اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نویسنده و پژوهشگر مسائل اقتصادی:

نظریه فریدمن اقتصاد آمریکا را دچار چالش کرده است

خبرگزاری فارس: نویسنده و پژوهشگر مسائل اقتصادی گفت: نظریه اقتصادی فریدمن که بر مقررات‌زدایی در اقتصاد تاکید داشت، سبب ایجاد چالش در اقتصاد آمریکا شده است.

نظریه فریدمن اقتصاد آمریکا را دچار چالش کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سید محمدجواد فرهانیان پیش از ظهر امروز در همایش بررسی ابعاد جنبش وال‌استریت که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد،‌ اظهار داشت: بحران اقتصادی در آمریکا از سال 2007 تا 2009 در بخش خصوصی خود را نشان داد و به تدریج نشانه‌هایش در شرکت‌های بزرگ و بازارهای مالی دیده شد.

وی ادامه داد: پس از آن در سال 2011 این بحران خود را در بخش عمومی که نماینده آن دولت آمریکا است، وارد شد و زمینه نارضایتی مردم را به وجود آورد.

این نویسنده و پژوهشگر اضافه کرد: ریشه این بحران به دهه 1980 که زمان روی کار آمدن جمهوری‌خواهان مانند ریگان در آمریکا و محافظه‌کارانی مانند مارگارت تاچر در انگلیس برمی‌گردد.

وی افزود: در این زمان بر اساس نظریه اندیشمندی به نام میلتون فریدمن که به مقررات‌زدایی در زمینه اقتصاد معتقد بود، سیاست مالی جدیدی بر روابط اقتصادی جهان غرب حکم‌فرما شد.

فرهانیان ابراز داشت: پس از جاری شدن نظریه فریدمن در اقتصاد غرب موسسات خصوصی به صورت گسترده و بدون نظارت شروع به فعالیت کردند.

وی گفت: پس از وقوع حادثه 11 سپتامبر بانک‌های آمریکا تصمیم گرفتند نرخ بهره را کاهش دهند که این موضوع سبب شد سرمایه ثروتمندان در آمریکا به سمت بازار مسکن روانه شود و در مدت پنج سال 120 درصد رشد در قیمت مسکن اتفاق بیفتد.

این نویسنده و پژوهشگر مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: به دنبال این افزایش قیمت مسکن در آمریکا بازارهای دیگر نیز دچار افزایش قیمت شدند و مردم را دچار مشکلات معیشتی کردند.

وی متذکر شد: در آمریکا مردم برای خرید خانه از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند و از آنجا که طبق قوانین بیشترین تسهیلات باید در اختیار افراد نیازمند جامعه قرار گیرد، در این زمینه مشکلاتی ایجاد شد.

فرهانیان گفت: بانک‌ها به علت اینکه با واگذار کردن تسهیلات به مردم مقداری از سرمایه‌شان بلوکه می‌شد، اقدام به فروش اوراق بهادار با پشتوانه اسناد ملکی خانه‌ها کردند که به دلیل عدم توانایی پرداخت اقساط خانه‌ها از سوی اقشار کم درآمد، این بانک‌ها با ورشکستگی روبه‌رو شدند.

وی ادامه داد: این اتفاق سبب فروپاشی بازار مسکن آمریکا و ارزان شدن قیمت مسکن و اوراق بهادار مربوط به آن در بازار آمریکا شد.

این نویسنده و پژوهشگر مسائل اقتصادی ابراز داشت: اینجا بود که به دلیل ارتباط مداوم بانک‌ها با یکدیگر، سریالی از ورشکستگی‌ها به وجود آمد و بحران پولی در اندازه‌های بین‌المللی خود را شناخت.

وی اظهار کرد: از آنجا که دولت‌های غربی به اطمینان بخش خصوصی اوراق قرضه منتشر کرده بودند، با ایجاد ضعف در بخش خصوصی مجبور شدند که مالیات مردم را افزایش دهند و این موضوع امروز مورد اعتراض مردم آمریکا است.

فرهانیان افزود: دولت‌ها در چنین شرایطی مجبور به اعمال سیاست‌های انضباطی اقتصادی هستند که موجب نارضایتی مردم می‌شود.

وی گفت: مردم آمریکا به این موضوع اعتراض دارند که چرا باید بار ضعف سرمایه‌داران بخش خصوصی را کشیده و به خاطر نجات آنان زیر فشار باشند.

این نویسنده و پژوهشگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: شعار اصلی این جنبش «ما 99 درصدیم» است با توجه به این آمار که در آمریکا 80 درصد مردم تنها مالک 15 درصد از سرمایه جامعه هستند، 19 درصد 51 درصد ثروت و یک درصد هم 34 درصد از ثروت را در اختیار دارند، به وجود آمده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاددان‌ها معقتدند که خروج از بحران مالی در آمریکا حداقل به هفت سال زمان نیاز دارد که این مدت برای ما یک فرصت خواهد بود، چراکه به دلیل بحران اقتصادی دولت آمریکا در این مدت از اقداماتی که هزینه‌های سنگین دربرداشته باشد، اجتناب می‌کند.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول