اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

فارس گزارش می‌دهد:

وضعیت حقیقی تک‌تک محلات حمص سوریه

خبرگزاری فارس: با نگاهی دقیق، آماری، توصیفی و مستند به محلات و مناطق مختلف شهر بحرانی سوریه، شهر حمص، حقایق این شهر که در بسیاری از رسانه‌ها وارونه گزارش شده، روشن و آشکار می‌شود که مردم سوریه به‌دست چه کسانی و با چه هدفی کشته می‌شوند.

وضعیت حقیقی تک‌تک محلات حمص سوریه

به گزارش خبرنگار فارس در دمشق، با بحرانی شدن شهر حمص و افزایش کشته‌ها مردمی و نظامی سوریه در این شهر، تبلیغات شبکه‌ها و رسانه‌های مغرض روی این شهر بحرانی متمرکز شد.

برای لمس شرایط حقیقی این شهر نگاهی آماری و اطلاعاتی به تک‌تک محلات و مناطق این شهر می‌اندازیم تا روشن شود در این شهر چه می‌گذرد و شبکه‌ها و رسانه‌های مغرض برای فراهم کردن مقدمات دخالت نظامی در سوریه و براندازی نظام آن چطور حقایق آن را وارونه منعکس و ارتش و دولت سوریه را به کشتار مردم متهم می‌کنند. 

 

 

 

آنچه در ذیل می‌آید، وضعیت مناطق شهر حمص در روزها و ماه‌های گذشته است:

 1- محله بابا عمرو:

جمعیت: حدود 50 هزار نفر. شامل چهار منطقه (جورة العرایس – باباعمرو- السلطانیة- بساتین باباعمرو).

مساحت تقریبی: حدود 3 هزار هکتار.

سطح معیشتی: میانه

فرهنگ: میزان باسوادها حدود 40 درصد است باقی مردم کارگران و بیکاران هستند. بسیاری نیز مشغول قاچاق میان سوریه و لبنان است.

خدمات: آب- بهداشت- برق- تلفن- نهادهای مصرفی- درمانگاه- مدارس در همه سطوح- دانشسرای ناظران فنی- ورزشگاه الباسل- بازار تره‌بار- نانوایی‌ها- منطقه صنعتی کوچک- خیابان‌های اصلی آسفالت همراه پیاده‌رو- خیابان‌های قدیمی بسیاری هست که نیازمند بازسازی است- جمعیت‌های مسکونی فراهم است. این منطقه‌ای است که عمران و آبادی دارد که نشان از این دارد که از منابع غیرتجاری نیز درآمد دارد.

مذهب: اغلب جمعیت اهل سنت است و حدود 60 خانواده در منطقه جورة العرایس علوی هستند.

سلاح: همه انواع سلاح‌های سبک، سنگین، ضدزره، بمب، مین، راکت‌انداز کوتاه‌برد و در مقدار زیاد.

اطلاعات: باباعمرو و جورة العرائش بزرگ‌ترین مناطق حمص از لحاظ تعداد افراد مسلح هستند. انبار سلاح بزرگی در خود دارد.

این انبار مرکز اصلی توزیع سلاح برای افراد مسلح است. این به دلیل نزدیکی‌اش به مرزهای لبنان است. تفنگ‌های روسی، آر.پی.جی انداز و بمب‌اکشن هم دیده شده است. همچنین تیربارهای سنگین، خمپاره‌انداز، بمب و توپخانه دیده شده است که موشک‌اندازهایی به سوی محلاتی که هوادار نظام است، نصب شده است.

این امر نیازمند دخالت فوری ارتش و درگیری با افراد مسلح بود که 35 خانواده از اقلیت‌ها مهاجرت کردند و منازلشان به آتش کشیده شد. انبارهایی یافت شد که پر از سلاح است. پرچم سیاه از تراست‌ها و بام خانه‌ها آویزان شده است.

افراد مسلح از این مناطق کار هدف گرفتن و حمله به مراکز ارتش را چندین بار آغاز کردند. ارتش نیز بر سرکوب اقدامات خرابکارانه و سرکوب افراد مسلح تمرکز یافته است. به دلیل کثرت حملات به مراکز ارتش و گشتی‌ها، ارتش به طور کامل تجهیز شد ولی در بیشتر اوقات به شلیک تیر هوایی بسنده کرده است اما تروریست‌ها ارتش و نیروهای امنیتی را با شدت هدف می‌گیرند و به ربایش، قتل، شکنجه، و راهزنی اقدام می‌کنند و در البساتین و مزارع وابستگان شیخ عرعور رفت و آمد می‌کنند.

عملیات ترور: شهید مهندس اوس عبدالکریم خلیل فعال در پژوهش‌های علمی که زیر پل باباعمرو زمانیکه از خانه خود در محله الادخار در حال حرکت بود هدف قرار گرفت. علت هدف گرفتن او این است که پدرش سرهنگ عبدالکریم الخلیل چشم‌پزشک و رئیس کمیته پزشکی بیمارستان نظامی حمص است. تا الان سرکردگان گروهک‌ها، حمایت‌کنندگان و سازمان‌دهندگان آن بازداشت نشده‌اند اما برخی از وابستگان آنان بازداشت شده‌اند.

یک ایست ارتش هست که روزانه از طرف افراد مسلح هدف حمله قرار می‌گیرد.

 2- حی الفردوس (الانشاءات)

جمعیت: حدود 30 هزار نفر.

مساحت تقریبی: 80 هکتار.

سطح معیشت: بسیار خوب. ثروت زیادی دیده می‌شود.

فرهنگ: میزان تحصیل‌کردگان حدود 90 درصد. تاجر و از طبقه مرفه استان هستند.

خدمات: به منطقه کاملا خدمات رسانی شده است (شامل: خیابان‌های منطقه آسفالت و دارای پیاده‌رو است. آب، برق، تلفن، فاضلاب، درمانگاه، بیمارستان، مدرسه در همه مقاطع، ایستگاه‌های سوخت، هتل، نانوایی‌ها و پارک‌ها).

مذهب: اغلب اهل سنت هستند و برخی خانواده‌ها مسیحی هستند.

سلاح: سلاح‌های سبک مانند تفنگ و کلت و سلاح‌های سنگین مانند راکت دیده شده است.

اطلاعات: در این منطقه در تظاهرات شرکت کردند و برای شبکه الجزیره تصویربرداری کنند. دفن افراد را تصویربرداری می‌کردند و برای شبکه‌های الجزیره و العربیه می‌فروختند. تاجران این منطقه اخوان المسلمون در حمص و افراد مسلح را حمایت مالی می‌کنند. در خیابان برزیل عملیات‌های ربایش زیادی انجام شد. در این منطقه بیمارستان «امتثال غلیون» خواهر برهان غلیون است. این بیمارستان تحت کنترل و اختیار افراد مسلح بود تا خود را در آنجا مداوا کنند.

نیروهای امنیتی و ارتش در این منطقه هیچ حضوری ندارند.

 3- حی الغوطة:

جمعیت: حدود 25 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 25 هکتار.

سطح معیشتی: خیلی خوب. ثروت در این منطقه زیاد است و بیشتر ساکنان آن تاجران بزرگ استان هستند. همه ساکنان دارای درآمد عالی هستند. خارج‌نشینان و تاجران بزرگ و سرمایه‌داران و فئودال‌های قدیمی شهر از زمان اشغال فرانسه و عثمانی به همراه صاحبان شرکت‌های مالی و بورس و تجارت دریایی و برخی کارمندان هم در این منطقه ساکنند.

فرهنگ: درصد تحصیل‌کردگان بیش از 95 درصد است.

خدمات: همه انواع خدمات به منطقه داده شده است. (شامل خیابان‌های آسفالته با پیاده‌رو، آب، برق، تلفن، فاضلاب، درمانگاه، بیمارستان، مدرسه در همه مقاطع، قهوه‌خانه‌ها، نهادهای مصرفی، ورزشگاه، استخر، پارک و آتش‌نشانی).

مذاهب: اغلب اهل سنت هستند. برخی خانواده‌های مسیحی نیز ساکن هستند. خانواده‌های علوی پس از تهدید از طرف مسیحی‌ها منطقه را ترک کردند. علت عمده این امر، تحریک مذهبی صورت گرفته از طرف روحانیون، سالخوردگان و افراد متعصب و بخصوص وابستگی‌ به شیخ عرعور است. کسانی که  صدای وی در حمص شده‌اند. محله انشاءات هم در این منطقه است که برخی در آن پیروان نجاتی طیاره معارض سوری هستند که بارها آنان را گمراه کرده و دروغ گفته است. برخی از ساکنان آن هم برهان غلیون را حمایت و برخی هم شیخ فتنه العرعور و قرضاوی را حمایت می‌کنند.

اطلاعات: تظاهرات متنوعی در این مناطق برگزار شد زیرا از طبقات فاخر و ثروتمند هستند. این تظاهرات فقط یک ربع ساعت یا 5 تا 10 دقیقه برگزار می‌شد تا فقط تصاویر آن برای شبکه‌های ماهواره‌ای مغرض تهیه شود.

ارتش و نیروهای امنیتی در این مناطق حضور ندارند و در هیچ چیز دخالت نکردند. بلکه به عکس، برخی تظاهرات‌کنندگان تلاش کردند با شلیک گلوله به تظاهرات یا تک‌تیراندازی به یکی از تظاهرات‌کنندگان ارتش را به دخالت وادار کنند.

سلاح: برخی سلاح‌ها دیده شده است. یک منزل کشف شد که در آن افراد مسلح حضور داشتند و در آن کشتار و شکنجه می‌کردند. در این منطقه تظاهراتی برگزار می‌شود به نام خلبان که تصاویر آن برای شبکه‌های تلویزیونی مغرض ارسال شده است.

ارتش یا نیروی امنیتی هیچ حضوری در این منطقه ندارد.

 

4- محله المیماس (وعر قدیم)

جمعیت: 18 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 24 هکتار.

سطح معیشتی: خوب.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان حدود 70 درصد است که بخشی از آنان کارمند و بخشی طبقه مرفه قدیمی است و باقیمانده، بی‌سوادان و بیکاران و قاچاقچیان و چماقداران هستند.

ساکنان این منطقه معروف هستند و ویژگی اخلاقی، ادبی و انسجام کامل خود را از زمان اشغال فرانسه تاکنون دارند.

خدمات: کاملا خدمات رسانی شده است (خیابان، پیاده‌رو، درمانگاه، برق، تلفن، آب،‌ شبکه فاضلاب، پارک، دادگستری، مرکز تلفن، نانوایی‌ها، باشگاه‌ها، آتش‌نشانی، محل نمایشگاه).

مذهب: از همه مذاهب در آن وجود دارد اما اغلب ساکنان اهل سنت هستند. التزام به آداب دینی فقط به صورت کلی وجود دارد یعنی ظاهری است و از یکدیگر خجالت می‌کشند.

سلاح: طبق اخبار وارده، سلاح‌های سبک، راکت، بمب کشف شده و برخی افراد مسلح و تظاهرات‌کنندگان سلاح حمل می‌کرند و عناصر ارتش و پلیس و گشتی‌ها را با وحشیگری هدف می‌گرفتند.

اقداماتی که انجام داده‌اند: تظاهرات و تصویربرداری از آن برای شبکه‌های خارجی. حمله به خودروهای آتش‌نشان و خودروهای شهری و آتش‌زدن آن.

هیچ حضور امنیتی و نیروی ارتش در این منطقه وجود ندارد.

 5- حمص جدید (وعر جدید)

جمعیت: حدود 20 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 110 هکتار.

سطح معیشتی: خیلی خوب.

فرهنگ: میزان تحصیلکرده‌ها بیش از 98 درصد است و همه از اقشار مرفه هستند.

خدمات: کاملا خدمات رسانی شده است (خیابان، پیاده‌رو، درمانگاه، برق، تلفن، آب،‌ شبکه فاضلاب، پارک، دادگستری، مرکز تلفن، نانوایی‌ها، باشگاه‌ها، مدارس در همه مقاطع، آتش‌نشانی، محل نمایشگاه، رستوران و قهوه‌خانه‌ها).

مذهب: به میزان مختلف از همه مذاهب وجود دارد.

سلاح: هیچ خبری مبنی بر وجود سلاح دریافت نشده است.

هیچ حضور امنیتی و ارتشی در منطقه وجود ندارد.

 6- محله صنعتی (منطقه‌ای کاملا صنعتی است)

جمعیت: غیرثابت و حدودا 7 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 80 هکتار.

سطح معیشتی: منطقه‌ای صنعتی است و مسکونی نیست. مخصوص تعمیر خودرو که در حقیقت شامل

تعمیرگاه‌های متعدد برای تعمیر خودروهاست.

فرهنگ: کسانی که در آن هستند، صنعتگران، صاحبان حرف و جوانانی هستند که درسشان به اتمام رسیده است.

خدمات: خدمات‌رسانی شده است (خیابان، آب،‌ برق، تلفن، برق، شبکه فاضلاب، مرکز فوریت‌های برق و

آتش‌نشانی).

مذاهب: همه مذاهب هستند اما اغلب اهل سنت هستند.

سلاح: منطقه محاصره و در آن افراد مسلحی هستند که خمپاره‌انداز و بمب‌های دستی می‌سازند. در این منطقه عملیات ربایش و سپس شکنجه در تعمیرگاه‌ها گزارش شده است.

هیچ حضور امنیتی یا ارتشی در این منطقه نیست.

 

7- الحصویه:

جمعیت: حدود 1000 نفر.

مساحت: حدود پنج هکتار.

سطح معیشتی: زیر متوسط.

فرهنگ: میزان باسوادان از 30 درصد تجاوز نمی‌کند. برخی کشاورزی و برخی کارمند هستند.

خدمات: خدمات‌رسانی شده است. (آب، برق، تلفن، کشتارگاه، کارگاه‌های صنعتی). منطقه به خدماتی مانند آسفالت و سنگ‌فرش و شبکه فاضلاب نیاز دارد هرچند این خدمات وجود دارد اما قدیمی است و نیاز به بازسازی دارد.

مذاهب: اهل سنت.

سلاح: چیزی از وجود سلاح گزارش نشده است.

هیچ حضور امنیتی در منطقه نیست.

8- القصور:

جمعیت: حدود 20 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 20 هکتار.

سطح معیشتی: خوب.

فرهنگ: میزان تحصیلکرده‌ها از 80 درصد پایینتر نیست. اغلب کارمندند.

خدمات: خدمات‌رسانی شده است. (خیابان، پیاده‌رو، آب، برق، تلفن، شبکه فاضلاب،‌ مدارس در همه مقاطع، درمانگاه، پارک، بازار تره‌بار).

مذاهب:  اهل سنت. در این منطقه معروف هستند و تاثیر اخلاقی، ادبی و انسجام کامل خود را دارند. از طرفداران شیخ عرعور و قرضاوی هستند. مناطقی است که ساکنان آن به آداب و رسوم پایبند نیستند و فقط در ظاهر است.

سلاح: برخی افراد مسلح و تظاهرات‌کنندگانی که سلاح حمل می‌کردند، دیده شده است... عناصر ارتش و پلیس و گشتی‌ها را با وحشیگری هدف گرفته‌اند. خودروهای ارتش را با آر.پی.جی می‌زنند.

ارتش و نیروهای امنیتی در این منطقه مستقر نیستند.

 9- حوره الشیاح (منطقه‌ای در اینجا هست به نام القرابیض)

جمعیت: حدود 70 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 200 هکتار.

سطح معیشتی: خوب.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان از 70 درصد کمتر نیست. ساکنان تاجر و از طبقه مرفه قدیمی هستند. بخشی هم کارمند هستند.

خدمات: منطقه کاملا خدمات رسانی شده است. (خیابان، پیاده رو. آب. برق. تلفن، فضای سبز، شبکه فاضلاب. درمانگاه، بانک، مراکز تجاری، بیمارستان دولتی، نانوایی‌ها، بازارهای تجاری در مرکز، رستوران و هتل، مدارس در همه مقاطع).

مذاهب: اهل سنت.

سلاح: همه انواع سلاح در این منطقه دیده شده است. بلال الکن، تروریست مسلح در همین منطقه فعال بود که به دست ارتش کشته شد. او خودرو پیک‌آپ سوار می‌شد و یک مسلسل روی دوش خود می‌گذاشت و تردد می‌کرد. او بزرگ افراد مسلح در حمص شناخته می‌شد. در این منطقه ربایش افسران و کشتار آنان انجام می‌شد و شدیدترین جنایات در اینجا انجام شده است همچنانکه ماهر الاشقر از ساکنان حی‌الزهره در اینجا کشته شد.

نیروی امنیتی و ارتش در اینجا هیچ نیرویی ندارد.

 10- حی البغطاسیة

جمعیت: حدود 12 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 12 هکتار.

سطح معیشتی: خوب.

فرهنگ: میزان تحصیلکرده‌ها کمتر از 95 درصد نیست. اغلب منطقه دفاتر است و اهل منطقه از آن مهاجرت کرده‌اند و منطقه به دفاتر تبدیل شده است.

خدمات: کاملا خدمات رسانی شده است. . (خیابان، پیاده رو. آب. برق. تلفن، فضای سبز، شبکه فاضلاب. درمانگاه، بازار تجاری، بیمارستان مرکز پست، بانک، رستوران، مدارس در همه مقاطع).

مذاهب: علاوه بر برخی خانواده‌های مسیحی غالب ساکنان اهل سنت هستند.

سلاح: از وجود سلاح گزارشی ارسال نشده است.

ارتش و نیروی امنیتی در این منطقه حضور ندارند.

 11- حی المحطة :

جمعیت: حدود 19 هزار.

مساحت تقریبی: حدود 25 هکتار.

سطح معیشتی: خوب.

فرهنگ: میزان تحصیل‌کردگان از 60 کمتر نیست و همه از اقشار مرفه هستند.

خدمات: منطقه خدمات رسانی شده است. (خیابان، پیاده‌رو، پارک، آب، برق، تلفن، شبکه فاضلاب، درمانگاه، بیمارستان، مدرسه در همه مقاطع، ایستگاه قطار، بازارهای تجاری، مرکز تلفن، نانوایی، مرکز فرهنگی).

مذاهب: اغلب ساکنان اهل سنت هستند و تعداد قابل‌توجهی خانواده مسیحی ساکنند.

سلاح: گزارشی از وجود سلاح مخابره نشده است.

ارتش و نیروی امنیتی در این منطقه حضور ندارند.

12- کرم الشامی :

جمعیت: حدود 20 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 100 هکتار.

سطح معیشتی: خوب یا بهتر از متوسط.

فرهنگ: میزان تحصیلکرده‌ها بالاتر از 60 درصد نیست که برخی کارمند هستند و در آن انبارهای تجار بازار هم است.

خدمات: منطقه خدمات‌رسانی شده است. (خیابان، پیاده‌رو، پارک، آب،‌شبکه فاضلاب، برق، تلفن، درمانگاه، نانوایی، مدارس در همه مقاطع).

مذاهب: اهل سنت.

سلاح: همه انواع سلاح دیده شده است. مردم ربوده و کشته می‌شوند. تظاهرات سریع برای تصویربرداری برای شبکه‌های خارجی (مانند الجزیره، العربیه و ... ) انجام می‌شود.

ارتش و نیروی امنیتی در این منطقه حضور ندارند. 

13- الشماس ( شامل مسکن‌های ادخار و شبابیه):

جمعیت: حدود 15 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 150 هکتار.

سطح معیشتی: بخش قدیمی این منطقه از مناطق فقیر قلمداد می‌شود اما بخش جدید دارای سطح  خوبی است.

فرهنگ: در بخش قدیمی میزان باسوادها بیش از 20 درصد نیست اما سطح سواد ساکنان جدید خیلی خوب است و شغل آزاد دارند و برخی کارمند دولت هستند.

خدمات: بخش قدیمی منطقه نیازمند خیابان و پیاده‌رو است زیرا فرسوده است. منطقه دارای آب و برق و شبکه فاضلاب، و تلفن، درمانگاه، مرکز فرهنگی، مدارس است. منازل مسکونی جدید هم خدمات‌رسانی شده است و البته تازه‌ساخت هستند.

مذاهب: بخش قدیمی اهل سنت اما بخش جدید شامل همه مذاهب است.

سلاح: اخباری از ورود سلاح‌های سبک و سنگین و بمب و بسته‌های انفجاری به دست رسیده است.

اقدامات تروریستی: ربایش، قتل، تظاهرات، شلیک گلوله به محلات هوادار نظام که مجاور این منطقه است.

ارتش و نیروی امنیتی در این منطقه حضور ندارند.

 14- مخیم العائدین :

جمعیت: حدود 10 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 5 هکتار.

سطح معیشتی: متوسط و زیر متوسط.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان بیش از 50 درصد نمی‌شود.

خدمات: خدمات رسانی شده است. (خیابان، آب، برق، شبکه بهداشتی، تلفن، مدارس، بیمارستان).

مذاهب: فلسطینی هستند.

سلاح: در این منطقه هیچ مشکلی روی نداد. اهالی شماس تلاش کردند آنان را تحریک کنند ولی به اینگونه اقدامات پاسخ ندادند.

ارتش و نیروی امنیتی در این منطقه حضور ندارند. 

15- حی باب السباع :

جمعیت: حدود 35 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 40 هکتار.

سطح معیشتی: متفاوت است. فقیر، متوسط و خوب.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان بیش از 60 درصد نیست. جهل، عقب‌ماندگی و تعصب زیادی در این منطقه هست. اهالی تجار متوسط‌الحال هستند. تجار پارچه، سبزی و برخی هم کارمند دولت هستند.

خدمات: خدمات رسانی شده است. (خیابان، پیاده‌رو، پارک، آب، شبکه فاضلاب، برق، تلفن، مدارس در همه مقاطع، درمانگاه و بازار تجاری).

سلاح: طبق اخبار رسیده همه نوع سلاح سنگین و سبک به همراه اماکنی برای شکنجه، ارعاب و مثله کردن اجساد وجود دارد. اکثریت مسیحی به دلیل حضور گروهک‌های مسلح و قتل افراد از منطقه رفته‌اند. به دلیل حمایتشان از کشور و نظام مورد هجوم قرار گرفته‌اند و اتهامشان این است که خبرچین عناصر امنیتی هستند.

گروه‌های تروریستی متفرقه هم هستند که هر گروه از عناصر تروریستی کوچکی که بر محله یا خیابان کنترل دارند تشکیل شده است. مانند گروه بیت‌شوفان و بیت‌المصری و بیت‌عبارة.

- در باب‌السباع محلی برای کشتار، ذبح و شکنجه یافت شده است.

اهالی باب‌السباع راه‌ها و دیرک‌های برق را خراب کرده و دیوارهایی ساخته و روی آن پرچم اسرائیل را نصب کرده‌اند. افراد مسلح همیشه در خیابان و مسیرها و در مقابل چشم مردم حاضرند. مغازه‌ها در محله بسته‌ است و هیچ کس نمی‌تواند به آنان ورود یا از آن خروج کند. شدیدترین اقدامات جنایتکارانه در این محله انجام شده است.

ارتش و نیروی امنیتی در این منطقه حضور ندارند. ارتش فقط در نزد قلعه برای حمایت از آن حضور دارند.

مشهورترین حادثه این منطقه، داستان زینب الحصنی است که گفته می‌شود از طرف برادرانش مورد تعرض قرار گرفت و زمانی که فرار کرد، ملیکا، مجسمه پلاستیکی را آتش زدند و با مخدوش کردن آن برای او تشییع جنازه به عنوان شهیده برگزار کردند و تصویر آن را به شبکه‌های تلویزیونی مغرض دادند و وانمود کردند که نیروهای امنیتی این کارها را کردند اما غافلگیری آنجا بود که زینب الحصصنی نزد یکی از ایست‌های بازرسی امنیتی بازداشت و به پلیس تحویل شد. وی سپس در تلویزیون حاضر شد و داستان‌پردازی همه شبکه‌های مغرض را بر ملا کرد.

 16- باب هود :

جمعیت: حدود 20 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 35 هکتار.

سطح معیشتی: متفاوت. بین خوب و متوسط.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان متجاوز از 50 درصد نیست. جهل و عقب‌ماندگی و تعصب هست. بیشتر تاجران خواروبار در [بازار] سوق الهال و سوق الحشیش فعال هستند.

خدمات: خدمات رسانی شده است. (خیابان، پیاده‌رو، پارک،‌ آب، برق، شبکه فاضلاب، تلفن؛ مدارس، درمانگاه، بازار تره‌بار، بازارهای تجاری، بازارهای صنعتی، بازار صنعتگران، چندین پارکینگ خودرو، سینما).

مذهب: اهل سنت.

سلاح: همه انواع سلاح در آن دیده شده است. انبارهایی پر از انواع سلاح‌های مختلف.

- از جمله جرایمی که صورت گرفته است، ربودن مردان و زنانی است که به بازار سوق‌الحشیش می‌رفتند برای خرید سبزی. ربوده شدگان از محلات حامی دولت بودند که شکنجه، تقطیع اعضا و کشته می‌شدند.

ارتش و نیروی امنیتی در این منطقه حضور ندارند.

 

17- الحمیدیة :

جمعیت: حدود 26 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 35 هکتار.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان از 90 درصد کمتر نیست. کارمند و تاجران متوسط الحال، مغازه‌های پوشاک و لوازم خانگی، فرش و لوازم بهداشتی در آن هست.

خدمات: منطقه خدمات رسانی شده است. (خیابان، پیاده‌رو، پارک،‌ آب، برق، شبکه فاضلاب، تلفن؛ مدارس، درمانگاه، قهوه‌خانه و رستوران، نانوایی‌ها و نهاد مصری بازارهای تجاری).

مذهب: حدود 65 درصد مسیحی و 35 درصد اهل سنت هستند.

سلاح: افراد مسلح بر این منطقه کنترل دارند. اطلاعات حاکی از وجود سلاح‌های سبک است. جسد برخی عناصر پلیس که پیش از این ربوده شده‌اند نیز در این منطقه پیدا شده است.

ارتش و نیروی امنیتی در این منطقه حضور ندارند.

18- باب تدمر ( منطقه الورشة در اینجاست) :

جمعیت: حدود 8 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 6 هکتار.

سطح معیشتی: متوسط.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان بیش از 40 درصد نیست. ساکنان مشغول صنعت هستند و بخشی دیگر کارمند بخش‌های دولتی و خصوصی هستند.

خدمات: خدمات‌رسانی شده است. (خیابان، پیاده‌رو، آب، شبکه فاضلاب، برق، تلفن، مدارس، درمانگاه، قهوه‌خانه و رستوران، نانوایی‌ها، نهاد مصرفی).

مذهب: اغلب ساکنان اهل سنت و برخی اندک نیز مسیحی هستند.

سلاح: انواع سلاح در اینجا هست. در این منطقه افسران زیادی هدف گرفته و شهید شدند. اماکنی هم برای شکنجه و مثله کردن اجساد دیده شده است.

ارتش و نیروی امنیتی در این منطقه حضور ندارند.

19- باب الدریب :

جمعیت: حدود 7 هزار.

مساحت تقریبی: حدود 5 هکتار.

سطح معیشتی: متوسط.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان بیش از 30 درصد نیست. ساکنان اهل صنایع ساده مانند تعمیر موتورخانه‌ها و صنعت ریسندگی و سنگ‌تراشی هستند.

خدمات: منطقه خدمات‌رسانی شده است. (خیابان، پیاده‌رو، پارک‌، آب، شبکه فاضلاب، برق، تلفن، نهادهای مصرفی، نانوایی‌ها و مدارس).

مذهب: اهل سنت.

سلاح: همه انواع سلاح  با مقادیر زیاد وجود دارد. همه انواع جرایم، ربایش عناصر ارتش و هدف گرفتن خودروهای سرویس بلواری که از نزدیک میدان الفاخوره می‌گذرد.

ارتش فقط در نقطه الفاخوره و درمانگاه باب الدریب مستقر است ولی در تعداد اندک که کمتر از انگشتان دو دست است. روزانه هدف قرار می‌گیرند.

20- کرم شمشم :

جمعیت: حدود 12 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 15 هکتار.

سطح معیشتی: خوب.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان کمتر از 85 درصد نیست. اغلب کارمند هستند.

خدمات: منطقه خدمات‌رسانی شده است. (خیابان، پیاده‌رو، پارک، آب، شبکه فاضلاب،‌ برق، تلفن، مدرسه، نهادهای مصرفی و نانوایی‌ها).

مذهب: حدود 50 درصد اهل سنت، حدود 50 درصد هم مسیحی اما اندکی خانواده‌های علوی هم هستند.

سلاح: اهالی منطقه البیاضة به طور مداوم به اهالی این منطقه که حامیان نظام هستند حمله می‌کنند همچنانکه تعداد زیادی را از ساکنان این منطقه را کشتند.

21- الخالدیة :

جمعیت: 55 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 100 هکتار.

سطح معیشتی: خوب.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان از 70 درصد بالاتر نیست. ساکنان صنعتگران خرد (چادر ماشین) و برخی هم کارمندند.

خدمات: منطقه خدمات رسانی شده است. (خیابان، پیاده‌رو، پارک‌ها، مدارس، نانوایی‌ها، نهادهای مصرفی، آب، برق، شبکه فاضلاب، تلفن، درمانگاه).

مذهب: اهل سنت.

سلاح: اخباری از وجود سلاح‌های سبک و سنگین، خمپاره، مواد منفجره، بمب‌ها گزارش شده است. همه انواع سلاح با مقادیر زیاد گزارش شده است. اولین جنایتی که در آن رخ داد، هدف گرفتن سرتیپ التلاوی، فرزندش و پسر برادرش بود. پس از آن جنایات دیگری با اشکال مختلف رخ داد. خودروهای سرویس هدف گرفته و زنان از دیگر مذاهب مورد تجاوز قرار گرفتند تا فقط درگیری مذهبی در حمص ایجاد شود.

ارتش و نیروهای امنیتی در این منطقه حضور ندارند.

 

22- البییضة :

جمعیت: 50 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 120 هکتار.

سطح معیشتی: متوسط و تا قسمتی نیز فقر وجود دارد در آن.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان از 25 درصد بیشتر نیست. بیشتر ساکنان سرگرم صنعت تولید علوفه و گله‌داری هستند.

خدمات: منطقه خدمات‌رسانی شده است. (خیابان، پیاده‌رو، پارک، مدارس، نهادهای مصرفی، نانوایی‌ها، مرکز تلفن، درمانگاه، برق، آب،‌شبکه فاضلاب، تلفن، هنوز تعداد کمی خیابان در محله هست که خاکی است، بازار خودرو، 4 دانشسرا).

مذهب: حدود 65 درصد اهل سنت، 25 درصد شیعه، 10 درصد علوی.

سلاح: اخباری از انواع سبک و سنگین سلاح و خمپاره، مواد منفجره، بمب، و منازلی برای شکنجه و ربایش و ذبح افراد گزارش شده است. همه انواع سلاح به مقادیر زیاد در این منطقه هست.

از مهم‌ترین جنایاتی که اخیرا رخ داده است، شهادت کودکی به نام سازی ساعود است. کانکس‌های مسکونی و کانکس‌های متحرک که به روستاهای جب‌الجراح و المشرفه می‌روند، هدف گرفته شدند.

ارتش یا نیروی امنیتی جز در میدان البیاضه حضور ندارد. 

23- دیر بعلبة (متشکل از دیربعلبه شمالی و جنوبی و العامریه و الکساریه)

جمعیت: 40 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 160 هکتار.

سطح معیشتی: متوسط و کمی هم فقر در آن دیده می‌شود.

فرهنگ: میزان تحصیلکرده‌ها از 20 درصد متجاوز نیست. بیشتر ساکنان در صنعت تولید علوفه و دامداری فعال هستند.

خدمات: محله خدمات‌رسانی شده است. (خیابان، پیاده‌رو، پارک‌ها، نهاد مصرفی، نانوایی‌ها، درمانگاه، برق، آب، تلفن، شبکه فاضلاب، هنوز خیابان‌هایی هست که خاکی است و نیاز به آسفالت دارد. بیکاری نیز وجود دارد.).

مذهب: اهل سنت.

سلاح: همه انواع سلاح با مقادیر زیاد. 

24- العباسیة :

جمعیت: 80 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 70 هکتار.

سطح معیشتی: زیر متوسط. فقر نیز زیاد است.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان کمتر از 80 درصد نیست. کارمند دولت و برخی هم در سوپرمارکت‌های کوچک شاغل هستند.

خدمات: منطقه نیازمند خدمات‌رسانی به خیابان‌ها، پیاده‌روها و پارک‌هاست. هنوز خیلی از خیابان‌ها خاکی است. برق ، تلفن، مدارس، شبکه فاضلاب، آب، نهاد مصرفی و نانوایی دارد.

مذهب: علوی هستند.

سلاح: هیچ نوع سلاحی وجود ندارد. 4 دختر ربوده شدند و به آنان تجاوز شد و جسد آنان را مثله کردند. 

25- المهاجـریــن :

جمعیت: حدود 70 هزار نفر.

مساحت: حدود 50 هکتار.

سطح معیشتی: متوسط. فقر هم در آن وجود دارد.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان کمتر از 90 درصد نیست. اهالی کارمند دولت و برخی در سوپرمارکت‌های کوچک شاغلند.

خدمات: خدمت‌رسانی شده است. (خیابان‌ها، پیاده‌روها، پار‌ک، مدارس، نهادهای مصرفی، نانوایی‌ها، آب، تلفن، برق، شبکه فاضلاب، مرکز تلفن). منطقه به خدمات رسانی در بخش خیابان‌ها و پیاده‌رو

نیاز دارد.

مذهب: علوی هستند.

سلاح: سلاحی وجود ندارد. مردم به طور دائم در معرض حمله مسلحانه اهالی خالدیه قرار دارند. افراد مسلح تعدادی اشخاص از جمله دانشجو را ربودند و به الخالدیه بردند و مقابل دیوار مدرسه‌ای کشتند. زنان ربوده می‌شوند و با هدف تحریک اختلافات مذهبی مورد تجاوز قرار می‌گیرند.

26- السـبیــل :

جمعیت: 65 هزار نفر.

مساحت: حدود 45 هکتار.

سطح معیشتی: خوب. اما فقر قابل‌توجهی هم دارد.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان کمتر از 90 درصد نیست و بیشتر اهالی کارمند دولت هستند.

خدمات: خدمات رسانی شده است. (خیابان، پیاده‌رو، پارک، آب، شبکه بهداشتی، تلفن، برق، مدارس، نهادهای مصرفی، نانوایی‌ها، برخی خیابان‌ها به تعمیرات نیاز دارد).

مذهب: 70 درصد علوی و 30 درصد اهل سنت. 

27- الـزهـراء:

جمعیت: حدود 45 هزار نفر.

مساحت: 25 هکتار.

سطح معیشتی: خوب.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان کمتر از 95 درصد نیست. بیشتر اهالی کارمند دولت هستند و بسیاری نیز فروشگاه و سوپرمارکت‌های کوچک دارند.

خدمات: خدمات رسانی انجام شده است. (خیابان، پیاده‌رو، پارک، مدارس، نهاد مصرفی، نانوایی‌ها، درمانگاه، آب، شبکه بهداشت، برق، تلفن، بیمارستان‌ها).

مذهب: علوی هستند. برخی خانواده‌ها مسیحی هستند.

سلاح: روزی نیست که گفته نشود دست‌کم پنج نفر شهید شده‌اند. این منطقه حدود 600 شهید داده و شمار مفقودان آن به 200 نفر رسیده است. 

28- الأرمن (شمالی و جنوبی و مناطقی به نام المضابع و اکرز)

جمعیت: حدود 75 هزار نفر.

مساحت: حدود 75 هکتار.

سطح معیشتی: خوب، متوسط و فقیر در کنار هم هستند.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان کمتر از 80 درصد نیست. برخی کشاورزی و برخی هم صاحب سوپرمارکت هستند.

خدمات: منطقه خدمات رسانی شده است. (خیابان، پیاده‌رو، پارک، مدارس، نهاد مصرفی، نانوایی‌ها، درمانگاه، آب، شبکه بهداشت، برق، تلفن).

مذهب: حدود 60 درصد علوی، 25 درصد مسیحی و 15 درصد اهل سنت در منطقه اکرز.

سلاح: اخباری درباره وجود سلاح سبک و سنگین در منطقه اکرز رسیده است. در این منطقه خودرو توسط افراد مسلح آتش زده شده است.

ارتش و نیروی امنیتی در این منطقه حضور ندارند. 

29- العـشیـره:

جمعیت: حدود 25 هزار نفر.

مساحت: حدود 70 هکتار.

سطح معیشتی: متوسط. فقیر هم دارد.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان بیشتر از 30 درصد نیست.

خدمات: بخشی از منطقه خدمات‌رسانی شده است اما بخش بزرگتر نیازمند خدمات‌رسانی است.

مذهب: اهل سنت. اندکی هم خانواده‌های علوی هستند.

سلاح: انواع سلاح و مقادیر زیادی از آن دیده شده است. کانکس‌ها و عابران پیاده در خیابان الستین هدف قرار گرفته‌اند.

ارتش و نیروی امنیتی در این منطقه حضور ندارند.

30- جب الجندلی:

جمعیت: حدود 45 هزار نفر.

مساحت: حدود 140 هکتار.

سطح معیشتی: خوب، متوسط و فقیر را با هم دارد.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان متجاوز از 50 درصد نیست. برخی حرفه‌ها مانند صنعت فرش‌بافی وجود دارد. برخی ساکنان منطقه نیز کارمند دولت هستند.

خدمات: خدمات رسانی شده است. (خیابان، پیاده‌رو، پارک، مدارس، نهاد مصرفی، نانوایی‌ها، درمانگاه، آب، شبکه بهداشت، برق، تلفن).

مذهب: 90 درصد اهل سنت، 10 درصد علوی. علوی‌ها از این منطقه مهاجرت کردند.

سلاح: اخباری از وجود سلاح‌های سبک و سنگین و خمپاره، مواد منفجره و منازلی برای شکنجه، ذبح، ارعاب و ربودن دیده شده است. بدترین جنایت این منطقه قتل شهید حسن عید است.

ارتش و نیروی امنیتی در این منطقه حضور ندارد.

 31- کرم الزیتون (شامل یک منطقه به نام النازحین)

جمیعت: حدود 55 هزار نفر.

مساحت: حدود 160 هکتار.

سطح معیشتی: متوسط و فقیر.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان بیش از 60 درصد نیست.

خدمات: منطقه خدمات‌رسانی شده است. (آب،‌ برق، شبکه فاضلاب، تلفن، مدارس، نهادهای مصرفی، نانوایی‌ها). بخش بزرگی از منطقه به خدمات نیاز دارد.

مذهب: حدود 50 درصد اهل سنت و 50 درصد علوی.

سلاح: اخباری از وجود سلاح سبک و سنگین، خمپاره، مواد منفجره و بمب در این منطقه بخصوص منطقه النازحین دیده شده است.

حضور امنیتی و ارتش در این منطقه نیست.

32- المریجه (العدویه):

جمعیت: حدود 15 هزار نفر.

مساحت: حدود 20 هکتار.

سطح معیشتی: خوب و متوسط.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان بیش از 70 درصد نیست. بخشی از ساکنان اصحاب حرف هستند و بخشی کارمند.

خدمات: خدمات‌رسانی شده است. (خیابان، پیاده‌رو، پارک، مدرسه، نهادهای مصرفی، تلفن، برق، آب، شبکه فاضلاب، درمانگاه).

مذهب: حدود 60 درصد اهل سنت، 30 درصد مسیحی و 10 درصد علوی هستند.

سلاح: اخباری از وجود سلاح‌های سبک و سنگین و موارد منفجره رسیده است. انواع سلاح وجود دارد. منازل و مساجد جامع به عنوان انبار سلاح استفاده شده. ربایش و شکنجه نیز گزارش شده است.

یک مهندس از بیت‌الطالب هدف گرفته شده است. به کامیون‌های حمل نفت و خطوط راه‌آهن نیز حمله شده است.

نیروی امنیتی و ارتش حضور ندارد.

33- الخضــر: جمعیت: حدود 20 هزار نفر.

مساحت تقریبی: حدود 30 هکتار.

سطح معیشتی: خوب.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان کمتر از 75 درصد نیست. در حرفه‌هایی مانند نقاشی، آلومینیوم‌کاری، آهنگری شاغلند و کارمند دولت هم وجود دارد.

خدمات: خدمات رسانی شده است. (خیابان، پیاده‌رو، پارک، مدارس، نهاد مصرفی، نانوایی‌ها، درمانگاه، آب، شبکه بهداشت، برق، تلفن).

مذهب: حدود 65 درصد علوی و 35 درصد اهل سنت هستند.

سلاح: اخباری از وجود سلاح سبک و سنگین و خمپاره گزارش شده است. در منطقه نزدیک به باب‌السباع به خودروهای سرویس گردشگری حمله می‌شود. جوانان از منطقه عکرمه قدیمی ربوده و شکنجه کشته شدند. به ارتش مردمی در این منطقه نیز حمله شد.

ارتش و نیروی امنیتی حضور ندارند.

 34- النـزهـة:

جمعیت: حدود 30 هزار نفر.

ساحت: حدود 25 هکتار.

سطح معیشتی: خوب

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان کمتر از 95 درصد نیست.

خدمات: کاملا خدمات‌رسانی شده است.

مذهب: 90 درصد علوی و 10 درصد مسیحی است.

سلاح: وجود ندارد.

ارتش نیز در این منطقه حضور ندارد.

 

35- عکرمـة الجدیـدة:

جمعیت: حدود 50 هزار نفر.

مساحت: حدود 50 هکتار.

سطح معیشتی: خوب و خیلی خوب هم در آن هست.

فرهنگ: میزان تحصیلکرده‌ها بالاتر از 95 درصد است.

خدمات‌رسانی: کاملا خدمات‌رسانی شده است.

مذهب: حدود 70 درصد علوی، 20 درصد اهل سنت و 10 درصد مسیحی است.

سلاح: وجود ندارد. 

36- کرم اللوز:

جمعیت: حدود 55 هزار نفر.

مساحت: حدود 50 هکتار.

سطح معیشتی: خوب و متوسط و فقیر را با هم دارد.

فرهنگ: میزان تحصیلکرده‌ها کمتر از 90 درصد نیست. کشاورز و اصحاب حرف و کارمندان هم هستند.

خدمات: کاملا خدمات رسانی شده است.

مذهب: علوی.

سلاح: وجود ندارد.

ارتش و نیروی امنیتی نیز حضور ندارند. 

37- وادی الذهب:

جمعیت: 85 هزار نفر.

مساحت: 100 هکتار.

سطح معیشتی: متوسط. فقیر هم دارد.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان کمتر از 95 درصد نیست ولی حرفه‌هایی دارند که فقط برای تامین هزینه زندگی نیست.

خدمات: منطقه نیازمند خدمات بسیاری از حیث خیابان‌ها، پارکها، نهادهای مصرفی، درمانگاه، برق و تلفن و آب و شبکه فاضلاب است.

مذهب: علوی.

سلاح: وجود ندارد.

ارتش و نیروی امنیتی در آن حضور ندارد. منطقه توسط گروه‌های مسلح شدیدا مورد حمله قرار گرفت.

38- ضاحیة الولید:

جمعیت: حدود 40 هزار نفر.

مساحت: حدود 30 هکتار.

سطح معیشتی: فقیرنشین.

فرهنگ: میزان تحصیلکردگان کمتر از 90 درصد نیست.

خدمات: منطقه نیازمند انواع خدمات است.

مذهب: علوی.

سلاح: وجود ندارد. 

 

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول