اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

پاکستان ادعای باز بودن مسیر هوایی به روی تدارکات ناتو را رد کرد

خبرگزاری فارس: وزیر کشور پاکستان ادعای اخیر مقامات پنتاگون در مورد باز بودن مسیر هوایی این کشور برای انتقال تدارکات ناتو به افغانستان را رد کرد.

پاکستان ادعای باز بودن مسیر هوایی به روی تدارکات ناتو را رد کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، "رحمان ملک" در جلسه سنای این کشور، ادعاهای مطرح شده در مورد اینکه تدارکات ناتو همچنان از طریق دالان هوایی پاکستان به افغانستان منتقل می‌شوند را تکذیب کرد.

وی تأکید کرد که نه رئیس جمهور و نه نخست وزیر این کشور اجازه انتقال تدارکات ناتو از طریق دالان هوایی این کشور را نداده‌اند.

رحمان ملک گفت که به زودی وزیر امور خارجه یا وزیر دفاع پاکستان گزارش جامعی در این باره به مجلس  ارائه خواهند کرد.

پنج‌شنبه هفته گذشته، "جورج لیتل" دبیر مطبوعاتی پنتاگون اعلام کرد که پاکستان هرگز مسیر هوایی خود را به روی تدارکات ناتو نبسته است.

وی گفت: تنها مسیر زمینی پاکستان پس از حمله 26 نوامبر ناتو به مرز پاکستان بسته شده است که امیدواریم این مسیر نیز به زودی بازگشایی شود.

پس از این اظهارات برخی رسانه‌ها گزارش دادند که چندین شرکت خارجی ارسال تدارکات ناتو را از مسیر هوایی پاکستان بر عهده دارند.

به گزارش روزنامه اردو زبان "امت" پاکستان، این شرکت‌های خارجی به بهانه کمبود سوخت در کراچی و لاهور فرود می‌آیند و مقدار زیادی سوخت هواپیما دریافت کرده و آن را در اختیار نیروهای نظامی مستقر در افغانستان قرار می‌دهند.

این منبع افزود: روزانه 6 هواپیمای باربری از شارجه، قطر و دبی به پرواز درآمده و با عبور از مسیر"مسقط" و منطقه "جیوانی" وارد مرز هوایی پاکستان می‌شوند و 278 کیلومتر را در خاک این کشور طی می‌کنند.

به نوشته این منبع، هواپیماهای باری مورد نظر با عبور از منطقه "پنجگور" و "دالبدین" واقع در بلوچستان وارد افغانستان می‌شوند.

این روزنامه می‌نویسد: طبق تازه‌ترین آمار، ماهانه بیش از 150 هواپیمای باری از مسیر پاکستان وارد افغانستان می‌شوند که علاوه بر سوخت و مواد خوراکی، تجهیزات نظامی ناتو را نیز منتقل می‌کنند.

به گزارش این منبع، بیشتر هواپیماهای باربری از طریق کراچی وارد پایگاه "بگرام" در افغانستان می‌شوند.

این گزارش می‌افزاید: تا قبل از اینکه ارسال تدارکات ناتو از مسیر زمینی پاکستان قطع شود این هواپیماها فقط مواد فاسد شدنی را به افغانستان حمل می‌کردند اما در حال حاضر انتقال تمام تدارکاتی که از مسیرهای زمینی به افغانستان منتقل می‌شود را نیز به عهده دارند که این موضوع موجب کمبود سوخت هواپیما در بندر کراچی شده است.

پاکستان از حیث مسیر دریایی و زمینی از موقعیت استراتژیکی برخوردار است و امارات متحده عربی، هند، چین و برخی کشورهای اروپایی از مسیر‌های هوایی و دریایی این کشور برای ارسال کالاهای خود استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول