اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی:

معارف اهل‌بیت(ع) پایان‌پذیر نیست

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه هر میزان با معارف اهل‌بیت(ع) آشنا شویم و تحقیق کنیم کم است، گفت: علم و معارف اهل‌بیت(ع) پایان‌پذیر نیست و افتخار عظیم است.

معارف اهل‌بیت(ع) پایان‌پذیر نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی ظهر امروز در مراسم رونمایی از نرم‌افزار جامع الاحادیث نسخه 3.5 ‌که با حضور طلاب و دانشجویان در مرکز کامپیوتری‌ علوم اسلامی برگزار شد، ضمن بیان تبریک به مناسبت آغاز امامت امام زمان(عج)، اظهار کرد: با رحلت امام حسن عسکری(ع)، امور شیعه و نظام عالم در حدی که خداوند عالم مصلحت دانسته‌اند در اختیار امام زمان قرار گرفته و ایشان رسما عهده‌دار امور عالم و نظام جهان می‌شوند.

وی با اشاره به ابراز خرسندی از حضور در این مراسم روحانی، معنوی، حدیثی و علمی تصریح کرد: احادیث، روایات و مکتب اهل‌بیت(ع) مسئله مهمی است و تمام مطالب ما از جانب اهل‌بیت(ع) صادر شده است و طبق فرمایش پیامبراکرم(ص) در حدیث ثقلین،  می‌خواهیم متمسک به قرآن و عترت باشیم.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه هویت حقیقی شیعه و حوزه‌های علمیه از معارف اهل‌بیت(ع) و آشنایی با تعلیمات و علومی است که از اهل‌بیت(ع) صادر شده است، افزود: از آثاری همچون نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و بقیه آثاری که درحوزه احادیث قراردارد می‌توانیم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: حرکتی که در حوزه ایجاد شده است و اقبالی که برای امر حدیث و توجه به فراگیری احادیث اهل‌بیت(ع) مورد توجه واقع شده است مورد تقدیر است و کسانی که در این راه، زحمت کشیده‌اند باید بدانند خدمت بسیار بزرگی را عهده‌دار شده‌اند و به مکتب اهل‌بیت(ع) خدمت بزرگی را کرده‌اند.

‌صافی گلپایگانی با بیان اینکه دنیای امروز محتاج به چنین برنامه‌هایی است، خاطرنشان کرد: این معارف و علوم ابتدا باید در اختیار حوزه‌ها، محققان و پژوهشگران قرار گیرد و سپس تا جایی که امکان دارد به دنیا هم این معارف را عرضه کرده و دراختیار دانشگاه‌ها و بشریت قرار دهیم.

وی ادامه داد: هنگامی که شنیدم چنین مراسمی می‌خواهد برگزار شود، یاد مرحوم آیت الله العظمی بروجردی کردم و گفتم اگر وی حاضر بود و این توجه و زحمات به احیای امر احادیث اهل‌بیت(ع) را شاهد بود، بسیار خرسند می‌شد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه افتخار همین است که انسان مروج فقه و معارف اهل‌بیت(ع) باشد، اضافه کرد: منزلت و مقام هرکسی طبق حدیث امام صادق(ع) به این است که چه میزان با معارف اهل‌بیت(ع) آشنا است.

وی با اشاره به اینکه منزلت هرکسی را که خواستید بشناسید ببینید چه میزان از معارف اهل‌بیت(ع) استفاده می‌کند و چه مقدار با معارف اهل‌بیت (ع) در انطباق است، افزود: باید بیشتر با نهج‌البلاغه و آثار دیگر آشنا بشویم.

‌صافی‌گلپایگانی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم بدانیم حوزه‌های علمیه در چه حدی هستند، باید ببینیم چقدر معارف اهل‌بیت(ع) را گسترش می‌دهند، تصریح کرد: واقعا باید تقدیر کرد از این سیری که در حوزه بوجود آمده است و امیدوارم این سیر که به سمت اهل‌بیت(ع) و روایات و نهج‌البلاغه و احادیث است، رو به کمال باشد.

وی با بیان اینکه هر میزان با معارف اهل‌بیت(ع) آشنا شویم و تحقیق کنیم کم است، خاطرنشان کرد: علم و معارف اهل‌بیت(ع) پایان‌پذیر نیست و این علم و معارف اهل‌بیت(ع) برای انسان معرفت‌زا و سبب افزایش علم انسان و افتخار عظیم است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آثار اسلامی همچون اصول کافی به سختی و با این کیفیت به دست ما رسیده است، اظهار کرد: مرحوم کلینی(ره) فقط محدث نبود بلکه از بزرگان علم در زمان خود بوده و در ادبیات و حوزه اعتقادات  استاد بوده و اطلاع بسیاری از احادیث اهل‌بیت(ع) داشته است.

وی با تاکید بر اینکه شیخ طوسی هم در تمام رشته‌ها و علوم کتاب‌های برجسته‌ای دارد، تصریح کرد: مقام شیخ طوسی را شیعه و سنی قبول دارند و در بین تمام آثار وی تهذیب و استبصار قابل توجه است.

‌صافی‌گلپایگانی با بیان اینکه امیدوارم در زمان حاضر هم بزرگانی باشند که در مقام احیای علوم فعالیت بسیاری داشته باشند، خاطرنشان کرد: اشخاصی که در حوزه جمع آوری احادیث فعالیت دارند، باید بسیار افتخار کنند.

وی با اشاره به اینکه باید به گسترش احیای احادیث اهل‌بیت(ع) توجه ویژه داشته باشیم، ابراز امیدواری کرد: خداوند بر شوکت علمی اسلام بیفزاید و عنایت امام زمان(عج)  همیشه شامل حال مملکت، نظام، اوضاع و احوال ما باشد.

انتهای پیام/ج10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول