اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان ‌و بلوچستان:

چابهار با وجود تحریم‌ها از قابلیت‌های زیادی برخوردار است

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار با توجه به تحریم‌ها از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زیادی در مقایسه با گوادر پاکستان برخوردار است.

چابهار با وجود تحریم‌ها از قابلیت‌های زیادی برخوردار است

سیاوش رضوانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چابهار اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در اسکله شهید کلانتری چابهار فقط برای شناورهای زیر یک‌هزار تن خدمات‌دهی می‌شد و جزو اسکله‌های اضطراری بود.

وی افزود: ظرفیت اسکله شهید کلانتری در آن زمان 800 هزار تن بود اما با توجه به نیاز روز افزون منطقه و کشور، سازمان بنادر و دریانوردی بنا به نیاز آن موقع، تصمیم به توسعه آن گرفت و ظرفیت را از 800 تن به 5/2 میلیون تن فعلی رساند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: با توجه به اهمیت این بندر و مزایایی همچون در مجاورت قرار گرفتن منطقه آزاد و دسترسی به آبهای آزاد، سازمان بنادر و دریانوردی در قالب طرح ملی مطالعات توسعه محور شرق را در دستور کار خود قرار داد و پس از مدتی طی یک مناقصه بین‌المللی قرارگاه خاتم‌الانبیاء توانست برنده مناقصه شود.

رضوانی گفت: کلنگ این طرح در پنج فاز با هزینه 341 میلیون دلار در سال 86 به زمین زده شد و عملیات اجرایی آن از سال 87 آغاز شد.

وی تصریح کرد: با اجرایی شدن فاز نخست، ظرفیت بندر از 5/2 تن فعلی به 6 میلیون تن در سال افزایش پیدا کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: طرح توسعه بندر شهید بهشتی نیز در حال حاضر 21 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با انتقال مرجان‌های شناسایی شده در  حدود 18 هزار کلونی مرجان، عملیات انتقال آن با نظارت محیط زیست جابه‌جا و تا 20 روز دیگر کل مرجان‌ها جابه‌جا می‌شوند.

رضوانی افزود: به محض جابه‌جایی مرجان‌ها، با لایروب مستقر در بندرعباس، کار لایروبی بندر شهید بهشتی نیز آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: میزان تخلیه و بارگیری در 10 ماه نخست امسال با، 25 هزار TEU کانتینر 75 درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه داشته است که این میزان در سال قبل 13 هزار TEUبوده و این بیانگر این است که بندر چابهار به دلیل دسترسی به آبهای آزاد از موقعیت استراتژیکی خوبی برخوردار است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در حال حاضر میزان هزینه در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی حدود 80 میلیارد تومان است.

رضوانی میزان سرمایه‌گذاری در بندر توسط بخش خصوصی برای ترانزیت نفت را حدود 2 میلیارد تومان عنوان کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان عنوان کرد: سازمان بنادر با توجه به بحث ذاتی خود، اکنون به 28 کنوانسیون ملحق شده که این امر با داشتن یک نماینده ثابت در سازمان بین‌‌المللی مباحثی از قبیل ایمنی کشتی‌ها، کانتینر و مبارزه با آلودگی دریا را به سازمان ارائه و پس از بحث و بررسی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس و تأیید شورای نگهبان، جنبه قانونی و لازم‌الاجرا پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در بندر چابهار برای شناورهای زیر 3 هزار تن، گواهینامه دریانوردی صادر می‌شود و تاکنون 2 هزار و 841 مورد شناور فعال ثبت شده که از این تعداد 390 مورد برای شناورهای باری بوده و مابقی صیادی است.

رضوانی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با امتیازاتی چون تسریع قوانین منطقه آزاد بر دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری و اجرای معافیت‌های مالیاتی و تخفیفات گمرگی با حفظ حاکمیت، مالکیت و مدیریت توانسته زمینه جذب سرمایه‌ را فراهم آورد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: سازمان بنادر تنها سازمان پیشتاز در امر خصوصی‌سازی بوده است و بر اساس اهداف تعیین شده گام بر می‌دارد.

رضوانی بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در سال‌جاری 700 میلیون تومان تجهیزات مبارزه با آلودگی برای اداره کل بنادر و دریانوردی خریداری کرده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: باوجود اینکه سازمان بنادر یک بنگاه اقتصادی است و کارهای اقتصادی انجام می‌دهد، با توجه به موقعیت استان در امر آموزشی نیز گام‌های مهمی برداشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: امسال با افتتاح دو باب دبیرستان با هزینه‌ای بالغ بر 3 میلیارد و 200 میلیون تومان با تمامی امکانات توانسته در راستای رشد فرهنگی مناطقی چون چابهار نقش عمده‌ای را ایفا کند.

رضوانی به بحث موج‌شکن‌های مردمی اشاره کرد و افزود: برای این منظور، دولت با دو رویکرد؛ پدافند غیر‌عامل و آبادانی منطقه، 300 نقطه را شناسایی کرده که از این تعداد 10 نقطه در سیستان و بلوچستان شناسایی شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر از 10 نقطه شناسایی شده، شش نقطه از آن مکان‌ها هر کدام با هزینه‌ای بالغ بر 2 میلیارد تومان، آغاز به ساخت کرده و هر کدام از 30 درصد رشد برخوردار است.

رضوانی در جواب سؤالی مبنی بر مقایسه بندر گوادر پاکستان با بندر چابهار تصریح کرد: عمق اسکله‌های بندر گوادر پاکستان هشت تا 9 متر است و پذیرش کشتی‌های 30 هزار تنی را دارد در حالی که بندر چابهار ظرفیت پذیرش کشتی‌های 50 هزار تنی با عمق 12 متر را دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان یادآور شد: ما بندر گوادر پاکستان را رقیبی برای خود نمی‌دانیم لذا بندر چابهار با وجود تحریم‌ها از ظرفیت و قابلیت بهتری نسبت به گوادر پاکستان برخوردار است.

انتهای پیام/صا10/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول