اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به صورت ملی و در میناب

همایش بزرگداشت ملاحسینعلی قضایی‌ مینابی برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب از برگزاری همایش بزرگداشت مرحوم ملاحسینعلی قضایی مرثیه‌سرای جنوب به صورت ملی در این شهرستان خبر داد.

همایش بزرگداشت ملاحسینعلی قضایی‌ مینابی برگزار می‌شود

اسماعیل جهانگیری در حاشیه نشست هماهنگی ویژه بزرگداشت حسینعلی قضایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان این فعالیت‌های فرهنگی میناب در سال‌جاری از درخشش خوب و قابل توجهی برخوردار بود، گفت: هنرمندان میناب موفق شدند در بیش از 16 جشنواره ملی حضور یابند.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و اهمیت و تأثیر فعالیت‌های فرهنگی افزود: رهبر انقلاب بارها در خصوص جنگ نرم دشمنان و استکبار تأکید کردند که همه مسئولان در کنار امور جاری خود باید به صورت جدی به این مسئله توجه کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب ادامه داد: مرحوم حسینعلی قضایی چهره‌ای است که در قرن 13 می‌زیسته ولی نسبت به خدماتی که به فرهنگ میناب و منطقه انجام داده به آن توجه نشده است.

وی افزود: از آنجا که قضایی شخصیتی ملی به حساب می‌آید برنامه بزرگداشت آن به صورت ملی در قالب یک طرح به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد و پس از بررسی به تصویب رسید.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب هدف از برگزاری این همایش را معرفی شخصیت‌ها، الگوها و مفاخر فرهنگی و مذهبی به جامعه عنوان کرد و بیان داشت: قضایی بزرگ‌ترین مرثیه‌سرا و شاعر جنوب کشور است ولی هنوز بسیاری او را نمی‌شناسند.

وی بیان کرد: هنوز کسی در کشور پیدا نشده که بتواند در ردیف قضایی اشعاری را بسراید.

این مسئول هم‌چنین برگزاری نخستین سوگواره نوحه‌های نشسته در میناب را زمینه‌های ایجاد شناخت و تشریح ابعاد شخصیتی مرحوم قضایی برای مردم عنوان کرد و افزود: بیشترین نسخ تعزیه و نوحه‌ها و اشعار به جا مانده در استان متعلق به مرحوم قضایی است.

جهانگیری با بیان اینکه همایش گرامیداشت قضایی با حضور یکی از مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار می‌شود، گفت: در این آیین شخصیت‌هایی هم‌چون پروفسور جابر عناصری که از بزرگان عرصه تعزیه کشور است، حضور می‌یابند.

وی هم‌چنین از توزیع 2 هزار جلد کتاب که درباره شخصیت مرحوم قضایی به رشته تحریر درآمده در این همایش خبر داد و افزود: تجلیل از یکی از چهره‌های موفق علمی از خاندان قضایی از دیگر برنامه‌های این همایش است.

جهانگیری اضافه کرد:‌ از مرحوم قضایی دو کتاب خطی و با خط خود قضایی وجود دارد که میراث میناب و هرمزگان به شمار می‌رود و وقف حسینیه نصیرایی شده که به دلیل گذشت زمان و عدم دقت در نگه‌داری آنها، نیاز به ترمیم دارند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب با اشاره به اینکه این همایش علمی است، افزود: با وجود چهره‌های علمی و مطرح کشوری، دانشجویان و دانش‌آموزان نخبه مقاطع پیش‌دانشگاهی و دبیرستان، تعزیه‌خوانان، مربیان پرورشی و اساتید ادبیات، نخبگان بسیجی و اعضای هئیت‌های مذهبی در این همایش شرکت می‌کنند.

وی هم‌چنین افزود: در حاشیه برپایی این همایش، نمایشگاهی از کتاب‌های نوشته شده درباره مرحوم قضایی و دو کتاب نوشته شده به خط قضایی در سالن آموزشکده فنی آیت‌الله خامنه‌ای این شهرستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/آ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول