اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دیپلمات غربی: این قطعنامه سیاسی‌تر از قبلی است

قطعنامه‌ ضدسوری در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته‌ می‌شود

خبرگزاری فارس: به دنبال وتوی روسیه و چین با قطعنامه ضدسوری در شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل پنج‌شنبه هفته جاری پیش‌نویس قطعنامه‌ای جدید از سوی قطر و عربستان سعودی درباره سوریه را به رای خواهد گذاشت.

قطعنامه‌ ضدسوری در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته‌ می‌شود

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، مجمع عمومی سازمان ملل روز پنج‌شنبه هفته جاری ساعت 3 بعدازظهر به وقت محلی درباره پیش‌نویس قطعنامه جدیدی علیه دمشق رأی‌گیری خواهد شد که در آن از "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه خواسته شده است تا آنچه حملات علیه شهروندان سوریه، خوانده شده استف متوقف کند.

در این پیش‌نویس اشاره‌ای به گروهک‌های مسلح که از خارج از سوریه بشدت حمایت تسلیحاتی و مالی می‌شوند اشاره‌ای نشده است.

در این پیش نویس قطعنامه که روز سه شنبه از سوی عربستان سعودی و قطر ارائه شده است، از طرح اتحادیه عرب برای پایان سرکوب های 11 ماهه در سوریه نیز حمایت شده است و درخواست تعیین یک نماینده ویژه سازمان ملل نیز در سوریه مطرح شده است.

در پیش نویس این قطعنامه جدید ضد سوری، اشاره ای به درخواست اتحادیه عرب برای اعزام نیروهای حافظ صلح مشترک این اتحادیه و سازمان ملل به سوریه نشده است؛ درخواستی که برخی از کشورهای غربی به آن با دیده ای محتاطانه می نگرند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: پیش نویس قطعنامه ای که قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شود، شبیه همان پیش نویسی است که در شورای امنیت این سازمان مسدود شد و راه به جایی نبرد.

این پیش نویس از طرح اتحادیه عرب برای تسهیل براندازی دولت سوریه که انتقال قدرت در سوریه به سوی سیستمی سیاسی و دموکراسی نامیده می‌شود، کاملا حمایت کرده است ولی در آن نام اسد یا طرحی برای انتقال قدرت او آورده نشده است.

در ادامه این پیش نویس از "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل درخواست شده است که با تعیین نماینده ای ویژه در سوریه از اتحادیه عرب حمایت کند و بر ضرورت حل بحران سیاسی اخیر در سوریه به روشی مسالمت آمیز نیز تاکید شده است.

این قطعنامه در شرایطی به رای گذاشته خواهد شد که روسیه و چین در تاریخ 4 فوریه سال جاری دومین پیش نویس قطعنامه ای عربی و غربی که درباره بحران سوریه ارائه شده بود را نامتعادل خوانده و آن را وتو کردند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه خبر خود نوشت: احتمال می‌رود که چین و روسیه با این متن جدید (قطعنامه) جدید نیز مخالفت کنند اما هیچ یک از 193 کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل نمی تواند قطعنامه ها را وتو کند؛ حتی اگر این قطعنامه ها اهمیت کمی داشته باشند.

یکی از دیپلمات‌ها غربی در این خصوص گفت: ما شاهد این خواهیم بود که آیا این متن جدید بیشتر و یا کمتر از 133 رایی را که به اولین قطعنامه ضد سوری در تاریخ 19 دسامبر سال گذشته میلادی داده شد، کسب خواهد کرد یا خیر؛ قطعنامه ای که مدعی محکومیت نقض حقوق بشر در سوریه شده بود.

این دیپلمات غربی به شرط ناشناس ماندن ادامه داد: این قطعنامه موفق خواهد بود اما این بار محتوای این قطعنامه سیاسی تر است.

انتهای پیام/ن.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول