اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

استقبال مصری‌ها از فراخوان قطع وابستگی قاهره به کمک‌های مالی آمریکا

خبرگزاری فارس: فراخوان قطع وابستگی مصر به کمک‌های مالی آمریکا که توسط شخصیت‌های مصری، شیوخ صوفیه و مبلغان سلفی این کشور ارائه شده بود، با استقبال گسترده مردمی در مصر مواجه شد.

استقبال مصری‌ها از فراخوان قطع وابستگی قاهره به کمک‌های مالی آمریکا

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الجزیره، پس از اعلام خبر فراخوان برخی از شخصیت‌های مصری، شیوخ صوفیه و مبلغان سلفی مصر جهت قطع وابستگی به کمک‌های مالی آمریکا "احمد الطیب"، شیخ الازهر پشتیبانی خود از تاسیس صندوق ویژه حمایت از اقتصاد ملی مصر را اعلام کرد.

فراخوان ارائه شده توسط شخصیت‌ها ، تشکل‌ها و گروه‌های مصری با هدف بی‌نیاز کردن مصر از کمک‌های مالی آمریکا و شروع فعالیت‌ برای جمع‌آوری کمک از مصری‌ها معادل کمک‌های مالی سالیانه آمریکا به این کشور صورت گرفت که با استقبال گسترده مردمی در مصر مواجه شد.

آمریکا اخیرا از احتمال قطع کمک‌های مالی سالیانه خود به مصر سخن گفته است. این تهدید آمریکا پس از بروز اختلاف بین واشنگتن و قاهره بر سر پرونده تامین مالی خارجی برخی سازمان‌های به اصطلاح جامعه مدنی در مصر مطرح شد.

این پرونده که طی ماه‌های اخیر در مصر مطرح شده 43 متهم دارد که 19 نفر از آنان آمریکایی هستند و پس از ممنوع الخروج شدن آنها توسط قاهره، واشنگتن از دولت مصر خواسته به این افراد اجازه خروج از قاهره داده شود.

فراخوان قطع وابستگی مالی به آمریکا مورد استقبال شیوخ الازهر نیز قرار گرفت، هر چند مقامات الازهر اعلام کردند که هدف این فراخوان کمک‌های مالی آمریکا نیست، بلکه علت ارائه آن حمایت از اقتصاد ملی مصر است.

در همین حال بسیاری از سرمایه‌داران و شرکت‌های مصری با ارائه کمک‌های مالی به این فراخوان کمک کردند. بسیاری از کارگران و کارمندان مصری نیز بخشی از حقوق خود را به این صندوق اختصاص دادند.

"فایزه ابو النجا" وزیر برنامه‌ریزی و همکاری بین المللی مصر نیز اعلام کرد، یک سرمایه‌دار مصری 40 میلیون پوند و یک شرکت مصری 20 میلیون پوند به این صندوق کمک کرده‌اند.

کمک‌های آمریکا به مصر سالیانه  به یک میلیارد و 300 میلیون دلار و کمک‌های اقتصادی آن به حدود 250 میلیون دلار می‌رسد.

جماعت اخوان المسلمون مصر نیز اعلام کرد: اعطای کمک مالی آمریکا به مصر بخشی از پیمان کمپ‌دیوید ‌مصر با اسرائیل بوده لذا قطع این کمک از سوی واشنگتن به معنای تجدید نظر در این پیمان است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول