اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

در سالروز کناره‌گیری مبارک از قدرت صورت گرفت

آماده‌ باش ارتش مصر برای مقابله با اعتراضات مردمی

خبرگزاری فارس: در راستای فراخوان گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی و انقلابی مصر از مردم این کشور برای دست زدن به نافرمانی عمومی مدنی در آستانه سالروز کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت ارتش به حالت آماده ‌باش درآمد.

آماده‌ باش ارتش مصر برای مقابله با اعتراضات مردمی

به گزارش فارس به نقل از الجزیره،‌ با نزدیک شدن به سالروز کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت ارتش مصر از امروز در سراسر  کشور به حالت آماده باش درآمد.

آماده باش ارتش به این جهت صورت می‌گیرد که تشکل‌‌ها و گروه‌های سیاسی مصری مردم این کشور را به نافرمانی عمومی دعوت کرده‌اند.

در بیانیه نیروهای مسلح مصر آمده است که آماده باش ارتش مصر در چارچوب تامین امنیت جامعه و بازگرداندن هیبت و شکوه دولت و مشارکت دستگاه‌های پلیس مدنی در حفظ امنیت صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی و همچنین فعالان مصری با دادن فراخوان‌هایی در فیس بوک مردم این کشور را به نافرمانی عمومی و اعتصاب دعوت در روز شنبه آینده که مصادف با سالروز کناره‌گیری مبارک از قدرت است،‌ دعوت کردند.

این فراخوان همچنین در اعتراض به کشتار پورت سعید و شیوه اداره کشور توسط شورای عالی نظامی مصر و درخواست انتقال هرچه سریع‌تر قدرت از نظامیان به غیرنظامیان و محاکمه سران رژیم سابق و قصاص قاتلان شهدا صورت می‌گیرد.

تاکنون 39 جنبش سیاسی و ائتلاف انقلابی حمایت خود از این اعتصاب و نافرمانی عمومی را اعلام کرده و مردم مصر را به حمایت از آن و مشارکت در آن دعوت کرده‌اند.

بیانیه منتشره توسط این 39 جنبش سیاسی و ائتلاف انقلابی که روز گذشته منتشر شد،‌ تاکید کرد که آنها فردا (جمعه) تظاهراتی را مقابل مقر شورای عالی نظامی مصر در وزرات دفاع این کشور در منطقه عباسیه برگزار خواهد کرد.

از جهت دیگر سرلشکر "سامی عنان"، رئیس ستاد جنگ نیروهای مسلح مصر و نایب رئیس شورای عالی نظامی مصر از مردم این کشور خواست برای حفظ امنیت و ثبات مصر تلاش کنند.

اما "کمال الجنزوری"، نخست وزیر منتصب شورای عالی نظامی مصر با حضور در کنفرانسی مطبوعاتی دعوت به برگزاری نافرمانی عمومی و اعتصاب را بخشی از توطئه جهت براندازی دولت برشمرد و بر حفظ وحدت مصری‌ها برای خروج از بحرانی که هم اکنون این کشور را تهدید می‌کند، تاکید کرد.

در همین راستا "احمد طیب"، شیخ الازهر از فراخوان برگزاری اعتصاب و نافرمانی عمومی انتقاد کرد و گفت که نه دین و نه دولت چنین چیزی را نمی‌پذیرد.

"محمد سلیم العوا"، کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری مصر نیز از فراخوان برگزاری اعتصاب انتقاد کرد و گفت که اکنون زمان مناسب برای برگزاری چنین اقداماتی نیست، چون مصر در شرایط سختی بسرمی‌برد و نیاز به تلاش برای حل مشکلات است.

العوا همچنین خواستار مقابله با دعوت‌هایی شد که خواهان ضربه زدن به کشور و تخریب اموال عمومی شد.

از سوی دیگر "محمد بدیع"، رهبر جماعت اخوان المسلمون مصر گفت : اخوان المسلمون تاکنون موضع خود در حمایت از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری مصر را مشخص نکرده است.

وی افزود: اخوان المسلمون ترجیح می‌دهد که نظام ریاستی و پارلمانی در مصر وجود داشته باشد و اخوان المسلمون نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر ندارد.

از سوی دیگر کمیسیون دفاع و امنیت ملی پارلمان مصر خواستار تدابیر ویژه امنیتی در فرودگاه قاهره در روز یازده فوریه شد که قرار است شورش مدنی رخ دهد.

خبر دیگر اینکه برخی منابع از دیدار قریب الوقوع "مارتین دمپسی"، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با رهبران شورای عالی نظامی به منظور جلوگیری از محاکمه فعالان آمریکایی که ممنوع الخروج شده‌اند خبر دادند.

از سوی دیگر، "حسین طنطاوی"، رئیس شورای نظامی مصر با "احمد ابراهیم الطاهر"، رئیس مجلس سودان دیدار کرد. الطاهر در این دیدار ابراز امیدواری کرد که تحولات دموکراتیک مصر کامل شود.

این در حالی است که درگیری‌ها در اطراف وزارت داخلی مصر پس از دو روز آرامش امروز مجددا از سر گرفته شد. این درگیری‌ها میان اهالی منطقه عابدین و تظاهرات کنندگان رخ داد که طی آن تعدادی مجروح شدند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول