد و با تصفیه های گسترده نیز نمی توان غبار وابستگی را از چهره آن زدود از رهبر انقلاب می خواهند تا ارتش را منحل کند . خواسته ای که امام پیش از این آن را به شدت نفی کرده بود . (7)

سازمان مجاهدین خلق ایران امروز با انتشار اطلاعیه ای خواستار انحلال ارتش شد .

در بخشی از بیانیه مجاهدین خلق می خوانیم : امپریالیسم برای حفظ منافع خود با ایجاد ارتش ضد خلقی سالهای متمادی کوشید توسط رژیم منحط پهلوی استبداد و خفقان را بر ملت ما تحمیل کند ، اینک استبداد رخت بر بسته است اما تا انحلال ارتش ضد خلقی و برپایی ارتشی مردمی این پیروزی از شکست محفوظ نیست زیرا سیستم حاکم بر این ارتش سیستمی ضد خلقی و در جهت منافع امپریالیسم است .

در ادامه بیانیه آمده است : ما خواهان برپایی ارتشی مردمی هستیم که از ارتشیان و نیروهای مبارز جان بر کف تشکیل شود و فرماندهان آنها از طریق انتخابات باید برگزیده شوند .

امروز گروه دیگری به نام پرسنل انقلابی نیروهای مسلح نیز با انتشار بیانیه ای خواستار انحلال ارتش شد . این گروه اعلام کرده است : ما معتقدیم با وجود امرا و عناصر ضد خلقی و مزدور منش که در خدمت رژیم سابق بوده اند هر آینه امکان توطئه تازه ای وجود دارد . ما توبه های دروغین فرماندهان مزدور را فقط یک عقب نشینی موقت میدانیم. ما اعتقاد راسخ داریم که تنها ضامن تداوم و پیروزی انقلاب ایران درهم شکستن انقلابی ارتش مزدور سابق و ایجاد یک ارتش ملی و مردمی نوین میباشد .

خواسته های دیگر ؛ انحلال ضد اطلاعات و دادرسی ارتش

گروهی از پرسنل نیروی دریایی نیز در بیانیه ای ضمن اشاره به خیانت امرای نیروی دریایی و اقدامات آنها علیه اعتصابیون و مبارزان این نیرو خواسته های دیگری را مطرح کرده اند .

برکناری امرای نیروی دریایی و محاکمه خائنین به ملت ، انحلال ضد اطلاعات نیرو ، تعادل بین مزایای درجه داران و کارمندان با افسران ، شرکت در احزاب سیاسی و انتخابات ، اخراج کلیه مستشاران نظامی نیروی دریایی و انحلال دادرسی ارتش از جمله این خواسته ها است . (8)

اگر ارتش منحل نشود بازرگان مسئول است

امروز در مراسم تشییع جنازه رضا طلوع شریفی نیا از کشته های مجاهدین خلق مسعود رجوی یکی از اعضای کادر رهبری سازمان دولت موقت را مورد شدیدترین هجمه ها و انتقادات قرار داد .

رجوی گفت : اگر مسئله ارتش امروز حل نشود شما[بازرگان] به عنوان رئیس دولت فردا مسئول تمام کشتارهایی هستید که از این پس لاجرم اتفاق خواهد افتاد ، تمام آثار شوم سلطه امپریالیسم در کشور باید محو و نابود شود و برای تکمیل انقلاب باید نظام ارتش مزدور و پس مانده شاه منحل و تجدید سازمان شود .

رجوی با بیان اینکه ما از سابقه دار های انقلاب هستیم گفت : ما السابقونی هستیم که مقرب رهبر نیستیم ، انقلابیون پیشتاز به رهبرشان نزدیک نیستند . (9)

از شما چنین کاری ساخته نیست !

ساعت ده و سی دقیقه امروز دکتر شایگان به همراه مبشری وزیر دادگستری وارد اقامتگاه امام شدند .

شایگان در این دیدار خطاب به امام گفت : شایعه ای در مورد ریاست جمهوری بنده در روزنامه ها مطرح شده که از طرف من نبوده و من تکذیب می کنم ، امام خمینی نیز در پاسخ شایگان گفت : می دانم که از شما چنین کاری ساخته نیست !

در اجتماعات مخالفان شرکت نکنید

رهبر انقلاب در این دیدار نیز بار دیگر ضرورت وارد نشدن در اجتماعات مخالفان را متذکر شده و ادامه داد : اینها  با ماسک می‎خواهند به صورت تازه‎ای، نفوذ امریکا و شوروی را مجدداً در ایران برقرار کنند و به اشکال جدید ظاهر می‎شوند. در اجتماعاتشان داخل نشوید، و آنها را نصیحت کنید. (10)

شایگان : اگر امام بفرمایند رئیس جمهور میشوم

دکتر شایگان پس از این دیدار در مصاحبه با خبرنگاران گفت این دیدار یک دیدار کاملا معمولی است و من خبری پیرامون کاندیداتوری ریاست جمهوری ندارم . وی در پاسخ به این سوال که آیا مایل است نخستین رئیس جمهور ایران شود گفت : هرچه امام بفرمایند من انجام می دهم چه این دستور انجام یک کار ساده باشد چه یک کار عظیم(11)

درخواست توقیف حساب های شاه در سوئیس

وزارت امور خارجه سوئیس امروز اعلام کرد که زمامداران ایران از دولت سوئیس خواسته اند که همه حساب های بانکی و دارایی شاه و اعضای خانواده اش در آن کشور مسدود شود .

زمامداران ایران توضیح داده اند که دارایی شاه و خانواده اش ملی شده است . سخنگوی وزارت خارجه سوئیس در پاسخ به پرسش های روزنامه نگاران همین قدر گفت که در خواست ایران برای رسیدگی به مقام های صلاحیت دار ارجاع شده است .

سخنگوی انجمن بانکداران سوئیس نیز در پاسخ این سوال که آیا شاه سابق ایران می تواند سپرده های خود را از بانک سوئیس پس بگیرد ؟ گفت موسسات بانکی منتظر نتیجه تحقیقات مقام های فدرال خواهند بود .

از سوی دیگر اسدالله نعیمی سفیر ایران در سوئیس شایعاتی را دایر بر اینکه شاه تبعیت ایرانی خود را از دست داده است تکذیب کرد و گفت من با کسی تماس ندارم و در این مورد نمی توانم سخن بگویم . سفیر ایران افزود : من هنوز از تهران هیچ گونه پیامی دریافت نکرده ام که در این مورد بتوانم توضیحی ارائه دهم .

سوئیس ارتباط با شاه را تکذیب کرد

سفیر سوئیس در تهران نیز طی یک بیانیه رسمی که امروز منتشر شد هرگونه ارتباطی را با شاه جهت دادن پناهندگی به وی تکذیب کرد .

30بهمن ماه سال جاری خبری در رسانه ها منتشر شده بود مبنی بر این که اردشیر زاهدی سفیر پیشین ایران در آمریکا با دولت سوئیس درباره اقامت شاه در این کشور، دست اندرکار گفت و گوهای سری است .

در این خبر اشاره شده بود که مقامات سوئیس به دلایل امنیتی تقاضا کرده اند  تعداد اطرافیان شاه به مقدار زیادی کاهش یابد و از 30نفر تجاوز نکند ولی شاه سابق به نوبه خود مایل است که یک گروه پنجاه نفری او را همراهی کنند . (12)

سفیر سوئیس در تهران امروز با رد این خبرها گفت : مقامات ذی صلاح سوئیس این موضوع را که از جانب شاه درخواستی مبنی بر ورود با هواپیما به این کشورصورت گرفته است صریحا تکذیب می کنند .

وی ادامه داد : دولت سوئیس مایل است متذکر شود که مقامات ذی صلاح سوئیس در هیچ لحظه ای با آقای اردشیر زاهدی درباره امکان عزیمت شاه به سوئیس یا تعداد و حضور همراهان شاه در سوئیس تماسی نداشته اند .

شاه عملا از سلطنت خلع شده است

از سوی دیگر اسدالله مبشری وزیر دادگستری ایران ضمن اعلامیه ای که روز جمعه در ژنو انتشار یافت خاطرنشان کرده است که شاه عملا از سلطنت خلع شده و به هیچ وجه نمی تواند ادعای پادشاهی کند.(13)

ثروت ملی که به خارج منتقل شده است

در همین حال بیانیه ای از قول وزیر دادگستری بین خبرنگاران خارجی توزیع شده و در آن آمده است که دولت انقلابی در نظر دارد کلیه اقدامات قانونی برای بازگشت ثروت ملی ایران که به خارج منتقل شده است به عمل آورد .

در همین بیانیه آمده است که شاه سابق چند ماه قبل از سقوط خود مبلغی معادل 15میلیارد دلار به خارج فرستاده است و همچنین اشرف خواهر شاه و عده ای دیگر از نزدیکانش هر کدام سه میلیارد دلار به خارج منتقل کرده اند .

بیانیه مبشری می افزاید مبلغ کل 21میلیارد دلار که بوسیله این خائنین به خارج فرستاده شده است معادل با درآمد ناخالص ملی 21کشور فقیر است .

در این بیانیه ذکر شده است که دولت مدارک غیر قابل انکاری دارد که نشان می دهد ثروت شاه و همدستانش از طریق دزدی و جنایت به دست آمده است .

شاه همچنان در شوک به سر می برد

شاه ایران پس از شنیدن خبر اعدام هشت ژنرال که از دوستان نزدیک و قدیمی او بودند در یک حالت شوک و گیجی به سر می برد .

نردیکان شاه می گویند وی در نظر دارد طی اعلامیه ای کناره گیری خود را از سلطنت اعلام کند . اما این کار را در خاک مغرب انجام نخواهد داد .

مقام های دولت مغرب ضمن آنکه گفته اند شاه می تواند تا هر وقت که بخواهد با همراهانش در قصر دارالسلام بماند اما در عین حال رژیم جدید ایران را به رسمیت شناخته اند و بطور خصوصی گفته اند که از رفتن شاه به یک کشور دیگر بسیار شادمان خواهند شد .

ملک حسن : محمد رضا پهلوی را شاه ایران نمی دانم

ملک حسن پادشاه مغرب با بیان اینکه محمدرضا پهلوی آزاد است تا هر زمانی که می خواهد در مغرب بماند گفت دیگر او را شاه ایران نمی داند چرا که او مقام سلطنت ندارد و یک فرد عادی به شمار می رود .وی ادامه داد : انقلاب ایران موازنه قدرت را به زیان اسرائیل تغییر داده است .(14)

سفر زمینی شاه به رباط از ترس ربوده شدن

بنا به بعضی گزارش ها، شاه سابق هفته گذشته از یک توطئه ربوده شدن نجات یافته است زیرا قبلا بنا بود با هواپیمای شخصی خود از شهر مراکش به رباط برود اما شاه بعدا ترجیح داد با اتومبیل این فاصله را طی کند . (15)

محاکمه هویدا در دادگاه انقلابی

امروز گفته شد کمیته بین المللی حقوقدانان درباره محاکمه امیرعباس هویدا نخست وزیر اسبق با دولت ایران تماس گرفته است . دکتر ابراهیم یزدی در این زمینه گفت محاکمه امیر عباس هویدا طولانی خواهد بود اما در دادگاه های عادی محاکمه نخواهد شد بلکه در دادگاه انقلابی محاکمه می شود . هویدا 13سال نخست وزیر ایران بود .

سازمان عفو بین الملل نیز از امام خمینی و بازرگان خواسته است که همه اعدام ها در ایران متوقف و محاکمه ها بصورت علنی برگزار شوند . (16)

آیت الله شریعتمداری : از حکومت اسلامی نترسید

آیت الله شریعتمداری در یک مصاحبه از مردم خواست از حکومت اسلامی نترسند .

وی در پاسخ به سوالی در زمینه رفراندوم آینده تعیین نوع حکومت گفت : از مردم سوال کنند چه نوع حکومتی را می خواهند و پاسخ را به عهده مردم بگذارند ، پاسخ به رفراندوم لازم نیست به 2شکل محدود شود .

آیت الله شریعتمداری در ادامه کار مراجع را فقط ارشاد و راهنمایی دانست و گفت : مراجع در دولت شرکت نمی کنند ، ولایت فقیه هم جائی که لازم است محفوظ است .

وی نظام حکومتی مطلوب خود را «حکومت مردم بر مردم» دانست و ادامه داد : در این سیستم باید مردم وکلای خود را انتخاب کنند و وکلای مردم یا مستقیما دولت را برگزینند و یا دولتی که از طرف رئیس جمهور معرفی شده باشد ملزم به گرفتن رای اعتماد از نمایندگان ملت باشد .

سرمایه گذاری های کلان را ما عهده دار می شویم

آیت الله شریعتمداری درباره نظام اقتصادی اسلامی نیز گفت : نظام اقتصادی اسلام شامل همه محسنات سرمایه داری و کمونیسم است بدون اینکه زیان آنها را داشته باشد

وی در پاسخ به این سوال که چون اسلام با تجمع سرمایه مخالف است تکلیف صنایع سنگین که نیاز به سرمایه گذاری های وسیع دارد چه خواهد شد ؟ گفت : در اسلام روش گردآوری سرمایه برای صنایع و کارهایی که از عهده بضاعت افراد خارج است وجود دارد شما حکومت اسلامی را پیاده کنید این مسائل را ما عهده دار می شویم .(17)

وظایف سپاه تحت نظر دولت موقت

ابراهیم یزدی گفت : بر اساس لایحه ای که از سوی شورای انقلاب اسلامی پیشنهاد گردید و به تائید امام نیز رسیده است و از سوی دولت تصویب شد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل می شود .

معاون نخست وزیر در امور انقلاب گفت : .وظایف عمده سپاه عبارت است از حفظ انضباط در شهرها و در صفوف مردم و جلوگیری از تحریک و توطئه ، حفظ انضباط در شهرها و روستاها ، جلوگیری از خرابکاری در موسسات دولتی و ملی ومراکز عمومی و سفارت خانه ها ، جلوگیری از رسوخ عناصر فرصت طلب و ضد انقلابی در داخل صفوف مردم ، اجرای دستورات دولت موقت انقلاب اسلامی و اجرای احکام دادگاه های فوق العاده اسلامی. مسئولیت تشکیل سپاه به ابراهیم یزدی سپرده شده است (18)

دولت : بر اوضاع کردستان تسلط کامل داریم

اخبار کردستان همچنان از داغترین خبرهایی است که دولت موقت انقلاب را سخت به خود مشغول داشته است.

در حال حاضر، دو منبع خبری برای اطلاع از اخبار این استان وجود دارد: نخست خبرهای رسمی‏که در بیانیه‏های دولت و ستاد انقلاب و یا از طریق مصاحبه‏های مطبوعاتی اعضای دولت منتشر می‏شود و دوم اخبار غیر رسمی که توسط خبرنگاران مجلس، نمایندگان وسایل ارتباط جمعی و رادیوهای خارجی پخش شده است .

بر اساس خبرهای رسمی، در حال حاضر ارتش کاملاً بر اوضاع کردستان مسلط است و مشکلات و تقاضاهای کردها در چارچوب هیأت اعزامی از سوی امام خمینی و دولت موقت انقلاب، حل و فصل می‏شود. خبرگزاری پارس در این زمینه با انتشار اخبار سفر هیأت اعزامی و ملاقاتهای هیأت با سرشناسان مجلس بار دیگر تسلط دولت را بر کلیه نقاط استان تأکید کرد. در این خبرها آمده است: هیأت اعزامی دولت انقلابی به ریاست داریوش فروهر و عضویت «دکتر محمد مکری» و «دکتر ابراهیم یونسی» که هر دو از اکراد هستند همچنین علامه نوری (19) به نمایندگی امام خمینی با پیامهایی برای مردم کردستان وارد سنندج شدند.

داریوش فروهر در این زمینه گفت: این هیأت نمایندگی دارد که از طرف دولت انقلابی به خواسته‏های مردم کردستان رسیدگی و ضمن شرکت در اجتماعات و جلسات گفت و شنود، نظرات آنان را به دولت موقت انقلاب اسلامی منعکس سازد و به مشکلات گوناگون مردم این سامان توجه خاص مبذول دارد.

هیأت مذکور در آغاز ورود خود به سنندج، مورد استقبال احمد مفتی زاده یکی از روحانیون اهل سنت شهر قرار گرفت. مفتی زاده ضمن خیر مقدم، مشکلات سیاسی و اجتماعی مردم این منطقه را برشمرد، سپس علامه نوری پیام امام خمینی را برای مردم کردستان قرائت کرد که با شور و هیجان فوق العاده مردم روبرو شد.

تصرف پادگان های نظامی در مهاباد توسط ضد انقلاب

از سوی دیگر ارتش ملی ایران نیز طی اعلامیه‏هایی به حوادث کردستان اشاره کرده است. در اعلامیه‏ای که در کردستان از سوی ارتش ملی صادر شد آمده است که تنها در مهاباد مشکلاتی وجود دارد و عده ای با هجوم به پادگانهای نظامی این اماکن را اشغال کرده اند .  

سخنگوی دولت نیز در یک بیانیه جداگانه اعلام داشت که مذاکراتی در جریان است تا این افراد بطور صلح آمیز محل را تخلیه نمایند. در عین حال یک اعلامیه دیگر نظامی حاکی از آن است که ضد انقلاب با پخش بیانیه‏هایی در شهرهای سقز، بانه و مریوان از مردم خواسته اند به پایگاههای نظامی حمله کنند .

بنا به گفته دولت،به دنبال تقاضای اصناف مختلف معلمان، دانشجویان و کمیتة دفاع از آزادی و انقلاب، تظاهر کنندگان از راهپیمایی بسوی پادگانها منصرف شده اند . در رضاییه نیز حجت الاسلام «قریشی» از طریق تلویزیون از کلیة پرسنل ارتش، ژاندارمری و پلیس خواست به سرکار خود برگردند و از دستورات فرماندهان خود که از سوی کمیته انقلاب منصوب شده‏اند اطاعت کنند .(20)

امام جمعه مهاباد : ما تجزیه طلب نیستیم

امام جمعه مهاباد امروز طی مصاحبه ای اعلام کرد : توطئه تجزیه طلبی نیرنگ جدید امپریالیزم است . شیخ عزالدین حسینی گفت : در هیچ یک از شهرهای کردنشین گرایش تجزیه طلبی وجود ندارد و ما هرگونه دسته بندی سیاسی را در منطقه کردنشین به شدت محکوم می کنیم .

وی ادامه داد : ما در مذاکراتمان با هیئت اعزامی به ریاست داریوش فروهر تفاهم کامل داشته ایم و خواست های هشت گانه ما از دولت مرکزی باید به طور جدی مورد مذاکره قرار گیرد .

عزالدین حسینی گفت : فروهر قول داده است خواستهای ما را در هیئت دولت مطرح کند .

امام جمعه مهاباد گفت : در جریان مذاکرات ما با هیئت اعزامی شورش پادگان مهاباد پیش آمد و سربازان و افسران انقلابی بعضی از افراد نظامی طرفدار رژیم سابق را خلع سلاح کردند ولی من تاکید می کنم تقارن این جریان با سفر هیئت عمدی نبوده است .

وی ادامه داد : به محض شورش در پادگان به همراه آیت الله نوری به آنجا رفته و در جمع افسران و درجه داران سخنرانی کردیم و اکنون هیچ نگرانی وجود ندارد .

بارزانی نقشه های سیا را اجرا می کند

اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز با مخابره تلگرامی به مقر امام خمینی ملا مصطفی بارزانی رهبر کردهای عراقی رانده شده را  متهم کرد که با پخش شایعات بی اساس و دست زدن به عملیات تحریک آمیز و خرابکارانه و انتساب این اعمال به جلال طالبانی در کردستان جنگ اعصاب به راه انداخته است .

در ادامه این تلگرام آمده است : دار و دسته ملامصطفی بارزانی مزدور شاه و ساواک با ارشاد سازمان سیا دست به اقداماتی زده اند که به خیال خود در کردستان ناامنی و بحران ایجاد کنند و از این طریق به انقلاب اسلامی ایران لطمه بزنند . (21)

مکری : کردها فقط خود مختاری می خواهند

دکتر مکری که همراه داریوش فروهر به کردستان رفته بود امروز و پس از بازگشت به تهران گفت :  باید به کردها آزادی فرهنگی و امکان برقراری نظم داخلی توسط خودشان داده شود.

وی ادامه داد :  در کردستان به خوبی از ما استقبال شد، و ما در نقاط مختلف برای مردم سخنرانی کردیم. آنها همواره در شعارهایشان رهبری امام خمینی را مورد تایید قرار می‏دادند و ضمناً تجزیه طلبی را محکوم می‏کردند، اما البته شعری داشتند با این مضمون که«دمکراسی برای ایران و خودمختاری برای کردستان».

مکری گفت : ما با اعضای کمیتة انقلابی شهر مهاباد نیز مذاکره کردیم و از آنها خواستیم که نظریات و پیشنهادهایشان را به ما بدهند. همچنین به آنها گفتیم که برآورده کردن بعضی خواستهای آنها در حال حاضر ممکن است، ولی درمورد بقیه خواسته ها باید در مجلس مؤسسان صحبت شود.

وی ادامه داد : به آنها گفتیم هر تصمیمی در این مورد باید در چارچوب استقلال و تمامیت ارضی ایران اتخاذ شود.

مکری گفت : در هر حال باید ارتش قوی که از مرکز فرمان بگیرد تشکیل شود. این ارتش ملی باید حافظ مرزهای کشور باشد. وی در پایان گفت که: جلال طالبانی به ایران و حزب دمکرات سمپاتی دارد.(22)

خبرهایی درباره یک کودتا

امروز خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر این که غرب می خواهد با استفاده از تفرقه حاکم بین چپ ها و نیروهای مذهبی یک کودتای نظامی را به انجام برساند . (23)

به نظر می رسد این خبر و نیز تحلیل های مشابه در چند روز گذشته که دفتر تبلیغات امام با راهپیمایی کمونیست ها مخالفت کرده است توسط خود چریک های مسلح منتشر می شود تا نظام جدید به رهبری امام خمینی آنان را نادیده نگیرد .

وزیر اقتصاد : بانک ها فعلا ملی نمی شوند 

وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی ضمن تشریح خط مشی دولت در مورد مسائل اقتصادی اظهار داشت در حال حاضر محتوای سیاست اقتصادی کشور تفاوتی نخواهد کرد .

وی درباره سیاست پولی دولت در قبال مبارزه با تورم و همچنین تصمیمش در مورد چاپ اسکناس گفت : با توجه به ناآرامی های گذشته مردم پولها را از بانکها به منازل بردند و به این ترتیب پول کمی در جریان است ناچار دولت همین پولهایی را که در بانک موجود است به جریان می اندازد . وی شایعه وجود پول بدون پشتوانه در کشور را قویا تکذیب کرد و گفت پشتوانه اسکناسها جواهرات سلطنتی و مقدارمورد لزوم ارز است .

در مورد بهره بانکی مانند بقیه کشورها عمل می کنیم

اردلان در پاسخ به این پرسش که برنامه شما در ارتباط با بهره بانکی چگونه خواهد بود گفت : در مورد بهره بانکی ما ناچاریم با توجه به سیاست بانکی در دنیا عمل کنیم . در حال حاضر مسئله ملی شدن بانکها مطرح نیست البته ممکن است ضرورت های آتی مسایلی را ایحاد کند ، ولی در حال حاضر مطرح نیست .

وی در مورد تصفیه در سطوح مختلف وزارت اقتصاد نیز گفت : کلیه کسانی که از ادارات مختلف به این وزارت خانه منتقل شده اند به محل های سابق خود بازخواهند گشت . (24)

امیر انتظام : مردم باید دستورات دولت را انجام دهند

امیر انتظام معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت صبح امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : هنوز اکثریت مردم فکر می کنند در حال انقلاب هستند و کارهای انقلابی باید بکنند . بهمین جهت عکس العمل هایی در مقابل تصمیمات دولت انجام میدهند که مشکلاتی را بوجود می آورد . 

وی ادامه داد : مردم حضرت آیت الله العظمی خمینی را پذیرفته اند و ایشان نیز نخست وزیر را منصوب کرده اند از این رو مردم باید تصمیات و دستورات دولت را انجام دهند و هر روز که مخالفت می کنند و دستورات انجام نشود لطمه ای به انقلاب ما خواهد بود .

تا شناسایی عمال رژیم سابق مرزها بسته است

وی در مورد محدودیت خروج مردان از کشور نیز گفت : دلیل این کار این است که عده ای از عمال دولت سابق هنوز وجود دارند که شناسایی نشده اند پس از انجام شناسایی بلافاصله به همه اجازه خروج داده خواهد شد و امیدواریم که این شناسایی تا قبل از نوروز که مردم قصد مسافرت برای گردش دارند انجام شود .

زندانیان فراری را به زودی دستگیر می کنیم

امیرانتظام درباره زندانی ها و وقایعی که در روزهای اخیر اتفاق افتاده است نیز گفت : متاسفانه جوش و خروش انقلاب موجب شد که درهای زندان ها باز شود و وقایع و مشکلاتی به وجود آورد ، دولت سعی می کند هر چه زودتر از این نابسامانی ها جلوگیری کند و به زودی با لیستی که از اسامی زندانیان داریم مجددا اقدام به دستگیری آنها خواهد شد .

اوضاع کردستان آرام است

معاون نخست وزیر در مورد وضع کردستان نیز گفت : اوضاع در کردستان آرام است البته اینکه می گویم آرام است در تهران نیز آرامش وجود دارد ولی گاهی اتفاقات کوچکی می افتد در گوشه و کنار تیراندازی می شود که اینها را نباید به حساب ناآرامی گذاشت . (25)

ملکی سرپرست دانشگاه تهران شد

از جانب مهندس بازرگان به محمد ملکی ماموریت داده شد که به اتفاق دکتر ترابعلی براتعلی ، دکتر حسین صباغیان ، دکتر کاظم ابهری و همکاران دیگری که لازم می داند سرپرستی و اداره دانشگاه تهران را بطور موقت به عهده بگیرد .

این سرپرستی برای اداره دانشگاه تهران تا زمانی است که وزیر علوم مستقر شود و مقررات استقلال دانشگاه ها نیز تدوین گردد .(26)

رازی که پس از 13سال فاش شد

امروز روزنامه کیهان در صفحه نخست خود به نقل از یکی از خوانندگان خود که نخواست نامش فاش شود نوشت : تختی کشتی گیر معروف 13سال پیش توسط ساواک و با آمپول هوا کشته شده است .

پیش از این گفته می شد تختی خود کشی کرده است ولی با سقوط رژیم گذشته اسرار مرگ مشکوک تختی روشن می شود .

بر اساس اخباری که امروز منتشر شد تختی به علت فعالیت های سیاسی دستگیر و در شعبه ساواک پشت هتل آتلانتیک مورد شکنجه قرار گرفت .

از آنجایی که تختی با ماموران ساواک همکاری نکرده بود ماموران با اجازه هویدا نخست وزیر وقت تختی را با استفاده از آمپول هوا به قتل رسانده و برای اینکه مرگ خودکشی تلقی شود مقداری قرص خواب آور و نیز تریاک به معده اش خالی کردند تا پس از کالبدشکافی گفته شود که تختی خود کشی کرده است . (27)

تظاهرات مردم بحرین در حمایت از انقلاب ایران

امروز تعداد زیادی از مردم بحرین در حمایت از انقلاب اسلامی و امام خمینی راهپیمایی کرده و به سفارت ایران رفتند . (28)

یکی از شدیدترین ضربه ها به اسرائیل

روزنامه هاآرتص چاپ بیت المقدس از قول یک منبع دولتی نوشته است که قطع روابط اسرائیل با ایران یکی از شدیدترین ضربه هایی است که اسرائیل در سال های اخیر تحمل کرده است .

این منبع گزارش داد صادرات اسرائیل به ایران در سال 1978بالغ بر 225میلیون دلار بود و پیش بینی می شد که در سال 1979نیز میزان صادرات حداقل در همین حدود باشد .

هاآرتص پیش بینی کرد به دنبال قطع روابط بین ایران و اسرائیل اگر به سرعت بازارهای دیگری برای محصولات اسرائیل پیدا نشود تعدادی از کارخانه های اسرائیلی دچار مشکلاتی خواهند شد . (29)

پی نوشت

1- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 215

2- همان ، جلد 6، صفحه 219

3- اطلاعات ، 5اسفند 1357، صفحه 2

4- اطلاعات ، 5اسفند 1357، صفحه 8

5- کیهان ، 5اسفند 1357، صفحه 2

6- کیهان ، 5اسفند 1357، صفحه 1

7- صحیفه امام ، جلد 6 ،  صفحه 151

8- اطلاعات ، 5اسفند 1357، صفحه 8

9- اطلاعات، 6اسفند 1357، صفحه 7وکیهان ، 6اسفند 1357، صفحه 3

10- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 217

11- اطلاعات ، 5اسفند 1357، صفحه 2

12- کیهان ، 30بهمن 1357، صفحه 8

13- اطلاعات ، 5اسفند 1357، صفحه 8

14- همان

15- اطلاعات ، 5اسفند 1357، صفحه 2

16- اطلاعات ، 5اسفند 1357 ، صفحه 8

17- اطلاعات ، 5اسفند 1357 ، صفحه 8

18- کیهان ، 5اسفند 1357، صفحه 8

19- علامه یحیی نوری در سال 1311به دنیا آمد . وی تلاش های زیادی در مسلمان کردن افراد علی الخصوص بهاییان به اسلام داشت. نوری در تظاهرات خونین 17 شهریور 57 نقش فعالی داشت. در آن روز پس از برگزاری نماز عید سعید فطر، جمعیت زیاد حاضر در حسینیه وی به سمت میدان شهدا (ژاله سابق) حرکت کرده و در آنجا پس از سخنرانی آیت الله نوری علیه رژیم به تظاهرات پرداختند و در جریان این اتفاقات وی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. علامه نوری علاوه بر فعالیت‌های علمی خود در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، به احداث مؤسسات علمی و فرهنگی و اجتماعی، بیمارستان، درمانگاه‌، مدارس علمیه و مساجد پرداخته است و بعد از انقلاب همواره در کنگره‌های اسلامی مانند کنگره بیت‌المقدس، هند، پاکستان، ژاپن و دیگر کشورها شرکت می‌کرد که در پی این فعالیت‌ها بیش از سیزده هزار نفر از کشورهای مختلف و از مذاهب گوناگون با هدایت و ارشاد وی به اسلام گرویده‌اند . آیت الله نوری 29دی ماه سال 1376در سن 75سالگی دار فانی را وداع گفت .( رک خبرگزاری فارس ، 29دی 1386)

20- اطلاعات ، 5اسفند 1357، صفحه 2

21- کیهان ، 5اسفند 1357، صفحه 5

22- کیهان ، 5اسفند 1357، صفحه 1

23- اطلاعات ، 5اسفند 1357، صفحه 2

24- اطلاعات ، 5اسفند 1357، صفحه 7

25- اطلاعات ، 5اسفند 1357، صفحه 7

26- اطلاعات ، 5اسفند 1357، صفحه 2

27- کیهان ، 5اسفند 1357، صفحه 1

28- کیهان ، 5اسفند 1357، صفحه 8

29- همان

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول