اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نقش سوریه و ایران در تعویق مانور نظامی اسرائیل-آمریکا

خبرگزاری فارس: یک پایگاه خبری تحلیلی با اشاره به لغو مانور مشترک نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی با اشاره به نقش سوریه و ایران درمنطقه تاکید کرد که اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها دریافته‌اند که در صورت بروز هر درگیری اسرائیل در امان نخواهد بود.

نقش سوریه و ایران در تعویق مانور نظامی اسرائیل-آمریکا
به گزارش فارس، مناسبات و همکاری‌های نظامی آمریکا اسرائیل شاهد تحولاتی قابل‌ ملاحظه و جنجال‌برانگیز است. ناگهان اعلام می‌شود که بزرگترین مانور نظامی آمریکا و اسرائیل در منطقه به تعویق افتاده است. موضوعی که سوالات و تحلیل‌های مختلفی درباره ماهیت این مانور و میزان درست بودن اخبار اعلام شده درباره تلاش مشترک واشنگتن تل‌آویو برانگیخت و سوال‌هایی از این دست که علت واقعی لغو مانور چبست؟ آیا موضوع ایران هدف این مانور بود و آیا سوریه هدف اعلام نشده این مانور بود؟

پایگاه خبری-تحلیلی «جمل» با  طرح این سوالات در ادامه اطلاعاتی جانبی از این موضوع مطرح و اعلام کرد که اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها هرچه بیشتر از قبل  به این درک رسیده‌اند که هرگونه اقدام ناتو یا هر ائتلاف نظامی بین‌المللی خارجی [علیه سوریه] به نام دخالت بشردوستانه بین‌المللی، تبعات خود را دامنگیر اسرائیل می‌کند و اسرائیل در امان نخواهد بود، زیرا از اسرائیل یکی از اهداف اصلی برای انتقام‌گیری است.

 * اطلاعات مانور مشترک نظامی اسرائیل و آمریکا

اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که تل‌آویو-واشنگتن بر تقویت همکاری نظامی بخصوص میان نیروهای دو طرف از طریق برگزاری چند رزمایش نظامی بزرگ و پیشرفته توافق کرده‌اند که نکات ذیل قابل توجه به نظر می‌رسد:

- اسم رمز این رزمایش «چالش سخت 12» است.

- هماهنگی دیپلماتیک: آندره شاپیرو معاون وزیر خاررجه آمریکا در امور سیاسی و نظامی با همکاری دانیل شاپیرو سفیر آمریکا در اسرائیل و همچنین سفیر اسرائیل در واشنگتن بر این امر نظارت داشتند.

- هماهنگی کلی نظامی: در سطح کلی ایهود باراک و لئون پانتا وزرای دفاع اسرائیل و آمریکا بر آن اشراف داشتند.

- هماهنگی نظامی ویژه: در سطح ویژه بنی گانتز و ماتین دمپسی رؤسای ستاد مشترک اسرائیل و آمریکا نظارت داشتند.

گزارش‌های خبری همچنین حاکی است که اعلام برگزاری این رزمایش مشترک از زبان آندره شاپیرو معاون یهودی-آمریکایی هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی نظامی و در سخنرانی وی در موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن وابسته به جریان  لیکودی گروه‌های لابی اسرائیل در آمریکا بیان شد.

 

* تصمیم لغو رزمایش نظامی آمریکا-اسرائیل؛ چقدر این مطلب درست است؟

تحلیل‌ها و گزارش‌ها و نظرات کارشناسان اختلافات و تفاوت‌های بسیاری در این خصص دارد. حتی این اختلاف میان کارشناسان لابی اسرائیل نیز دیده شده است در این خصوص مطالب ذیل قابل توجه است:

- تفسیر اول: پاتریک کلاوسن کارشناس و تحلیلگر امور ایران در موسسه سیاست‌های خاور نزدیک واشنگتن تاکید کرد که مطمئن است اسرائیلی‌ها از آمریکا خواستند تا این رزمایش را لغو و به زمان دیگری موکول کند.

- تفسیر دوم: روزنامه لس‌آنجلس تایمز آمریکا به نقل از درز اخباری از منابع بلندپایه آمریکایی در پنتاگون (وزارت دفاع) اعلام کرد که تعویق رزمایش با توافق دو طرف برای اجتناب از افزایش تنش در منطقه و بین‌الملل به تعویق افتاده است.

- تفسیر سوم: روزنامه اسرائیل‌امروز به نقل از درز اخبار صورت گرفته توسط منابعی و همچنین به گفته سخنگی رسمی ارتش اسرائیل، تعویق رزمایش به دلیل حاصل نشدن پشتوانه مالی کافی برای پرداخت هزینه‌های رزمایش بود که علت همین امر نیز به سیاست ریاضت اقتصادی شدید آمریکا برای کاهش هزینه‌های وزارت دفاع آمریکا بازمی‌گردد.

- تفسیر چهارم: پایگاه خبری یونایتدجروزالم آمریکا که با گروه‌های لابی اسرائیل در آمریکا مرتبط است، اعلام کرد که علت تعویق مانور، افزایش اختلافات آمریکا و اسرائیل درباره چگونگی پایان دادن به فعالیت برنامه هسته‌ای ایران است.

در ورای این تفسیر‌های چهارگانه، تحلیل‌های سیاسی جامع‌تری نیز از روند همکاری امنیتی-سیاسی نظامی آمریکا و اسرائیل مطرح شد که نشان می‌دهد این تفسیرهای چهارگانه تحلیل‌هایی جزئی است و علت اصلی و کلی تعویق مانور این است که آمریکا به دریافت یک نکته رسید و اظهارات مسئولان ایرانی را که این رزمایش خطری حقیقی برای ایران قلمداد می‌شود جدی گرفت و دریافت که ایران مسئولیت ترور مصطفی احمدی روشن دانشمند هسته‌ای خود را بر عهده اسرائیل می‌اندازد و این به صورتی شکل خواهد گرفت که نشان خواهد داد ایران تمایلی واضح دارد برای اقدام به تدابیر بازدارنده مقابل این کار.

 

* جغرافیایی تنش‌های خاورمیانه‌ای؛ تاثر عامل سوریه

تحلیل‌ها و تفسرهای دیگر می‌گوید که تصمیم لغو و تعویق رزمایش نظامی آمریکا و اسرائیل طبق موارد ذیل اتخاذ شده است:

- بر اساس عوامل آشکار‌، این تصمیم از تمایل به کاهش شدت تنش جاری در خاورمیانه حکایت می‌کند زیرا خطر رویارویی نظامی فراگیر با ایران افزایش پیدا کرده است.

- بر اساس عوامل غیرآشکار، تحولات اعتراضات سیاسی سوریه مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر برگزار شدن یا نشدن رزمایش‌های نظامی است.

 بر اساس آنچه اعلام شد، به نکات ذیل اشاره می‌شود:

- اساس رزمایش نظامی آمریکا – اسرائیل برای دو امر است؛ اول چگونگی دفاع اسرائیل از خود در برابر تجاوز موشکی خارجی و دوم چگونگی انتقال جنگ به خارج از کشور.

- معروف است که خط موشکی فقط از طرف ایران نیست. خیلی وقت است که دشمنان اسرائیل در خاورمیانه و بخصوص سوریه و حزب‌الله لبنان قدرت موشکی دارند.

- معروف است که انتقال جنگ به ایران خیلی دشوار است مگر اینکه قبل از آن جنگ در سوریه و لبنان ایجاد شده باشد.

 

بنابراین،‌ اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها هرچه بیشتر از قبل  به این درک رسیده‌اند که هرگونه اقدام ناتو یا هر ائتلاف نظامی بین‌المللی خارجی [علیه سوریه] به نام دخالت بشردوستانه بین‌المللی، تبعات خود را دامنگیر اسرائیل می‌کند و اسرائیل در امان نخواهد بود، زیرا از اسرائیل یکی از اهداف اصلی برای انتقام‌گیری است.

اعلام برگزاری این رزمایش مشترک، دقیقا در نیمه نوامبر 2011 از زبان آندره شاپیرو معاون یهودی-آمریکایی هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی نظامی و در سخنرانی وی در موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن وابسته به جریان  لیکودی گروه‌های لابی اسرائیل در آمریکا بیان شد؛ موسسه‌ای که در ماه‌های گذشته بیش از پیش به بازاریابی برای ضروری نشان دادن دخالت مستقیم نظامی با هدفی اعلام شده به نام تغییر نظام در سوریه توجه نشان داده است اما هدف اعلام نشده قرار دادن دمشق تحت اشغال نظامی آمریکاست.

 

دقت موشکافانه در پشت‌پرده رزمایش‌های نظامی آمریکا-اسرائیل که به تعویق انداخته شده است، نکات زیر را روشن می‌کند:

- اظهارات سران اسرائیل که ادعا می‌کنند سقوط دمشق نزدیک شده است.

- اظهارات سران ترکیه که مدعی هستند سقوط دمشق مسئله امروز یا فرداست و چند هفته‌ای بیشتر طول نمی‌کشد.

- تحرکات دیپلماتیک اخیر ترکیه و آمریکا علاوه بر تحرکات بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در لبنان.

- زمان فرضی تعیین شده برای ارائه گزارش ناظران اتحادیه عرب  که 20 ژانویه تعیین شده بود.

- افزایش اظهارات آمریکایی فرانسوی و عربستانی قطری برای خارج کردن ناظران عرب از سوریه قبل از اینکه ماموریت آنان تمام شود.

- اظهارات مقامات کشورهای عربی خلیج فارس و عربستان که مدعی‌اند پس از پایان گزارش کارشناسان، (یعنی ماه ژانویه) ، دمشق تنها سه ماه زمان خواهد داشت. سه ماه پس از ماه ژانویه یعنی آخر ماه آوریل. این در حالی است که زمان برگزاری مانور مشترک آمریکا-اسرائیل بعد از ماه آوریل یعنی ماه می آینده بود که زمان اصلی برگزاری رزمایش مذکور بود.

 

همه این نکات و نکات مشابه نشان می‌دهد که تاریخ برگزاری این رزمایش تاریخی بی‌دلیل و اتفاقی نبود. بلکه تعیین آن با دقت و همزمان با تشدید تنش جاری در سوریه تعیین شده است. به طوری که زمانیکه رزمایش شروع می‌شود، عرصه سوریه به دلیل آشوب عملیات خشونت سیاسی، وارد مرحله سخت شده است. دمشق نیز از همه سو محاصره شده است. مانند سناریو لیبی که عناصر مسلح طرابلس را محاصره کردند ولی از آنجا که می‌گویند اوضاع همیشه وفق مراد نخواهد بود، ادامه کار ناظران و عوامل مشابه می‌تواند جدول زمانبندی آمریکا و متحدانش را بر هم بزند و به تبع آن زمانبندی برگزاری رزمایش‌های مذکور را جابه‌جا کند.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول