اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گزارش اختصاصی خبرنگار فارس از دمشق

«زبدانی» سوریه؛ جولانگاه تروریست‌ها با حضور ارتش پاکسازی شد

خبرگزاری فارس: ارتش سوریه پس از کمک‌خواهی مداوم اهالی شهر زبدانی سرانجام با یگان‌های مختلف به این شهر رفت و در شرایط سخت جوی موفق شد این شهر را از وجود بیش از 1500 فرد تروریست مسلح پاکسازی کند.

«زبدانی» سوریه؛ جولانگاه تروریست‌ها با حضور ارتش پاکسازی شد

به گزارش خبرنگار فارس در دمشق، ارتش سوریه در روزهای اخیر با عملیات نیروهای خود، موفق شد شهر زبدانی را که در 45 کیلومتری غرب دمشق و در نزدیکی مرز لبنان است و اسم آن اخیرا در رسانه‌ها زیاد تکرار شد، از وجود افراد تروریست مسلح پاک کند. افراد و عناصری که از چند ماه پیش در این منطقه بودند.

این شهری که با تابستان خنک خود که صدها توریست عرب را به خود جذب می‌کند، مشهور است، یکی از مهمترین یمناطق ییلاقی سوریه است که در ماه‌های گذشته عناصر مسلح مختلف با ملیت‌های مختلفی را میزبانی کرد. آرامشی شکننده در ورودی شهر برقرار است. اندک شماری از مردمی که شهر را ترک کرده بودند دیده می‌شوند که از ایست بازرسی در حال بازگشت به شهر هستند و شعارهایی در تقدیر و تشکر از ارتش و دخالت آن سر می‌دهند و تشکر می‌کنند که تظاهرات مسلحانه عناصر موسوم به ارتش آزاد سوریه را که مایه آزار مردم بود پایان دادند.

تا به شهر زبدانی برسید باید 14 ایست بازرسی نظام را رد کنید. آثار درگیری گروهک‌های مسلح با ارتش از در و دیوار شهر می‌بارد. حتی این آثار در چراغ راهنمایی و مغازه‌های تجاری که در دو طرف مسیر است، هویداست. اندکی بعد خاکریزهایی را خواهید دید که در ورودی محلات و کوچه‌ها درست شده است تا حرکت نیروهای ارتش کند شود. حتی پیاده‌روها کنده شده، چراغ‌های روشنایی آسیب دیده و سیم‌های برق تکه تکه شده است.

عملیات نظامی ارتش که پس از درخواست‌های مکرر اهالی برای ورود به شهر و پاکسازی آن صورت گرفت، با مشارکت یگان‌های مختلف ارتش از جمله نیروی مهندسی، نیروی پیاده و نیروی ویژه انجام و کاملا موفق شد تا آرامش را به شهری بازگرداند که اهالی آن تعداد افراد مسلح را در حدود 1500 نفر تخمین می‌زدند.

اغلب این افراد از گروه‌های قاچاقچی و افراد سابقه‌داری بودند که به موجب عفو عمومی بشار اسد که سه بار صادر شد،‌ آزاد شدند. افراد مسلح خارجی هم در میان آنان بود که به سه دسته تقسیم می‌شوند: اول) القاعده دوم) حزب انصار الاسلامی و سوم) حزب آزادی‌بخش اسلامی. اینها از طریق مرز لبنان وارد سوریه شدند که فقط چند کیلومری با مرز زبدانی فاصله دارد. هدایت این افراد از یک روستای کوچک لبنان در نزدیکی مرز انجام می شود. این افراد آموزش قابل توحهی در جنگ چریکی می‌بینند و خوب تجهیز می‌شوند و دستگاه‌های ارتباطی خوبی دریافت می‌کنند.

اما در خصوص فرماندهان محلی آنان، اهالی منطقه اعلام کردند که آنان تحت فرماندهی سه فرمانده هستند که خطرناکترینشان از آل برهان و دیگری از آل یوسف است. همچنین مسئول اطلاع‌رسانی آنان از آل یوسف است که به عنوان کارشناس رایانه و ارتباطات فعالیت می‌کند.

در خصوص شرایط عملیات نظامی باید گفت که این عملیات تحت فشار آب‌وهوایی سختی انجام شد زیرا شب‌ها دمای هوا به 5 درجه زیر صفر می‌رسید و ارتفاع برف و یخ در کوه‌ها از نیم متر متجاوز شده بود به طوری که تنگه‌ها و غارهایی که افراد مسلح در آن موضع می‌گرفتند یا مخفی می‌شدند در این مناطق قرار داشت. به گفته اهالی 50 نفر از گروهک‌های مسلح بازداشت شدند اما ارتش سوریه نیز حدود 20 شهید از جمله چند افسر و سرباز داد و البته آمار تقریبی است و بنا بر اعلام اهالی است که البته مقامات هنوز آمار رسمی اعلام نکرده‌اند.

یگان‌های مهندسی ارتش تعداد بیشماری از بسته‌های منفجره را که دارای ترکش‌های فراوانی است، در راه ارتش خنثی کردند. این بسته‌ها در ورودی محلات، ساختمان‌ها و مسیرها به شکلی حرفه‌ای برای ارتش کار گذاشته شده بود و برخی از راه دور کنترل می‌شد. به هنگام سوال از برخی ساکنان منطقه، محمد یوسف حسن به ما گفت: ارتش بسته‌های انفجاری زیادی در حدود 50 بسته خنثی کرد و بیش از 20 درمانگاه کوچک میدانی  و ده‌ها بسته کمک‌های اولیه و بسته‌های سلاح و مهمات کشف کرد.

نکته مهم دیگر این است که مراکز تحصیلی و مدارسی که افراد مسلح با حضور و ارعاب خود آنان را تعطیل کرده بودند با حضور ارتش باز شد و تلاش گسترده‌ای از طرف مسئولان ذی‌ربط می‌شود که شبکه برق منطقه وصل شود. کادرهای فنی در خیابان‌ها و در هوای سرد در حال جلو آمدن هستند و هر نقطه نیاز به تعمیر داشته باشد اقدام به تعمیر آن می‌کنند.

سید احمد یکی از اهالی منطقه در پاسخ به خبرنگار فارس گفت: وضع معیشتی مردم بد نیست. تقریبا غذا و دارو و سوخت هست زیرا ارتش این موارد را توزیع کرده است و بیماران نیز از کمک‌های درمانی برخوردار شدند.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول