اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پس از ناکامی جبهه عربی-غربی علیه سوریه در شورای امنیت

بان کی‌مون: اتحادیه عرب قصد دارد ناظران را به سوریه بازگرداند

خبرگزاری فارس: دبیرکل سازمان مل متحد پس از دیدار با دبیرکل اتحادیه عرب از احتمال اعزام یک هیأت جدید از ناظران بین‌المللی و عرب به سوریه خبر داد.

بان کی‌مون: اتحادیه عرب قصد دارد ناظران را به سوریه بازگرداند

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "بان کی‌مون" دبیرکل سازمان ملل متحد روز گذشته اعلام کرد: اتحادیه عرب و سازمان ملل احتمالا یک هیأت مشترک از ناظران را مجددا به سوریه خواهد فرستاد.

دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز تأسف در خصوص عدم تصویب قطعنامه ضدسوری در شورای امنیت مدعی شد: این رأی‌گیری برای مردم سوریه فاجعه بود و صرفا "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه را برای شدت بخشیدن به جنگ با مخالفان تشویق کرد.

دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند پیش از اینکه هیأت مشترک ناظران بین‌المللی و اتحادیه عرب بتوانند به سوریه اعزام شوند باید یک سری اقدامات محتاطانه تدارکاتی صورت گیرد.

بنا بر این گزارش، بان کی‌مون و "نبیل العربی" دبیرکل اتحادیه عرب روز سه‌شنبه با یکدیگر دیدار کردند و این توافق نیز در این دیدار حاصل شده است.

نبیل العربی دو هفته پیش در نامه‌ای مشترک با حمد بن جاسم نخست‌وزیر-وزیر خارجه قطر به بان کی مون از وی خواسته بودند تا موضوع سوریه را در شورای امنیت مطرح و حمایت آن را علیه دمشق کسب کند.

بان کی‌مون پس از نشست توجیهی با اعضای شورای امنیت در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: دبیرکل اتحادیه عرب به من اطلاع داد که وی در نظر دارد هیأت ناظران این اتحادیه را به سوریه بازگرداند و از سازمان ملل نیز درخواست کمک کرده است.

وی افزود: نبیل العربی همچنین پیشنهاد داده که ما نیز موضوع اعزام هیأت ناظران بین‌المللی شامل یک نماینده ویژه مشترک میان دو گروه را مورد بررسی قرار دهیم.

بان‌ کی‌مون در ادامه تأکید کرد: قبل از مطرح شدن هر گونه جزئیات بیشتر در این رابطه طی روزهای آتی جلساتی برای مشورت میان اعضای شورای امنیت و اتحادیه عرب برگزار خواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل با انتقاد از شکاف بوجود آمده میان اعضای شورای امنیت در خصوص اوضاع سوریه گفت: من نگران این هستم که خشونت ها در سوریه بدتر و بدتر شود.

وی بدون کوچکترین اشاره‌ای به اظهارات اخیر برخی سران کشورهای غربی درباره تحریک ناآرامی‌ها در سوریه و همچنین سندهای افشا شده از حمایت‌های این کشورها و برخی کشورهای عربی از تجهیز مخالفان دولت اسد به تسلیحات نظامی، صرفا گفت: من شدیدا متأسفم که شورای امنیت قادر نبود یکصدا خواستار پایان خونریزی‌ها در سوریه شود. عدم تحقق چنین هدفی برای مردم سوریه یک فاجع است و تنها دولت سوریه را تشویق کرده تا جنگ خود علیه مردم این کشور را شدیدتر کند. هزاران نفر در سوریه کشته شده‌اند که همین امر ادعاهای اسد در خصوص اینکه نماینده مردم سوریه است را زیر سوال می‌برد.

این در شرایطی است که اکثریت مردم سوریه طی ماه‌های گذشته با برگزاری راهپیمایی‌های گوناگون حمایت آشکار خود را از "بشار اسد" و دولت وی اعلام کرده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه اظهارات جانبدارانه خود در پاسخ به این سوال که آیا به نظر وی اسد باید کناره‌گیری کند، گفت: چنانچه این کشتار ادامه یابد، چنین وقایعی تنها مشروعیت وی را به عنوان رهبر سوریه از بین می‌برد. من بارها اعلام کرده‌ام که اسد در حال از دست دادن مشروعیت خود است. بنابراین، انجام اقداماتی قاطع و شجاعانه در مقابل وی اهمیت بسیار زیادی دارد. اوضاع [در سوریه] به مرحله‌ای کاملا غیرقابل قبول رسیده است.

ناظران عرب اواخر ماه نوامبر با توافق اتحادیه عرب و دمشق برای ارزیابی اوضاع درگیری در این کشور و میزان پایبندی دمشق به خواسته‌های اتحادیه عرب وارد این کشور شده بودند که حدود سه هفته پیش مأموریت آنها در سوریه پایان یافت و بنا به دستور اتحادیه عرب این کشور را ترک کردند.

محمد الدابی رئیس ناظران سوریه در گزارش یک ماهه خود در اتحادیه عرب اعلام کرد که سوریه با این هیئت کاملا همکاری کرد. وی به وجود گروهک‌های مسلح که دولت‌های غربی و عربی آن را عمدا نادیده می‌گیرند، اعتراف کرد و افزود که این گروهک‌های به مردم و ارتش و حتی ناظران حمله کردند.

اما اتحادیه عرب در نشست بررسی این گزارش، کاملا آن را نادیده گرفت و طرحی ارائه کرد که بر اساس آن بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از قدرت کنار برود. طرحی که دمشق بشدت آن را محکوم کرد.

یک دیپلمات شورای امنیت سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: توافق در خصوص اعزام مجدد یک هیأت مشترک از ناظران بین‌المللی و اتحادیه عرب به سوریه نیازمند بحث و بررسی جزئیات بسیار بیشتری خواهد بود.

یک دیپلمات دیگر نیز گفت: ما می‌خواهیم از اتحادیه عرب حمایت کنیم. جامعه بین‌المللی می‌خواهد مطمئن شود که این هیأت ناظران می‌تواند تغییری ایجاد کند.

تصمیم جدید دبیران کل اتحادیه عرب و سازمان ملل درباره اعزام یک هیأت جدید ناظران به سوریه پس از آن مطرح شده است که تصویب قطعنامه جدید عربی-غربی و پس از آن نیز قطعنامه اصلاح شده‌ای که کشورهای اروپایی و آمریکا مدعی بودند با شرایط مطرح شده توسط چین و روسیه به عنوان مخالفان اصلی قطعنامه‌های پیشین علیه سوریه سازگار شده است، با وتوی پکن و مسکو به بن‌بست رسید.

انتهای پیام/ض.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول