اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

در سی و سومین دهه فجر پیروزی انقلاب

لنکرانی: کتاب سلامت ایران پنجشنبه رونمایی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت گفت: کتاب سلامت ایران پس از 1.5 سال کار تحقیقاتی همزمان با سی و سومین دهه فجر پیروزی انقلاب پنجشنبه این هفته (۲۰ بهمن) در شیراز رونمایی می‌شود.

لنکرانی: کتاب سلامت ایران پنجشنبه رونمایی می‌شود

کامران باقری لنکرانی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: یکی از مهمترین مشکلات در حوزه سیاستگذاری حوزه سلامت فقدان داده‌های پردازش شده بومی است که بتوان از آن برای تصمیم‌گیری‌های کلان کشور استفاده کرد این تجربه‌ای است که بنده بعد از یک دوره مسئولیت وزارت بهداشت به آن رسیدم.

وی گفت: البته مشکل و مسئله کمبود داده‌ها و اطلاعات پردازش شده درباره وضع سلامت مردم یک کشور منحصر به کشور ما نیست و کشورهای زیادی در دنیا با این بحران رو به رو هستند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: با توجه به اهمیت و سختی این کار، پروژه تدوین کتاب سلامت ایران از حدود 1.5 سال پیش در این مرکز تعریف شد و با همکاری مرکز مدل سازی سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان به عنوان مجری انجام شد.

وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پروژه کتاب سلامت ایران (کسا) خوشبختانه اکنون نهایی شده و در دهه فجر امسال در روز پنجشنبه این هفته در شیراز رونمایی می‌شود.

باقری لنکرانی افزود: این کتاب در این مرحله به صورت یک پایگاه اطلاع رسانی در فضای مجازی ( تجت وب) منتشر می شود تا به راحتی در اختیار همه محققان، مدیران، سیاستگذاران و علاقه‌مندان به اطلاعات مربوط به سلامت ایرانیان قرار بگیرد.

وی گفت: این کتاب یک کتاب پویاست و به طور مرتبط با جدید شدن داده‌ها و اطلاعات و ورود‌ مقاله‌های‌جدید به‌روزرسانی و روزآمد می‌شود و به نظر من گام مهمی است که باعث می شود، تصویر مستندتری را از فضای سلامت کشور داشته باشیم و امیدوارم که محلی برای گردش بهتر اطلاعات بین محققان بومی کشورمان باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت افزود: جزء برنامه های ما این است که در آینده بخش هایی از این کتاب را به صورت چاپی هم منتشر کنیم اما چون بخش های زیادی از این کتاب باید به صورت مداوم روزآمد شود باید به نحو خاصی عمل کنیم که امکان روزآمد کردن آن باشد به همین علت اگر چاپ شود هم در واقع یک کتاب معمولی نیست بلکه پوشه‌ای از اطلاعات است که هر چند وقت یکبار تجدید می‌شود.

باقری لنکرانی درباره محتوای این کتاب گفت: یکی از نکات مهم شناخت تفاوت شیوع بیماریها به خصوص بیماریهای غیر واگیر و عوامل شیوع آن در مناطق و استانهای مختلف است که در این مجموعه روی این نکته خیلی توجه شده است.

وی افزود: در زمان حاضر ما در کشور با همه گیری و شیوع بالای بیماریهای غیر واگیر از جمله بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت یا بیماریهای کلیوی مواجه هستیم، همچنین با روند افزایش چاقی و فشار خون در جامعه رو به رو هستیم. در این کتاب تلاش می‌شود نگاه جامعی به این عوامل خطر بشود و در این مورد یک جمع بندی عالمانه را در اختیار محققان، مسئولان، سیاستگذاران سلامت در وزارت بهداشت، مجلس و مسئولان استانها قرار دهیم تا بتوانند وضعیت استان خود را ببینند و برای آن برنامه ریزی کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت نهم گفت: هم شاخصهای کلان سلامت و هم شاخص‌های شیوع بیماریهای مختلف اجزای اصلی این کتاب و پایگاه اطلاع رسانی را تشکیل می دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول