اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

معاون بهداشتی وزیر بهداشت:

تعداد بیمارستانهای دوستدار مادر چهارساله از ۸ به ۷۰۰ می‌رسد

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: مرگ مادر در یک خانواده از مرگ پدر زیانبارتر است و باید در کاهش موارد آن جدی باشیم به همین علت تعداد بیمارستانهای دوستدار مادر از ۸ مورد فعلی تا پایان برنامه به ۷۰۰ بیمارستان می‌رسد.

تعداد بیمارستانهای دوستدار مادر چهارساله از ۸ به ۷۰۰ می‌رسد

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، علیرضا مصداقی‌نیا امروز در مراسم تقدیر از بیمارستان‌های دوستدار مادر در وزارت بهداشت اظهار داشت: سلامت مادران از استراتژی‌های مهم و در اولویت اعلام شده توسط وزیر بهداشت است. حفظ و نگهداری سلامت مادران از مرگ‌و میرهای ناخواسته هنگاک زایمان جلوگیری می‌کند چرا که مادران سکان‌دار خانواده هستند و اگر مادری در خانواده نباشد آن خانواده دچار معضلات بسیار می‌شود و آثار مرگ مادران از مرگ پدران در خانواده زیان‌بارتر است.

وی با اشاره به آمار مرگ و میر مادران پیش از انقلاب تصریح کرد: این آمار چیزی نیست که ما بگوییم بلکه اسنادش موجود است. اسناد نشان می‌دهدکه مرگ و میر مادران پیش از انقلاب حدود ۲۴۵ در یکصدهزار تولد بوده است. کاهش مرگ و میر مادران در توسعه تاثیرگذار است چرا که یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در دنیا محسوب می‌شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: ما سعی کرده‌ایم با ایجاد نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی خانه‌های بهداشتی درمانی، بیمارستان‌ها و تربیت بیشتر متخصصان زنان مامایی و همچنین جاده‌سازی،‌توزیع برق و تلفن در نقاط دور‌افتاده و غیرقابل دسترس بتوانیم آمار مرگ و میر مادران را پایین بیاوریم.

مصداقی‌نیا با اشاره به اینکه سازمان WHO سال گذشته آمار ۳۰ مرگ در یکصدهزار تولد زنده را در سال گذشته برای کشورمان تایید کرده است افزود: اما آمار امسال در کشور ۲۲.۸ در یکصدهزار تولد را نشان می‌دهد که بیانگر تلاش همه دستگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی در این راستا است چرا که جلوگیری از مرگ و میر مادر باردار به عنوان یک هدف ارزشمند برای همه تبدیل شده  اما هنوز به این وضعیت راضی نیستیم چرا که معتقدیم کشور ما ظرفیت بالایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: با این همه خرجی که برای کشور می‌کنیم رقم فعلی برای ما قانع‌کننده نیست و تا انتهای برنامه پنجم توسعه تعهد‌ کرده‌ایم که این رقم را به ۱۵ در یکصدهزار تولد زنده برسانیم چرا که اکنون در میزان مرگ و میر مادران رتبه دهم منطقه را داریم و کشورهایی که شاید استعداد پزشکی‌شان به اندازه ما نباشد در این زمینه از ما جلوترند. در همین راستا در سال ۱۴۰۴ باید به رتبه اول منطقه برسیم که قاعدتاً تلاش‌های بسیار زیادی را می‌طلبد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت استراتژی دیگر وزارت بهداشت را افزایش کیفیت زندگی مادران عنوان کرد و گفت: ما نباید فقط به زنده بودن مادر فکر کنیم بلکه باید عوارض ناشی از زایمان و بارداری را هم ثبت کرده و مراقبت‌های لازم را برای افزایش کیفیت زندگی مادران انجام دهیم و دانشگاه‌های علوم پزشکی ظرفیت خوبی برای انجام این امور به عنوان پایلوت هستند.

مصداقی‌نیا تصریح کرد: ایجاد بیمارستان دوستدار مادر از جمله‌ راهکارهایی است که ما را به هدفمان نزدیک‌تر می‌کند و تا کنون توانسته‌ایم در سطح کشور این طرح را در 8 بیمارستان اجرا کنیم و امیدواریم تا انتهای برنامه پنجم توسعه تعداد بیمارستان‌های دوستدار مادر را به ۷۰۰ مورد برسانیم یعنی تقریباً همه بیمارستان‌هایی که در آن زایمان انجام می‌شود اعتبار لازم را در این زمینه کسب کنند.

وی اذعان داشت:‌ در عین حال باید همکاری زیادی را با معاونت آموزشی وزارت بهداشت داشته باشیم چرا که برنامه آموزشی پزشک عمومی، دوره‌های مامایی و متخصصان زنان و زایمان در سلامت جامعه تاثیرگذار است و این دوره‌ها باید طوری دیده شود که خدمات لازم و به روز را در جامعه ارائه کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول