به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان علی آزاد اظهار داشت: با بهرهبرداری از خط ریلی کرمان ـ بم ـ زاهدان خطوط ریلی شرق آسیا از سنگاپور به اروپا که تا کشور فرانسه امتداد دارد، متصل شد.
علی محمد آزاد افزود: این مسیر، شبکه ریلی جنوب شرق آسیا و شبه قارههند را از طریق شهر زاهدان به خطوط راهآهن جمهوری اسلامی ایران متصل کرده است.
وی بیان کرد: راهآهن کرمان ـ بم ـ زاهدان کریدور ترانزیتی جنوب شرقی آسیا ـ اروپا را از طریق اتصال ریلی کرمان به مرز رازی و شبکه راهآهن ترکیه، از طریق مرز جلفا به شبکه راهآهن جمهوری آذربایجان و از طریق مرز سرخس به شبکه راهآهن ترکمنستان متصل میکند.
علی محمد آزاد بیان داشت: فعال شدن این خط ریلی این امکان را برای تجار و بازرگانان فراهم کرد تا کالاهای خود را در مسیر اروپا و آسیای میانه و آسیای جنوب شرقی جابهجا کنند.
آزاد بیان کرد: این مسیر ریلی موجب صرفهجویی در انرژی، کاهش ترافیک جادهها، ایجاد اشتغال در شرق و جنوب شرقی کشور، اتصال شهر زاهدان از طریق مرز رازی به شبکه راهآهن ترکیه، محرومیتزدایی و توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان و کرمان میشود.
وی گفت: راهاندازی قطار کرمان ـ زاهدان همچنین به لحاظ جابهجایی سوخت و حمل کالا بسیار مؤثر واقع و سبب صرفهجویی در هزینهها میشود.
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان در تشریح عملیات اجرایی راهآهن کرمان ـ زاهدان گفت: اجرای این پروژه بزرگ به طول 546 کیلومتر در سال 1373 آغاز شد.
وی افزود: طبق نخستین موافقتنامه، خاتمه اجرای طرح سال 1381 تعیین شده بود که به علت اندک بودن اعتبارات طرح، سال خاتمه به 1385 تغییر داده شد و پس از گذشت 13 سال با اعتبار 800 میلیارد ریال به سبب فقدان تخصیص به موقع اعتبارات، تا سال 1385 فقط 30 درصد پیشرفت اجرایی داشت.
وی بیان کرد: در دور نخست سفر هیئت دولت نهم به سیستان و بلوچستان، برای تسریع در این پروژه اعتبار قابل توجهی اختصاص یافت و عملیات اجرایی آن سرعت گرفت تا در خرداد ماه 1388 با اعتبار هزینه شده بیش از 4 هزار میلیارد ریال که بیش از 3 هزار میلیارد ریال آن در دولت نهم هزینه شده بود، به بهرهبرداری رسید.
استاندار سیستان و بلوچستان بیان داشت: با ساخت و تکمیل خط آهن کرمان ـ زاهدان طرح راهاندازی قطار اکو و اتصال کشور پاکستان از طریق شبکه ریلی ایران به کشور ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی در نشست سران عضو سازمان اکو در تهران مصوب شد.
وی افزود: قطار بینالمللی اکو در مرداد ماه سال 1388 همزمان با سالروز استقلال کشور پاکستان به طور آزمایشی راهاندازی و در پنجم مرداد از مرز میرجاوه وارد خاک جمهوری اسلامی شد و یکروز بعد طی مراسمی زاهدان را به مقصد ترکیه ترک کرد.
آزاد بیان کرد: راهاندازی این قطار که به عنوان یک حرکتی مناسب از سوی پاکستان بود موجب تقویت ارتباطات سه کشور همسایه و دوست ایران، پاکستان و ترکیه میشود و به طور قطع در توسعه تجاری و اقتصادی سه کشور تأثیر بسزایی دارد و هزینه و زمان حمل و نقل و ترانزیت کالا را به طور محسوسی کاهش میدهد.
آزاد اضافه کرد: با حرکت این قطار که حامل کانتینر از مبدأ اسلامآباد به مقصد ایران و ترکیه بود، کار بررسی ترانزیت کالا در کریدور بینالمللی شرق به غرب ایران انجام و شبکه ریلی کشورهای آسیای جنوب شرق از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به شبکه کشورهای اروپایی متصل شد.
آزاد افزود: طول مسیر ریلی از اسلامآباد تا استانبول 6 هزار و 500 کیلومتر است که 2 هزار و 700 کیلومتر آن در جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
وی ادامه داد: با راهاندازی خط ریلی کرمان ـ زاهدان کار ترانزیت کالا میان کشورهای آسیای جنوب شرق و کشورهای اروپایی به جای حمل و نقل دریایی که به مدت 30 روز از طریق اقیانوس هند انجام میشد، در کمتر از 15 روز انجام میگیرد که برآورد سالانه آن، حمل و جابهجایی بیش از 8 میلیون تن کالا از طریق شبکه ریلی ایران بین کشورهای آسیای جنوب شرقی، آسیای میانه و اروپاست.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: همچنین نخستین قطار مسافربری در مسیر زاهدان- تهران در اسفند ماه 1389 به صورت هر هفته یک رام قطار راهاندازی شد و در اردیبهشت ماه 1390 تعداد قطارهای مسافری به دو رام در هفته افزایش یافت و در تیرماه امسال این قطار روزانه شد.
وی گفت: نخستین قطارهای باری حامل سیمان و گاز مایع پارسال در خط ریلی کرمان ـ زاهدان راهاندازی شد و با ساخت خط فرعی انبار نفت زاهدان حجم انبوهی از فرآوردههای نفتی توسط شبکه ریلی حمل خواهد شد.
آزاد افزود: راهآهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد به طول هزار و 330 کیلومتر از دیگر خدمات و مصوبات سفرهای استانی دولت دهم به استان است.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: با ساخت این خط آهن و ایجاد کریدور بینالمللی شمال ـ جنوب ارتباط ریلی کشورهای افغانستان و جمهوریهای آسیای میانه به آبهای آزاد برقرار شده و افزون بر افزایش روابط اقتصادی و سیاسی سبب افزایش حجم مبادلات و ترانزیت کالا در کشورهای دوست و همسایه خواهد شد.
* آمادگی راهآهن زاهدان برای ترانزیت کالا بین کشورهای اروپا و آسیای جنوب شرقی
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: راهآهن زاهدان ـ کرمان آمادگی ترانزیت کالا بین کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی و صادرات و واردات از ایران به کشورهای همسایه را دارد.
آزاد افزود: با راهاندازی خط ریلی زاهدان ـ بم که از مدتی پیش فعال شده است، قطارهای باری در مسیر کرمان ـ زاهدان و ترکیه ـ پاکستان تردد میکنند.
وی بیان داشت: با فعال شدن این خط ریلی تجار و بازرگانان میتوانند کالاهای خود را در مسیر اروپا و آسیای میانه و آسیای جنوب شرقی جابجا کنند.
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان بیان کرد: راهآهن زاهدان ـ کرمان حلقه مفقوده ارتباط ریلی کشورهای اروپا، آسیای میانه، آسیای جنوب شرقی، شبه قاره هند و کشورهای عضو اکو را به هم متصل کرده است.
وی افزود: همچنین راهآهن زاهدان ـ کرمان براساس قراردادهای مشخص، آمادگی حمل گندم در مسیر سیستان و بلوچستان به سایر استانها را دارد.
راهآهن زاهدان ـ کرمان اکنون آمادگی کامل دارد تا با قیمتی ارزانتر از نرخهای سایر نقاط کشور کالاهای تجار، بازرگانان و عموم هموطنان را از زاهدان به دیگر نقاط کشور یا برعکس حمل کند.
انتهای پیام/صا30/گ2000