اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یکی از اساتید علوم سیاسی دانشگاه پیام‌نور سنندج:

تغییر سیاست خارجی در دوره‌های ریاست جمهوری ایران مشاهده می‌شود

خبرگزاری فارس: یکی از اساتید علوم سیاسی در دانشگاه پیام‌نور سنندج گفت: تغییر و تحول در عین تداوم و استمرار در سیاست خارجی دوره‌های مختلف ریاست جمهوری ایران مشاهده می‌شود.

تغییر سیاست خارجی در دوره‌های ریاست جمهوری ایران مشاهده می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بهرام نصراللهی‌زاده عصر امروز در دومین کرسی آزاداندیشی که با موضوع سیاست‌های خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران طی دوره‌های مختلف ریاست جمهوری در دانشگاه پیام نور برگزارشد، اظهارداشت: سیاست خارجی موضوع بسیار گسترده‌ای است که پرداختن جامع و کامل به آن به زمان بیشتری نیاز دارد.

وی به دوره‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: از سال 58 و با سرکارآمدن دولت‌ها تاکنون شاهد دوره‌های متفاوتی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: از سال 57 و با پیروز انقلاب تا سال 58 دولت موقت شروع به کار کرد که گفتمان حاکم براین دوره معروف به گفتمانی لیبرالی بود.

این استاد دانشگاه به مسائل مهم در دوره دولت بازرگان و موقت اشاره کرد و گفت: مسئله فرار شاه به آمریکا، سیاست خارجی با دولت‌های مزدور دنیا و بَحث، تسخیر سفارت امریکا در ایران که مهم‌ترین رخداد و مسئله در این دوره است، جزو مسائل مهم و حائز اهمیت در دولت موقت و بازرگان بود.

نصراللهی‌زاده خاطرنشان کرد: بعد از سقوط دولت موقت در مقطع کوتاهی شورای انقلاب مدیریت اداره کشور را بر عهده گرفت و بنی‌صدر به عنوان نخستین رئیس جمهور انتخاب شد.

وی با بیان اینکه گفتمان حاکم بر دوره بنی‌صدر نیز ادامه جریان لیبرالی بود، افزود: در سال 60 با عزل بنی‌صدر دولت تغییر کرد و گفتمان اسلامی و انقلابی بر مقدرات کشور حاکم و نظام سیاسی یکپارچه شد.

وی ادامه داد: از سال 60 تا 68 درسیاست داخلی و خارجی موضوعی با عنوان دوره دفاع مقدس مطرح شد که مهم‌ترین بحث خارجی آن جنگ و دفاع از تمامیت ارزی کشور بود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: بعد از پایان جنگ در سال 68 دوره جدیدی از تحولات کشور با ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی با عنوان دولت سازندگی شروع شد و به مدت هشت سال سیاست خارجی خاص خود را اعمال کرد.

نصراللهی‌زاده بیان داشت: در سال 76 نیز خاتمی با دولتی به عنوان دولت اصلاحات کار خود را آغاز کرد.

به گفته وی، از سال 84 به بعد نیز محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهور کشور واژه اصولگرایی و عدالت محوری را به عنوان جهت‌گیری دولت خود به کار می‌برد.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی یک کشور دارای محدودیت‌ها، امکانات و  مباحث مختلفی است، گفت: شناسایی اهداف سیاست خارجی، تعیین اولویت‌های و ابزارهای دسترسی به این اهداف از نکات موجود در سیاست خارجی یک کشور است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سیاست خارجی هر کشوری تحت تاثیر پنج عامل است، اظهارداشت: شدت و ضعف این پنج عامل در کشورهای مختلف متفاوت است.

نصراللهی‌زاد نقش شخصیت رهبران تصمیم گیرنده را از جمله عوامل تاثیرگذار در سیاست خارجی عنوان کرد و افزود: یک رهبرعلاقمند به سیاست خارجی با یک شخصیت منزوی اولویت‌های سیاسی خارجی متقاوتی دارند.

وی ادامه داد: نقش‌ها، حکومت و نظام سیاسی جامعه، ویژگی‌های ملی اجتماعی جامعه و ویژگی بین‌المللی یا سیستمی از دیگر عوامل تاثیرگذار در سیاست خارجی است.

وی بیان داشت: بعد از گذشت 33 سال از عمر نظام جمهوری اسلامی ایران شاهد استمرار و یک خط ثابتی در اصول سیاست خارجی و هم تاکتیک‌ها و اصول‌های متفاوت هستیم.

این استاد دانشگاه در پایان تصریح کرد: مشاهده خط ثابت در سیاست خارجی ایران یعنی تغییر و تحول در عین تداوم و استمرار که این موضع موجب می‌شود که هم  شاهد اصول ثابت در سیاست خارجی و هم تفاوت آشکاری در دولت‌های مختلف باشیم.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول