اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با دهه فجر

ششمین یادواره شهید جواد دل آذر برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: همزمان با دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی ایران امشب یادواره شهید دل آذر و شهدای انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

ششمین یادواره شهید جواد دل آذر برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، ششمین یادواره سردار رشید اسلام شهید جواد دل آذر و شهدای انقلاب به همت پایگاه مقاومت بسیج شهید رجایی ناحیه مقاومت بسیج امام حسین (ع) و همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران امشب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد باب الجنه واقع در خیابان انقلاب برگزار می‌شود.

در این یادواره سردار حاج ابوالفضل شکارچی سخنرانی کرده و به بیان خاطراتی از دلاوری های رزمندگان اسلام می‌پردازد و سید مهدی میرداماد از ذاکرین اهل‌بیت(ع) نوحه‌سرایی خواهد کرد.

شهید جواد دل آذر فروردین ماه 1337 در شهر قم و در یک خانواده مذهبی و متدین به دنیا آمد. در سن پنج سالگی پا به مکتب نهاد و با کتاب آسمانی و عرفانی قرآن آشنا و در هفت سالگی وارد دبستان شد.

از دوران کودکی به همراه پدر بزرگوارش در مجالس و محافل اسلامی و نماز جماعت شرکت می‌جست. وی مفتخر بود که از همان سنین، چهره ملکوتی علما از جمله امام عزیز (ره) را زیارت کرده و نسبت به این انسان‌های آسمانی، الفت و دوستی قلبی پیدا بکند.

شهید دل آذر توانست تحصیل در دوره ابتدایی را با موفقیت بگذراند، اما مشکلات مالی او را وادار کرد که رو به سوی محیط کار آورده و دوره راهنمایی تحصیلی را در کلاس‌های شبانه به اتمام برساند اما با وجود استعداد بسیار خوبی که داشت، موفق به ادامه تحصیل نشد و با تشویق و اصرار دوستان و برخلاف میل خانواده به استخدام کادر درجه داری ارتش درآمد. اما جوّ ناسالم ارتش، مجال ماندن را از او گرفت. از این رو، پس از بیست ماه حضور در ارتش و گذراندن آموزش‌های نظامی و کسب تجربه رزمی، دل به استعفا سپرد و آن گاه با غیبت‌های مکرّر و زیر بار نرفتن قوانین ضد اسلامی ارتش طاغوت، از آن خارج شد.

شهید جواد دل آذر بار دیگر وارد محیط کار شد امّا در کنار کار، از تقویّت بینش سیاسی و دینی خود نیز غافل نبوده و با مطالعه کتاب‌ها انس با طلّاب علوم دینی، بر رشد عقلانی خویش می‌افزود.

هنگامی که جرقه انقلاب در خرمن طاغوت افتاد، شهید جواد دل آذر یکی از کارآمدترین و مبارزترین جوانان قم و جلودار و پرچمدار مبارزات در این شهر بود. وی چنان شناخته بود که ساواک بارها در صدد تعقیب و دستگیری وی برآمدند.

پس از آن که حضرت امام(ره) قصد مراجعت به ایران را پیدا کرد، وی به عضویت کمیته استقبال در آمد و پس از ورود امام به میهن، شهید جواد دل آذر  به عنوان یکی از اعضای گروه اسکورت، مسلّحانه از ماشین حامل امام حفاظت می‌کرد.

شهید جواد دل آذر بعد از پیروزی انقلاب، به عضویّت کمیته انقلاب اسلامی درآمد و در دستگیری عوامل طاغوت و قاچاقچیان مواد مخدّر تلاش و کوشش بسیاری کرد. وی همچنین در آذر ماه سال 1358 (ه.ش.) به اتفاق شهید محمد منتظری، به منظور مبارزه با صهیونیست‌ها به لبنان مسافرت کرد.

در سال 59 به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. بعد از گذراندن یک دوره آموزشی کوتاه مدت به سوی جبهه‌های جنگ شتافت و پس از آن نیز جبهه را رها نکرد و در این راستا رشادت‌ها به خرج داد و حماسه‌ها آفرید.

شهید جواد دل آذر سال‌های حضور خود در جبهه را با مسئولیّت‌های گوناگونی از قبیل فرماندهی «محور» و «عملیّات» لشکر17علی بن ابی‌طالب (ع) طی کرد.

شهید جواد دل آذر سرانجام در تاریخ 13/12/64 در عملیّات والفجر 8 پس از عمری جهاد خالصانه، در حالیکه مشغول نماز و راز و نیاز با حضرت حق بود بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید و از خاک تا معراج آسمان‌ها پر کشید.

انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول