اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از سفر رئیس جمهور به ایرانشهر

دولت نوری از امید در دل مردم مناطق محروم روشن کرد

خبرگزاری فارس: دولت عدالت محور نهم و دهم توجه بسیار ویژه‌ای به نقاط محروم کشور داشته و این خود سبب شده تا نوری از امید در دل مردم این مناطق روشن شود.

دولت نوری از امید در دل مردم مناطق محروم روشن کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، صبح امروز با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی چند طرح مهم راهسازی در جنوب سیستان و بلوچستان افتتاح و به بهره‌برداری رسید که بهره‌برداری از این طرح‌ها علاوه بر رفع محرومیت از این منطقه، استعدادهای نهفته این استان را آشکار و شکوفا می‌کند.

شریان اصلی توسعه هر کشور و یا منطقه و ارائه هر نوع خدمات توسعه‌ای منوط به وجود راه‌های ارتباطی مناسب است که دولت در این راستا اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.

رئیس جمهور در مراسم افتتاح چند طرح بزرگ راهسازی در ایرانشهر گفت: لازمه پیشرفت و توسعه در هر کشوری، ایجاد راه و ساخت و ساز است که خوشبختانه در استان سیستان و بلوچستان تاکنون راه‌های ارتباطی بسیار خوبی ساخته شده است.

محمود احمدی‌نژاد افزود: افتتاح راه و بزرگراه در این استان سبب رفع مشکلات جابه‌جایی، ارتباط بیشتر و بهتر با سایر نقاط استان و کشور، کاهش هزینه‌های جابه‌جایی و زمینه‌های سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: تمامی شرایط و زیرساخت‌های توسعه در استان سیستان و بلوچستان فراهم شده و این استان باید سرآمد سایر استان‌های کشور شود.

* سیستان و بلوچستان پل پیوند آسیای باختری و مسیر کاروان‌های بازرگانی بوده است

وزیر راه و شهر سازی نیز در این مراسم گفت: در حقیقت سیستان و بلوچستان، پل پیوند آسیای باختری با هند و چین و مسیر کاروان‌های بازرگانی بوده است.

علی نیکزاد بیان کرد: بر این اساس از سال 1380 بیش از 2 هزار و 300 پروژه با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال در سطح استان در بخش‌های مختلف حمل و نقل به اجرا در آمده‌اند‌.

وی ادامه داد: امروز با تکمیل حلقه‌های مفقوده شبکه حمل و نقل جاده‌ای در سطح منطقه شاهد تسریع در رشد و آبادانی استان خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر، بزرگترین پروژه‌های پل سازی ایران در این منطقه رقم خورده به طوری که با احداث پل بزرگ فنوج ارتباط استان کرمان، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان برقرار خواهد شد.

نیکزاد تصریح کرد: در دولت نهم و دهم تاکنون بیش از 466 کیلومتر بزرگراه در حوزه استحفاظی اداره کل راه و ترابری جنوب سیستان و بلوچستان مطالعه و با انجام کار مطالعاتی بزرگ مثل راه زاهدان ـ بیرجند طول پروژه‌های مطالعاتی در حوزه این اداره کل به 590 کیلومتر می‌رسد.

وی اضافه کرد: در مجموع تا پایان سال‌جاری، 805 کیلومتر بزرگراه و 565 کیلومتر راه اصلی با اعتباری بالغ بر 9090 میلیارد ریال احداث و به بهره‌برداری خواهد رسید.

* سیستان‌و بلوچستان نیازمند توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز گفت: استان سیستان ‌و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور بیش از هر منطقه‌ای نیازمند توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی است.

احمد صادقی اظهار داشت: در سال 90 برنامه اجرایی معاونت ساخت و توسعه راه‌ها، هدف‌گذاری بر احداث هزار و 370 کیلومتر راه و بهره‌برداری از آنها تا پایان سال است.

وی افزود: این راه‌ها شامل 805 کیلومتر بزرگراه و 565 کیلومتر راه اصلی هستند که با صرف اعتباری 9090 میلیارد ریال در شش ماه نخست سال‌جاری حدود 620 کیلومتر از راه‌های مذکور مورد بهره‌برداری قرار گرفته و مابقی تا پایان سال انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اعتبارات تخصصی برای ساماندهی پروژه‌های ساخت راه و بزرگراه در مناطق محروم متمرکز می‌شود افزود: در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان که به عنوان بخشی از مناطق محروم کشور محسوب می‌شوند صدها کیلومتر عملیات ساخت جاده به صورت راه اصلی و بزرگراه همراه با بهسازی در حال انجام است.

صادقی پیشرفت فیزیکی متوسط پروژه‌های مذکور را حدود 70 درصد اعلام کرد و گفت: تا پایان سال‌جاری حداقل 700 و حداکثر هزار کیلومتر بهره‌برداری از پروژه‌های راهسازی در مناطق محروم  را شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه به اهمیت اقدامات انجام شده دولت در شبکه حمل و نقل سیستان و بلوچستان اشاره کرد و بیان داشت: این استان به عنوان دورترین استان به مرکز و پهناورترین استان کشور بیش از هر منطقه‌ای نیازمند توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل است و و دولت نیز با درک صحیح این وضعیت در طول همه دوره‌های سفرهای استانی مصوبات کارگشایی در این زمینه داشته است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل توسعه پروژه‌های زیرساختی حمل و نقل در مناطق محروم را به عنوان یک استراتژی راهبردی در مجموعه وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد.

صادقی خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود 400 پروژه بهسازی ساخت راه اصلی و بزرگراه مراحل اجرایی را در مناطق مختلف کشور می‌گذرانند که اولویت اعتبار دهی سال‌جاری برای پروژه‌هایی است که پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد داشته باشند.

وی با بیان اینکه افزایش کیفیت و سرعت در اراده خدمات در بخش حمل و نقل و کالا و جابه‌جایی مسافر اهمیت بسزایی در توسعه این استان دارد گفت: ایجاد بسترهایی که بتواند دسترسی به این استان را آسان‌تر کند مورد توجه جدی قرار گرفته است.

*خدمات دولت در راستای محرومیت‌زدایی است

سرپرست راه و ترابری ایرانشهر نیز با اشاره به توجه دولت به محرومیت‌زدایی از مناطق محروم گفت: رئیس جمهور و هیئت دولت در سفرهای استانی همواره تأکید فراوانی بر حوزه راه‌های روستایی به منظور توسعه اقتصادی نقاط محروم و رفع محرومیت‌زدایی داشته‌اند و این در حالی است که 72 درصد راه‌های جنوب سیستان و بلوچستان را راه روستایی تشکیل می‌دهد و تاکنون مصوبات زیادی در این حوزه به تصویب رسیده است.

براتعلی حسینی یادآور شد: مهمترین پروژه‌های مصوب شده در دو دوره سفر ریاست جمهوری به استان در حوزه راه و ترابری، احداث پروژه ایرانشهر ـ بمپور به طول 20 کیلومتر، احداث محور کنارک ـ جاسک به طول 165 کیلومتر به همراه احداث 165 دستگاه پل بزرگ، تکمیل جاده ترانزیتی ایرانشهر ـ چابهار، تکمیل و بهسازی جاده خاش ـ ایرانشهر و بم ـ ایرانشهر ـ سرباز به طول 567 کیلومتر است.

وی عنوان کرد: در دور سوم سفر دولت نیز تسریع در عملیات محور  کنارک ـ جاسک، تسریع در کمربندی جنوبی ایرانشهر و محور ایرانشهر ـ زابلی، تسریع در راه اصلی بمپور ـ دلگان ـ زهکلوت و آنتی هودیان، تسریع در محور اسپکه ـ فنوج ـ نیکشهر ـ پیشین، احداث محور دو راهی بزمان ـ گوهر کوه ـ اسکل آباد، ارتقاء و بهسازی محور چابهار ـ گواتر، احداث قطعه 10 محور ترانزیتی، آغاز قطعه دو و سه محور ایرانشهر ـ خاش، ارتقا و بهسازی پل سرباز، کافه بلوچی به سمت زابلی به سراوان پیشنهاد شد.

سرپرست راه و ترابری ایرانشهر تصریح کرد: شش مصوبه در دور سوم ریاست جمهوری به تصویب رسیده که مهمترین آن ارتقای شاخص برخورداری راه‌های روستایی به سطح میانگین کشوری بوده است.

حسینی به چشم‌انداز برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: هدف ما در برنامه پنجم، ارتقای 2 هزار و 500 کیلومتر راه روستایی است که در سال‌جاری 232 هزار و 700 میلیون ریال برای 399 کیلومتر راه اختصاص یافته و در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: هدف پروژه در طول برنامه چهارم توسعه نیز یک هزار و 500 کیلومتر بوده که از این مقدار تا پایان سال 89 با در نظر گرفتن عملیات اجرایی 183 کیلومتر که توسط قرارگاه سیدالشهداء در حال انجام هست، 90 درصد آن تحقق یافته است.

*افتتاح  تقاطع غیر همسطح سه راهی بزمان ـ ایرانشهر

با توجه به اجرای عملیات محور ترانزیتی ایرانشهر ـ نیکشهر‌ ـ چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان، عملیات بزرگترین تقاطع غیر همسطح واقع در سه راهی بمپور ـ بزمان ـ ایرانشهر که از نیمه دوم سال 85 آغاز شده بود به اتمام رسید و امروز با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

همچنین با توجه به توسعه بندر چابهار، گواتر و پزم و لزوم ایجاد ارتباط سریع، تقاطع فوق در روان‌سازی ترافیک، کاهش تصادفات جاده‌ای و تسهیل در ورود و خروج وسایل نقلیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

طول کلی این پروژه 12 کیلومتر بوده که دارای تعداد زیادی رمپ و لوپ است.

حجم خاکریزی این محور 650 هزار مترمکعب، بتن ریزی 22 هزار مترمکعب و میزان آسفالت انجام شده در این محور 41 هزار تن است.

این تقاطع در قطعه 9 محور ترانزیتی ایرانشهر- نیکشهر- چابهار قرار دارد و برای احداث آن بالغ بر 110 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

همچنین صبح امروز با حضور رئیس جمهور راه اصلی چابهار ـ ایرانشهر به طول 282 کیلومتر با اعتبار 215 میلیارد و 500 میلیون ریال افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

این راه اصلی در سیستان و ‌بلوچستان و در جنوب شرقی کشور از حدود 14 کیلومتری محور  کنارک به سمت چابهار آغاز شده است.

طول این محور از سه راهی کنارک تا ایرانشهر، 282 کیلومتر است و قطعات یک و چهار و پل‌های بزرگ واقع شده در قطعات و قسمتی از قطعه 9 به صورت موقت تحویل شده است.

با افتتاح قطعه 5،6، 6 ب، 7 و 8 و قسمتی از قطعه 9 و تقاطع بزمان، مسیر کلی از چابهار تا ایرانشهر در مسیر عبور قرار خواهد گرفت.

بهره‌برداری از راه اصلی رستم آباد ـ ایرانشهر به طول 100 کیلومتر و با اعتبار 24 میلیارد تومان نیز از طرح‌های دیگری بود که امروز با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

حجم خاکبرداری و خاک ‌ریزی این محور یک‌میلیون و 200 هزار متر مکعب، بتن ریزی زیر بنایی 40 هزار متر مکعب، آسفالت 350 هزار تن، اساس و زیر اساس 135 هزار متر مکعب، بوده است.

همچنین افتتاح 44 کیلومتر از راه اصلی ایرانشهر ـ سرباز با اعتبار 33 میلیارد و 200 میلیون تومان از دیگر طرح‌هایی است که امروز با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

اصلاح نقاط حادثه‌خیر، اصلاح ابنیه فنی نسبت به مسیر قبلی، اصلاح عرض کم مسیر قبلی، اصلاح عرض کم دهانه قدیم ابنیه و رفع فرسودگی ابنیه از مهم‌ترین مزایای بهره‌برداری افتتاح این محور است.

..................................

گزارش از: مریم سرگزی

.................................

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول