اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه سیستان ‌و بلوچستان:

مساجد در دانشگاه‌ها بهترین پایگاه‌ برای تبلیغ هستند

خبرگزاری فارس: مسئول نهاد رهبری در دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: مساجد یکی از بهترین پایگاه‌های تبلیغی و تأثیرگذار در دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند.

مساجد در دانشگاه‌ها بهترین پایگاه‌ برای تبلیغ هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی در دوره آموزشی ائمه جماعات دانشگاه‌های استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در فرمایشات مقام معظم رهبری «یکی از کارهای خوب پیش نمازی است» و امام جماعت باید قبل از نماز در محل اقامه نماز حاضر باشد و نماز معنوی و با صلابتی برگزار کند و بعد از نماز نیز به امر مشاوره اهتمام بورزد.

وی با بیان اینکه امامت جماعت یک کار ساده و گذرا نیست افزود: امامت جماعت یک امر خطیر و وظیفه سنگینی است و نماز جماعت صلابت ویژه خود را دارد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان داشت: خداوند می‌فرمایند ما به اندازه‌ای که انسان تذکر پیدا کند به او عمر دادیم و در تفسیر آمده که منظور سن 18 سال است؛ همچنان که عرفا و بزرگان دینی ما نیز از جمله مرحوم آیت‌الله بهجت در سنین کم به مراتب علمی رسیدند.

پورذهبی تصریح کرد: آنچه در بحث تبلیغ در محیط دانشگاه مهم هست، جذب کسانی است که قبل از ورود به این عرصه و محیط اهل مذهب و پایبندی به آن نبودند.

وی در بیان احادیثی از رسول اکرم(ص) عنوان کرد: ایشان می‌فرمایند تشنه با آب خوردن سیراب می‌شود اما من از نماز سیراب نمی‌شوم و نیز می‌فرمایند نور چشم من در نماز است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه نماز جماعتی با تأخیر باشد برتر از نماز اول وقتی است که فرادی خوانده شود یادآور شد: از بهترین پایگاه‌ها برای تبلیغ در دانشگاه‌ها مساجد و نمازخانه‌ها است.

 

* نماز برای جوانان به عنوان یک نیاز تبیین شود و نه تکلیف

رئیس ستاد اقامه نماز در دانشگاه‌ها نیز در این دوره آموزشی با بیان اینکه نماز برای جوانان به عنوان یک نیاز تبیین شود و نه تکلیف اظهار داشت: حضور یک روحانی و امام جماعت در دانشگاه لوازمی دارد، چراکه در فضایی علمی و فرهنگی حضور می‌یابد که با تنوع و تکثر عقاید مواجه می‌شود، چه از ناحیه دانشجو باشد و چه از سوی استاد، پس باید به گونه‌ای مجهز شود که بتواند پاسخگوی نیازهای آنان باشد.

حجت‌الاسلام سیدمحمد شمس بیان کرد: یک مبلغ در محیط دانشگاه برای اینکه بتواند اثر خوبی داشته باشد ابتدا باید هویت و شخصیت دانشجو را بشناسد، که این امر نیاز به تدبر و برنامه‌ریزی دارد و نیز سعی کند در برنامه‌هایی که اجرا می‌کند با او هماهنگ شود.

رئیس ستاد اقامه نماز در دانشگاه‌ها افزود: در وهله بعد نیازها و دغدغه‌های او را بشناسد بدین معنا که غالباً به چه چیزی می‌اندیشد و در چه موضوعاتی تدبر می‌کند و سپس از انتظارات او با خبر شود یعنی دوست دارد با بیان چه مطالبی او را سیراب کند.

وی گفت: مسئله دیگری که برای یک امام جماعت اهمیت دارد شناخت آسیب‌ها است، چه چیزی فرهنگ دانشگاه و عقاید دانشجو را تهدید می‌کند، آسیب‌های اعتقادی همچون بحران هویت، تهاجم فرهنگی، مذهب‌سازی، مذهب را وارونه جلوه دادن را، بشناسد.

رئیس ستاد اقامه نماز در دانشگاه‌ها ادامه داد: ابزار کار تبلیغ قرآن و سنت است که از طریق آنها باید تاکتیک، تکنیک و هنر را هم به خدمت درآورد.

شمس با اشاره به اینکه در بیش از 72 سوره از قرآن و نیز در احادیث و روایات بسیاری به بحث نماز پرداخته شده عنوان داشت: موضوع نماز همچنان در کشور ما غریب است، گریزگاه آن تنها توجه خود مبلغان به نماز و معنویت و تلاش برای گسترش این فرهنگ در دانشگاه است، بنابراین اول باید نماز به عنوان یک نیاز تبیین شود و نه تکلیف، چراکه جوان در اوج شناسایی هویت خود است و وقتی با انواع شبهات مواجه می‌شود به این نتیجه می‌رسد که نماز به عنوان یک عمل تکراری، هیچ اثری ندارد.

وی ضمن تأکید بر بیان علت‌ها و حکمت‌های احکام، اوامر و نهی الهی یادآور شد: یک مبلغ دینی باید مشی طلبگی داشته و همراه با لباس پیغمبری، سیره پیغمبرگونه نیز داشته باشد، صبور و با اخلاق بوده و ضمن تسلط کامل بر علوم مورد نیاز در زمینه پاسخگویی به شبهات و نیاز‌های جوانان، با آنان مأنوس شود.

* مدارا کردن و تغافل عملی اثر تبلیغ را افزایش می‌دهد

مسئول ستاد اعزام مبلغ در نهاد رهبری دانشگاه‎ها نیز در ادامه این دوره آموزشی در بیان فنون و شیوه‌های تبلیغ و سخنوری اظهار داشت: یکی از نکات مهم حفظ و نگهداری مطالب گفته شده و جمع‌آوری و دسته‌بندی مطالب مورد نیاز در موضوعات مختلف بوده و علاوه بر آن مستند کردن خطابه‌ها و روضه‌ها است.

حجت‌الاسلام مستشاری گفت: از مسائل مورد توجه، اداره کردن جلسه و جذب مخاطبان در موضوعات گوناگون و در بین اقشار متفاوت است.

وی تأکید کرد: شناخت احکام برای یک مبلغ یک ضرورت است اما آنچه هم در بیان احکام و هم سایر مباحث مهم است مخاطب‌شناسی، متناسب با نیاز او سخن گفتن همراه با مطالعه مستند است.

مسئول ستاد اعزام مبلغ در نهاد رهبری دانشگاه‎ها در ادامه پس از اشاره به موضوع توجه به وقت سخنرانی و تجاوز نکردن از آن  و نیز رعایت احتیاط در عمل و ارتباط با مخاطبان به منظور گریز از محل تهمت افزود: مدارا کردن در عمل ضمن پافشاری بر اصول، در برخورد با مخاطبان مورد توجه است که باعث افزایش اثرگذاری تبلیغ می‌شود.

شمس خاطرنشان کرد: موضوع تبلیغ باید واجبات و محرمات باشد و نه مستحبات و مکروهات و توجه صرف به بحث تبشیر کافی نیست و انذار نیز به همان اندازه ضرورت دارد.

به گزارش فارس، دوره آموزشی ائمه جماعت دانشگاه‌های استان سیستان و بلوچستان در محل سالن اجتماعات ساختمان مرکزی دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز شده و تا چهارشنبه 12 بهمن‎ماه سال‌جاری ادامه دارد.

این دوره آموزشی پیرامون شیوه‌های نوین تبلیغ، آشنایی و نقد فرقه‌های ضاله وهابیت و بهائیت و تحلیل مسائل سیاسی روز طی دو روز برگزار می‌شود.

این دوره آموزشی با شرکت بالغ بر 40 نفر از روحانیون و ائمه جماعت استان سیستان و بلوچستان و از طرف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان سیستان و بلوچستان و ستاد عالی اقامه نماز در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

انتهای پیام/صا10/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول