اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان ثبت احوال خبر داد

تنظیم 102 میلیون سند ولادت در سازمان ثبت احوال

خبرگزاری فارس: معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال گفت: 102 میلیون سند ولادت از ابتدای تاسیس سازمان ثبت احوال کشور تاکنون تنظیم شده است.

تنظیم 102 میلیون سند ولادت در سازمان ثبت احوال

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان محسن کرمی عصر یکشنبه در نخستین همایش مهندسی فرهنگ نام و نام‎گزینی در استان گلستان اظهار داشت: این اسناد تنظیمی برای 52 میلیون سند ولادت برای پسرها و 50 میلیون سند ولادت برای دخترها از ابتدای تاسیس سازمان ثبت احوال تاکنون بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به باورهایی که همه ما به عنوان باورهای دینی در افکار عمومی داریم و با توجه به احادیث و روایات، برگزیدن نام نیک موجب برکات زیادی برای صاحب نام می‎شود و نام نیکو یکی از مواردی است که می‎تواند مظهر عبودیت برای انسان‎ها باشد.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال ادامه داد: نام موضوعی چند وجهی است که نمایانگر ارزش‎ها، اعتقادات، تعلقات والدین و رسم و رسوم خانواده است که با توجه به معیارهایی مانند ملیت، قومیت، مذهب و هویت انتخاب می‌شود.

کرمی با بیان اینکه سالانه یک‌هزار و 200 نام جدید مطرح می‌شود خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تنوع نامگذاری برای دختران بیشتر است اما تاکنون از بین اسامی به کار گرفته شده 212 هزار تنوع نام برای دختران و 250 هزار تنوع نام برای پسران به کار رفته است.

وی در خصوص شرایط تغییر نام اذعان کرد: برخی نام‎های نامناسب که در رده نام‎های مرکب، مغایر با ارزش‎های انسانی، مغایر با جنسیت، نام‎هایی در تعارض با ارزش‎ها و اعتقادات اسلامی و ... باشد، قابل تغییر هستند.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال تغییر سلیقه مردم در نامگذاری را از چالش‎های موجود در ثبت احوال دانست و اعلام کرد: در سال گذشته حدود 14 هزار نفر از طریق هیئت‎های حل اختلاف و 8 هزار نفر از طریق محاکم قضایی تغییر نام دادند.

کرمی با بیان اینکه باید چارچوب‎های مدنظر با تایید نام‎های انتخابی مردم با رویکرد رعایت شأن و کرامت انسانی همخوانی داشته باشد افزود: تشکیل کمیته مشورتی نام در استان‎ها، تشکیل کمیته عالی نام در ستاد سازمان، ایجاد درگاه مشاوره نام و پاسخگویی الکترونیکی به سوالات شهروندان، انتشار کتاب‎های فرهنگ نام و برگزاری هم‌اندیشی‌ها و همایش‎هایی در سطح ملی و استان‎ها از جمله اقداماتی بوده که در این راستا شکل گرفته است.

انتهای پیام/آ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول