اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارشناس نجوم:

طوفان خورشیدی زندگی مدرن معاصر را متوقف می‌کند

خبرگزاری فارس: یک کارشناس نجوم گفت: طوفان خورشیدی که این روزها در برخی کشورهای جهان شاهد آن بودیم ناشی از رخدادی طبیعی در خورشید است که اثرات آن به نوعی زندگی پرشتاب و مدرن جهان امروز را هدف گرفته و آن را متوقف کرده است.

طوفان خورشیدی زندگی مدرن معاصر را متوقف می‌کند

 

عمران مرادی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: این طوفان که از جمله شدیدترین طوفان‌های خورشیدی طی هفت سال گذشته بوده در واقع ناشی از انفجارهای ‌هسته‌ای در خورشید در طی میلیون‌ها سال است.

وی با اشاره به اینکه گرما و انرژی عظیمی که زمین را گرم می‌کند برای رسیدن به سطح زمین مسافت 149 میلیون و 680 هزار کیلومتری را از سطح خورشید طی می‌کند، تصریح کرد: تا مدت‌های درازی بشر خیال می‌کرد در خورشید مقدار زیادی ذغال سنگ وجود دارد که در حال سوختن است اما پس از گذشت قرن‌ها و با شناخت نیروی هسته‌ای خورشید دانشمندان فهمیدند تعداد بسیار زیادی واکنش‌ هسته‌ای در هر ثانیه در خورشید رخ می‌دهد و این انرژی عظیم را تولید می‌کند.

وی افزود: این انرژ‌ی عظیم که ناشی از هم‌جوشی هسته‌های هیدروژن و تبدیل آنها به هسته هلیوم است انرژی بسیار بیشتر از انفجار‌های هسته‌ای که در زمین دیده‌ایم آزاد می‌کند.

این کارشناس نجوم با اشاره به اینکه در هر ثانیه در حدود 600 میلیون تن هیدروژن در واکنش‌های هسته‌ای شرکت می‌کنند، تاکید کرد: در این واکنش در حدود 4میلیون تن توده اتم به انرژی بسیار عظیمی تبدیل می‌شود که در حدود 5میلیارد سال است به زمین انرژی و زندگی می‌بخشد و تا حدود 5میلیارد سال دیگر نیز وضعیت به همین منوال باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: این انفجارهای لحظه‌ای در طی  میلیارد‌ها سال فضای ملتهب و نا آرامی را در سطح خورشید ایجاد کرده و علاوه بر انرژی گرمایی و نورانی انواع تشعشات و ذرات را با سرعت زیادی به فضا پرتاب می‌کند.

مرادی با بیان اینکه لایه‌های خارجی خورشید همیشه داغ، طوفانی و ملتهب است، گفت: گازهای داغ و ذرات الکتریکی (یون‌ها) این لایه‌ها به طور مداوم به سمت بیرون جریان یافته و گاه دچار انفجار می‌شوند که به این جریان گاز و ذرات در فضا، باد خورشیدی گفته می‌‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از عوامل مهم پرتاب این مواد به بیرون از خورشید وجود میدان‌های مغناطیسی مختلفی است که در سطح خورشید وجود دارند و موجب بروز لکه‌هایی بر سطح خورشید می‌شوند که تحت شرایط ایمن و با استفاده از تلسکوپ قابل رصد هستند.

این کارشناس نجوم با اشاره به اینکه حدود چهار تا پنج روز طول می‌کشد تا باد خورشیدی به زمین برسد، بیان داشت: بادهای خورشیدی با سرعتی در حدود 400 کیلومتر در ثانیه به فضا پرتاب شده و به زمین می‌رسند اما میدان مغناطیسی و جو زمین دست به دست هم داده و مانند سپری دفاعی از ورود این ذرات پر سرعت خطرناک به زمین جلوگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: از برخورد این ذرات با مولکول‌های جو زمین در مناطق نزدیک به قطب‌های مغناطیسی زمین هاله‌های زیبا و درخشان در آسمان به نام شفق قطبی ایجاد می‌شود که از جمله زیباترین صحنه‌های طبیعی زمین محسوب می‌شود.

مرادی به بیان چگونگی تشکیل طوفان‌های خورشیدی پرداخته و تاکید کرد: گاه میدان مغناطیسی سطح خورشید شدیدتر شده و میزان و سرعت پرتاب این ذرات به سمت زمین بیشتر می‌شود.

وی اضافه کرد: با هجوم ناگهانی این بادهای عظیم خورشیدی به سمت زمین ارتباط‌های رادیویی مختل می‌شود به طوری که حتی ممکن است موجب بروز بحران‌هایی از جمله قطع شدن برق، قطع شدن ارتباطات ماهواره‌ای و رادیویی و مشکلات دیگری شده و خطرات زیادی را برای زندگی مدرن امروزی به وجود آورد که به این پدیده طوفان خورشیدی گفته می‌شود.

این کارشناس نجوم با اشاره به اینکه این طوفان‌ها به طور معمول در بازه‌های زمانی 11 سال به 11 سال رخ می‌دهد، گفت: این طوفان‌ها که نمونه‌ اخیر از جمله شدیدترین آنها در طی هفت سال گذشته بود تاکنون دردسرهای زیادی برای انسان‌ها همراه بوده است.

وی ادامه داد: امروزه دانشمندان با استفاده از رصدهای دقیق به کمک تلسکوپ‌های فضایی مخصوص رصد خورشید سعی می‌کنند که میزان خطر بادهای خورشیدی را قبل از رسیدن به زمین بسنجند تا آمادگی لازم برای مقابله با این پدیده طبیعی وابسته به خورشید ایجاد و از میزان خسارت‌ها کاسته شود.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول