اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل سازمان انرژی و بهره وری ایران مطرح کرد:

کولرگازی استاندارد در خوزستان تولید می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر عامل سازمان انرژی وبهره وری ایران (سابا) آمادگی این سازمان را برای حمایت از سرمایه گذاران به منظور راه اندازی کارخانه تولید کولرگازی استاندارد در خوزستان اعلام کرد.

کولرگازی استاندارد در خوزستان تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سعید مهذب ترابی عصر امروز در سومین کنفرانس اصلاح و بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی اظهار داشت: در استان خوزستان از سال 85 تا 88 بخش خانگی شاهد رشد 28 درصدی و بخش صنعت افزایش 18 درصدی در مصرف انرژی بوده است.

به گفته وی، متوسط مصرف انرژی خانگی در کشور هر سال 2هزار و800 کیلووات ساعت است اما در خوزستان بیش از 9 هزارو500 و در بوشهر به 11 هزار کیلووات ساعت می‌رسد که حدود 3 هزار و 500 مگاوات از این رقم در خوزستان مربوط به بار سرمایشی است.

این مقام مسئول ناکارآمد بودن وسایل سرمایشی، رعایت نکردن مبحث 19 در مقررات ساختمان سازی را از جمله دلایل بالا بودن میزان مصرف بار سرمایشی عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم از سال 92 طرحی اجرا کنیم که به موجب آن مبحث 19 مربوط به رعایت مقررات در ساختمان‌های جدید اجرا و وسایل سرمایشی استاندارد نصب شود تا 60 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد.

مهذب ترابی تصریح کرد: از سال 91 اگر این طرح اجرا شود سالانه 2 هزار دستگاه کولر گازی استاندارد به خوزستان اضافه می‌شود و چنانچه وزارت نیرو طرح‌های حمایتی و تسهیلاتی ارائه کند سالی 200 میلیارد تومان برای خرید این تعداد کولر استاندارد نیاز است.

مدیر عامل سابا تاکید کرد: با این حجم نیاز به کولر، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری تولید کولر گازی در خوزستان است که حاصل آن 10 هزار شغل در سال است؛ به جای آنکه کولرهای گازی غیراستاندارد با رده مصرفی F از بانه و کردستان وارد خانه‌های مردم شود، می‌توان کولر گازی استاندارد با درجه مصرف انرژی A در خوزستان تولید کرد که این میزان کاهش مصرف انرژی در کاهش شاخص مصرف انرژی خوزستان و کشور مؤثر خواهد بود.

وی یاد آور شد: آمادگی داریم برای نخستین بار نتیجه این همایش علمی را که منجر به تولید انبوه و عملیاتی می‌شود مورد حمایت قرار دهیم.

مهذب ترابی متذکر شد: اگر وضعیت مصرف انرژی در کشور به همین منوال ادامه یابد تا سال 1404 همه انرژی کشور فقط صرف مصرف داخلی خواهد شد و ایران به وارد کننده انرژی تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون سهم مردم را در صرفه جویی انرژی بسیار پررنگ کرده‌ایم، گفت: بهره وری را بیشتر از مردم می‌خواهیم این درحالی است که مردم همراهی خود را با صرفه جویی و اصلاح مصرف نشان داده‌اند و اینک زمان آن است که سهم حکومت، دولت و نخبگان دانشگاه ارائه و نقش خود را درست ایفا کنند.

مدیر عامل سازمان انرژی وبهره وری ایران تاکید کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید شدت مصرف انرژی به دو سوم کاهش یابد. این درحالی است که شدت مصرف انرژی در ایران هم اکنون سه برابر ترکیه است.

مهذب ترابی تصریح کرد: در حال حاضر 36 درصد انرژی در ساختمان، 22 درصد در صنعت و 27 درصد در کشاورزی و حمل و نقل و... مصرف می‌شود و پتانسیل صرفه جویی بخش‌های مختلف سالانه حداقل 17 تا 17 میلیارد دلار است.

وی تکنولوژی، مقررات، تعرفه، آموزش و آگاهسازی را اضلاع بهره وری انرژی دانست و گفت: در حال حاضر 60 درصد کل انرژی در کشور توسط الکتروموتور‌ها تامین می‌شود. 90 درصد الکتروموتور‌ها تنها از یک کشور خاص وارد می‌شود و متوسط راندمان الکتروموتور‌ها کمتر از 40 درصد است اینجاست که اهمیت تکنولوژی برای تولید الکتروموتورهایی با مصرف برق کمتر بیش از پیش مشخص می‌شود.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول