اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پکن:‌ قطعنامه، حاکمیت سوریه را نقض می‌کرد برای همین وتو کردیم

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه چین بعد از وتوی قطعنامه شورای امنیت در مورد سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل اینکه این قطعنامه باعث بغرنج شدن اوضاع سوریه می‌شود و استقلال و حاکمیت سوریه را نقض می‌کند، دولت چین تصمیم به وتوی آن گرفت.

پکن:‌ قطعنامه، حاکمیت سوریه را نقض می‌کرد برای همین وتو کردیم

به گزارش فارس به نقل از سایت رسمی وزارت خارجه چین، پس از تلاش‌های سران عرب و سران غرب در شورای امنیت برای تهیه و تصویب پیش‌نویس جدید علیه سوریه، وتوی چین و روسیه این قطعنامه را متوقف کرد. در همین راستا وزارت خارجه چین در بیانیه به بیان دلایل وتوی آن پرداخت.

در این بیانیه آمده است: چین در تمام طول سال از نزدیک تحولات سوریه را دنبال می‌کند. ما از همه طرف‌ها و احزاب سوریه می‌خواهیم که از به کار بردن خشونت پرهیز کنند و خواهان بازگشت امنیت و ثبات در سوریه هستیم. چین با درخواست مردم سوریه مبنی بر اصلاحات و تضمین منافعشان موافق است. این موضوع هم منافع بنیادی دولت سوریه و هم مردم سوریه را تامین می‌کند.

چین خواهان حل مسالمت‌آمیز اختلافات میان احزاب سوریه و گفت‌وگو و مذاکره به‌منظور بازگشت ثبات به این کشور است.

وزارت خارجه چین تاکید کرد: جامعه بین‌المللی باید همکاری سازنده‌ای برای دستیابی به این اهداف داشته باشد و همزمان به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه کاملاً احترام بگذارد. اقدامات شورای امنیت سازمان ملل در مورد سوریه باید همراه با اصول و قوانین منشور ملل متحد باشد و به جای افزایش تنش، درگیری و پیچیده کردن اوضاع باید به دنبال برقرای صلح و ثبات باشد در این کشور خاورمیانه باشد.

تحت این اصول دولت چین مشارکت فعالی در مورد قطعنامه‌ها خواهد داشت و از تلاش‌های اتحادیه عرب استقبال خواهد نمود. به همین دلیل دولت چین تشخیص داد که قطعنامه کنونی سازمان ملل به هیج وجه به حل مساله سوریه کمک نخواهد کرد بلکه اوضاع را بدتر نیز خواهد کرد. چین از تجدید نظر در مورد قطعنامه که توسط روسیه پیشنهاد شده است حمایت می‌کند و منتظر سفر وزیر خارجه روسیه به سوریه در هفته آینده و نتایج آن خواهد ماند.

سوریه کشوری مهم در خاورمیانه است و صلح و ثبات در این کشور به نفع منافع مشترک جهانی، مردم این کشور و جامعه بین‌المللی است.

انتهای پیام/م.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول