اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی:

ایران قابلیت‌های خود را با کشورهای مسلمان به اشتراک می‌گذارد

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: جمهوری اسلامی اعلام کرده است که قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را با ملت‌های مسلمان به اشتراک می‌گذارد و ما نیز از این فرصت برای برقراری روابط با کشورهای مسلمان به ویژه در جنوب شرق آسیا استفاده می‌کنیم.

ایران قابلیت‌های خود را با کشورهای مسلمان به اشتراک می‌گذارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، "محمد صدیق گانی" سفیر مالزی و "حاجی صالح" سفیر برونئی در تهران در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی از پذیرایی و مهمان‌نوازی ایرانیان به خصوص مردم آذربایجان قدردانی و بر گسترش روابط با استان آذربایجان‌شرقی تاکید کردند.

استاندار آذربایجان‌شرقی هم با اشاره به قابلیت‌های استان در بخش‌های مختلف خاطرنشان کرد: روابط ما با کشورهای آسیای شرقی بیشتر به کشور چین خلاصه می‌شود و علاقمند هستیم با کشورهای دیگر این حوزه از جمله مالزی و برونئی نیز روابط خود را در زمینه‌های مختلف برقرار کنیم.

علاقه‌مندی آذربایجان‌شرقی به گسترش روابط با کشورهای آسیای شرقی

بیگی با اشاره به رفت و آمدهای هیئت‌های خارجی به استان از سفرای مالزی و برونئی خواست در خصوص سفر هیئت‌های اقتصادی و تجاری این دو کشور به تبریز و آذربایجان‌شرقی هماهنگی لازم را به عمل آورند.

وی همچنین از هیئت‌های تجاری دو کشور مالزی و برونئی برای حضور در نشست تجاری راه ابریشم در تبریز دعوت به عمل آورد.

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه با تاکید بر علاقه‌مندی جمهوری اسلامی به گسترش مراودات با کشورهای مسلمان اظهار داشت: جمهوری اسلامی اعلام کرده است که قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را با ملت‌های مسلمان به اشتراک می‌گذارد و ما نیز از این فرصت برای برقراری روابط با کشورهای مسلمان به ویژه در جنوب شرق آسیا استفاده می‌کنیم.

احمد علیرضابیگی با تجلیل از شخصیت ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی خاطرنشان کرد: مالزی گام‌های بلندی به سوی پیشرفت برداشته و مبادلات این کشور با جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف به ویژه در زمینه تجارت و گردشگری می‌تواند برای دو طرف سودمند باشد.

وی همچنین تلاش‌های صورت گرفته در کشور برونئی را قابل تقدیر دانست و افزود: تقید حاکم برونئی و مردم این کشور به مبانی دینی و حفظ فرهنگ اسلامی برای ما قابل احترام است.

سفرای مالزی و برونئی که برای آشنایی با قابلیت‌های آذربایجان‌شرقی به این استان سفر کرده‌اند ضمن بازدید از مراکز صنعتی و تولیدی استان از بازار تبریز و منطقه آزاد ارس نیز بازدید خواهند کرد.

مالزی کشوری در جنوب شرق آسیا به مرکزیت کوالالامپور است و به شیوه فدرالی اداره می‌شود. جمعیت این کشور حدود 28 میلیون نفر است که 60 درصد آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

مالزی کشوری است تفریحی و بسیار زیبا که در سال ۲۰۰۶ برابر با ۲۲ میلیون نفر توریست را پذیرا بوده‌ است.

اقتصاد مالزی یکی از موفق‌ترین سیستم‌های اقتصادی جنوب شرق آسیا قلمداد می‌شود که طی 40 سال گذشته با برنامه‌های توسعه اقتصادی توانسته به موقعیت امروز برسد.

برونئی (با نام رسمی برونئی دارالسلام) نیز در جنوب شرق آسیا و در همسایگی مالزی قرار دارد و پایتخت آن بندر سری‌بگاوان است این کشور کوچک در حدود 400 هزار نفر جمعیت دارد که 70 درصد آنها مسلمان هستند.

نوع حکومت این کشور پادشاهی است و اقتصاد آن بر پایه صادرات نفت، الوار، کائوچو و گاز طبیعی به کشورهای شرق آسیا به ویژه ژاپن استوار گشته ‌است.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول