اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس سازمان زمین‌شناسی

سمینار مخاطرات زمین‌شناسی در لاهیجان برگزار شد

خبرگزاری فارس: سمینار یک‌ روزه مخاطرات زمین‌شناسی گیلان به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار شد.

سمینار مخاطرات زمین‌شناسی در لاهیجان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان سرپرست مرکز پژوهش‌های زمین‌شناسی و اکتشافی گیلان صبح امروز در جریان برگزاری سمینار یک‌ روزه مذکور اظهار داشت: در این سمینار دستاوردهای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و مراکز زمین‌شناسی ارائه می‌شود.

پانته‌آ گیا‌ه‌چی بیان اهمیت نقشه‌های زمین‌شناسی کاربردی در شناخت مخاطرات، زمین‌ لغزش‌ در گیلان و مدیریت خطر زمین لغزش با نگرش ویژه به زمین لغزش در منطقه پیل‌دره املش را از دیگر اهداف برگزاری این سمینار عنوان کرد.

وی بررسی زمین‌شناسی پزشکی در کشور و چشم‌انداز و کاربردها را از جمله اهداف همایش مذکور برشمرد و اذعان داشت: با توجه به سوابق زلزله‌خیز بودن گیلان رعایت نکاتی از طرف مردم و مسئولان الزامی است.

این مسئول همکاری مدیران استانی را موجب تسریع در انجام مطالعات مرتبط با لرزه‌خیزی در گیلان دانست و تصریح کرد: انجام مطالعات پایه زمین‌شناسی به ویژه ژئو دینامیکی قبل از اجرای طرح‌های عمرانی و آمایشی لازم و ضروری است.

وی آموزش پیشگیری از خطرات و کاهش آسیب‌ها را بسیار مهم و ضروری خواند و یادآور شد: مرمت ابنیه‌های تاریخی و ارزشمند برای پیشگیری از تخریب امری ضروری است.

گیاه‌چی گسل خزر را یکی از بزرگ‌ترین و لرزه‌خیزترین گسل‌های کشور نامید و خاطر نشان کرد: مطالعات شورای راهبردی مخاطرات زمین‌شناختی کشور نشان می‌دهد که حرکت شاخه‌های جوانی از گسل خزر به طرف شمال و فعالیت بسیار جوان گسل خزر است و با توجه به تراکم جمعیت استان‌های ساحلی گیلان، مازندران و گلستان و احتمال رخداد زمین‌لرزه بزرگ در بخش خشکی و دریا یک فاجعه را به همراه دارد.

وی درباره زمین لرزه‌های رودبار اتفاق افتاد، ابراز داشت: زلزله 31 خرداد 69 رودبار–منجیل به بزرگی 7.4 ریشتر در ساعت 21 به وقت گرینویچ و 30 دقیقه بامداد به وقت محلی رخ داد و شهرهای رودبار، منجیل، لوشان و 700 روستای اطراف را به نابودی کشاند و به 300 روستای دیگر خسارت عمده وارد کرد و در اثر این زمین لرزه بیش از 40 هزار نفر کشته، 60 هزار نفر زخمی و 500 هزار نفر بی‌خانمان شدند.

این مسئول میزان خسارت حاصله از این زمین لرزه را 200 میلیارد دلار برآورد کرد و افزود: کانون ژرفی زمین لرزه رودبار حدود 19 کیلومتری از سطح زمین بود و بر اثر آن 100 هزار خانه خشتی و گلی با خاک یکسان شده یا متحمل خسارات شدید شدند.

به گفته وی این زمین لرزه در فهرست مرگبارترین زلزله‌های جهان در 100 سال گذشته ثبت شد.

گیاه‌چی پیروی از اصول ایمن‌سازی طرح‌های عمرانی همگام با استانداردهای روز جهانی را از دیگر مواردی دانست که باید به طور جدی رعایت شود.

وی بیان داشت: در همایش یک‌ روزه مخاطرات زمین‌شناسی گیلان در لاهیجان، موضوع زمین لغزش‌های محدوده رودبار نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول