اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور

خط تولید لامپ فلورسنت T8 در رشت افتتاح می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس گروه مدیریت انرژی ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران از راه‌اندازی نخستین خط تولید لامپ فلورسنت T8 کشور در کارخانه پارس شهاب رشت خبر داد و گفت: از سال 91 واردات و تولید لامپ‌های مهتابی T10 در کشور ممنوع می‌شود.

خط تولید لامپ فلورسنت T8 در رشت افتتاح می‌شود

احمدرضا توکلی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به ایجاد خط تولید لامپ‌های T8 در کارخانه توشیبای رشت اظهار داشت: این خط تولید در تاریخ هفتم اسفند امسال در کارخانه مذکور راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به مزایای لامپ‌های فلورسنت T8 با راندمان بالا افزود: لامپ‌های فلورسنت و یا مهتابی از نوع لامپ‌های کم مصرف با راندمان بالا هستند که بهترین نوع لامپ‌ها محسوب می‌شوند.

این مسئول ادامه داد: در لامپ‌های T8 با راندمان بالا قطر آنها کوچک‌تر از لامپ‌های معمولی بوده و لامپ‌های T10 و معمولی قطرشان 32 میلی‌متر است در حالی که لامپ‌های مذکور 26 میلی‌متر است و حدود شش میلی‌متر قطرشان کوچک‌تر است و به همین نسبت مواد اولیه‌ای که باید استفاده کنیم برای T8 کمتر می‌شود.

این مسئول کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی را یکی از مهم‌ترین ویژگی لامپ‌های T8 عنوان کرد و افزود: لامپ‌های T10 و معمولی 40 وات در بازار موجود است و لامپ‌های T8 به صورت 36 وات و 18 وات هستند که نسبت به لامپ‌های قبلی چهار وات کاهش توان دارند.

وی با بیان اینکه طول لامپ‌های فلورسنت T8 با لامپ‌های معمولی از نظر عرضی تغییری نمی‌کند افزود: لامپ‌های T8 با راندمان بالا جایگزین لامپ‌های کوچک می‌شوند و دیگر نیازی به تغییر چراغ نیست و هزینه تغییرات هم پرداخت نمی‌شود و اگر لامپ مهتابی ما سوخت، با لامپ‌های معمولی جایگزین نمی‌کنیم بلکه لامپ‌های T8 با راندمان بالا را جایگزین می‌کنیم.

رئیس گروه مدیریت انرژی ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران خاطر نشان کرد: طول عمر لامپ‌های T8 نسبت به لامپ‌های معمولی 2 تا 2.5 برابر بیشتر است اما لامپ‌های معمولی و مهتابی طول عمرشان حدود 8 هزار ساعت است و طول عمر لامپ‌های T8 با راندمان بالا حدود بیش از 16 هزار ساعت است که اگر به طور مداوم روشن هم باشد حداقل دو سال کار می‌کند ولی لامپ‌های مهتابی معمولی یک سال کار می‌کند.

وی با تصریح بر اینکه لامپ‌های T8 به طور متوسط 25 تا 30 درصد افزایش راندمان نوری نسبت به لامپ‌های معمولی دارند که در کاهش چراغ‌ها تاثیرگذار است ابراز داشت: این لامپ‌ها شعای نوری ثابت دارند و تغییر نمی‌کنند ولی لامپ‌های مهتابی معمولی پس از مدت زمانی نورشان افت می‌کند.

توکلی اضافه کرد: جاهایی که به رنگ حساسیت دارند استفاده از لامپ‌های T8 با راندمان بالا بهترین نوع لامپ است زیرا شاخصی برای نور با عنوان «نمود رنگ» است که رنگ را واقعی نشان می‌دهند و یا نشان نمی‌دهند که این امر بین عدد صفر تا 100 است.

به گفته وی در لامپ‌های T8 شاخص نور حدود 80 تا 89 است که رنگ‌ها را واقعی‌تر نشان می‌دهد.

این مسئول صرفه‌جویی مصرف انرژی 30 تا 35 درصد لامپ‌های T8 با راندمان بالا به جای لامپ‌های معمولی را از دیگر ویژگی‌های این نوع لامپ‌ها ذکر کرد.

وی اذعان داشت: سازمان بهره‌وری و انرژی ایران مطالعات زیادی در زمینه پژوهشی، آزمایشی انجام داده و نمونه‌هایی نیز در ساختمان‌هایی به صورت پایلوت نصب شده و اندازه‌گیری‌های مورد نظر در آزمایشگاه‌های مرجع صورت گرفته و مشخص شده که استفاده از لامپ‌های T8 حداقل 30 درصد کاهش مصرف را دارند.

توکلی با بیان اینکه کارخانه‌ توشیبای رشت نسبت به تغییر خط تولید لامپ‌های مهتابی T10 به T8 اقدام کرده است، تصریح کرد: از کارخانه‌هایی که خط تولید خود را از مهتابی معمولی به T8 تغییر دهند حمایت می‌کنیم.

وی یادآور شد: در بین سه کارخانه لامپ‌سازی ایران، کارخانه توشیبای رشت طرح تغییر خط تولید لامپ‌های T10 به لامپ‌های T8 را داده است که هیئتی از سازمان مذکور به این کارخانه مراجعه کردند و هفته آینده خط تولید آن به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس گروه مدیریت انرژی ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران با بیان اینکه تولید لامپ‌ها T8 به صورت انبوه است، خاطر نشان کرد:  در این راستا نامه‌ای به وزارت صنایع و معادن و تجارت مبنی بر اینکه ورود و تولید لامپ‌های مهتابی T10 ممنوع است، ارسال کردیم و سه کارخانه لامپ‌سازی در ایران به طرف ساخت لامپ T8 با راندمان می‌روند و از سال 91 و 92 تنها لامپ‌های T8 با راندمان بالا در بازار خواهیم داشت و دیگر T10 وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه لامپ‌های T8صرفه‌جویی بالایی دارد، تصریح کرد: این لامپ‌ها نور بیشتر و واقعی‌تری را نشان می‌دهد و به خاطر همین مسئله سازمان از خط تولید این نوع لامپ‌ها حمایت می‌کند و نامه نوشته شده که از ورود لامپ‌های T10 با راندمان پایین جلوگیری شود.

توکلی تفاوت قیمت این نوع لامپ‌ها با لامپ‌های مهتابی معمولی را 500 تومان عنوان کرد و یادآور شد: این لامپ‌ها دو سال کار می‌کند.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول