اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

وحدت شیعه و سنی به معنای وحدت در عقیده نیست

خبرگزاری فارس: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: وحدت بین شیعه و سنی به معنای وحدت در عقیده نیست و هرکس اینگونه می‌پندارد در اشتباه است.

وحدت شیعه و سنی به معنای وحدت در عقیده نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید محمد غروی در مراسم گرامیداشت سی‌ و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که پنج‌شنبه شب از سوی جبهه پیروان خط امام و رهبری و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در مسجد امام زین‌العابدین خیابان  قم برگزار شد، با اشاره به میلاد حضرت محمد(ص) گفت: از دوازدهم تا هفدهم ربیع‌الاول به نام هفته وحدت نام‌گذاری شده است تا هم فرصتی برای جشن و سرور میلاد پیامبر اعظم(ص) باشد و هم به زمینه‌ای برای وحدت بین شیعه و سنی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه وحدت بین شیعه و سنی به معنای وحدت در عقیده نیست، گفت: هر کس که این گونه می‌پندارد در اشتباه است زیرا بانیان این فکر نیز منظورشان این نبوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شیعه و سنی دارای دشمنان مشترک هستند، اظهار داشت: ما با اهل تسنن در اصل پیامبر(ص)، قرآن و بسیاری از عقاید و فروع با هم اشتراک داریم و دشمن مشترک هم داریم بنابر این باید با یکدیگر اتحاد داشته باشیم تا بتوانیم با دشمن مشترک مقابله کنیم.

وی با اشاره به اینکه لعن آن هم در سطح عمومی به غیر از اینکه نفرت برادران اهل تسنن نسبت به شیعه بیشتر بشود اثر دیگری ندارد، خاطرنشان کرد: این یعنی اثری است که دشمنان ما خواهان آن هستند یعنی استکبار و سلفیه مثل وهابی‌ها به دنبال ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی هستند.

غروی با بیان اینکه اکثریت قاطع اهل تسنن استضعاف فکری دارند، ابراز داشت: اگر در یک تعامل سالمی قرار بگیریم و بستر فراهم ‌شود، می‌توان اسلام حقیقی و مکتب اهل بیت(ع) را به طور واقعی به آنها منتقل کرد اما اگر این بستر فراهم نشود و بستر لعن و بدگویی باشد زمینه ایجاد توطئه علیه شیعه فراهم می‌شود.

وی با اشاره به تقرب بین مذاهب مختلف اسلامی گفت: اگر ارتباط برقرار شود و زمینه برای بیان حقایق اهل بیت(ع) فراهم شود بسیاری مجذوب مکتب اهل بیت(ع) می‌شوند و دست از برخی از عقاید نادرست خود بر می‌دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: وحدت بین شیعه و سنی به این معنا نیست که ما از معارف و عقاید خود دست برداریم.

وی تاکید کرد: هفته وحدت زمینه بسیار خوبی است تا معارف اهل بیت(ع) منتقل شود و احیانا کدورت‌هایی که در سطح و سطوحی ایجاد می‌شود تقلیل پیدا کند ضمن اینکه ما دشمن مشترک داریم.

غروی در ادامه به تشریح برخی از ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی پیامبر اعظم(ص) پرداخت و گفت: دین اسلام کمتر از ربع قرن از ظهور پیامبر اکرم، فراگیر شد و قسمت‌های مختلف دنیا را فرا گرفت و یکی از عوامل این فراگیری اسلامی خصوصیات اخلاقی و شخصیتی پیامبر اکرم است.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین در وصف اوصاف پیامبر(ص) اظهار داشت: امیرالمومنین از پیامبر به عنوان کریم‌ترین، شجاع‌ترین و راستگوترین انسا‌ن‌ها یاد می‌کنند که پای عهد و پیمان خویش می‌ایستاد و با همه افراد بزرگوارانه برخورد می‌کرد و هر کس با آن حضرت صبحت می‌کرد نسبت به ایشان دلبستگی پیدا می‌کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه همین خصوصیات بود که مردم را جذب کرد، خاطرنشان کرد: اگر اسلام به معنای واقعی کلمه و همانگونه که اهل بیت آن را تبیین و تفسیر کردند، ظهور و تجلی پیدا کند و تبلیغ شود همه را جذب می‌کند.

وی افزود: اگر در این رابطه مشکلی است، مشکل از ما است که سخن از پیامبر(ص) می‌گوییم و ایشان را اسوه خود می‌دانیم اما در عین حال پیامبر(ص) را اسوه قرار نمی‌دهیم.

غروی با بیان اینکه افراد واقعا متخلق به اخلاق پیامبر و اهل بیت شوند همه را جذب می‌کنند، ابراز داشت: اگر ما نتوانیم این توان را برای جذب داشته باشیم مشکل از ما است به خاطر اینکه در مسیری قرار نگرفتیم که در مسیر اهل بیت (ع) حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر حقیقت اسلام برای همه بیان شود همه مورد تاثیر واقع می‌شوند، تاکید کرد: در حال حاضر دنیا آماده برای پذیرش حق و معارفی است که از تحریف و انحراف به دور مانده است اما به شرطی که خوب عرضه و تبیین شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه همین قدری که ما به معارف اهل بیت(ع) عمل کرده‌ایم کشور ما برای سایر کشورها الگو شده است،‌ اظهار داشت: برای همین است که مردم کشورهای مختلف مجذوب رهبران ما هستند به خاطر خصوصیات اخلاقی و به خاطر آن معارف بلند الهی است که این‌ها دیده‌اند و متوجه شدند که اسلام می‌تواند حرکتی ایجاد کند و این حرکت را رهبری کند و عدالت و اخلاق را در جامعه حاکم کند.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول