اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

مرمت تکمیلی مسجد کبود تبریز انجام شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفت: ‌اخیراً مرمت تکمیلی ساختمان، محوطه‌سازی و اجرای بخشی از نقوش داخلی مسجد کبود تبریز انجام پذیرفته و با توجه به محوطه بزرگ و سرسبزی که ایجاد شده ‌‌مورد استقبال بسیاری از مسافران‌ نوروزی قرار گرفته است.

مرمت تکمیلی مسجد کبود تبریز انجام شد
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی با اشاره به کتیبه برجسته پرنقش و نگار سر در مسجد کبود یا ‌عمارت مظفریه افزود: در متن این کتیبه که قبلا روکش طلایی داشته ‌نام «نعمت‌الله‌ بن ‌محمد‌البواب»، خطاط و‌ طراح نقوش آن و نام جهانشاه درج شده است.

وی با یادآوری ‌بازسازی گنبد‌ شبستان‌ها در سال‌‌های ‌52 تا 54 ادامه داد: ‌اخیراً نیز مرمت تکمیلی ساختمان، محوطه‌سازی و اجرای بخشی از نقوش داخلی انجام پذیرفته و با توجه به محوطه بزرگ و سرسبزی که ایجاد شده ‌‌مورد استقبال بسیاری از مسافران‌ نوروزی قرار گرفته است.

محمدی با بیان اینکه شبستان کوچک این مسجد‌ به‌عنوان مکانی خصوصی به کار می‌رفته، ادامه داد: این شبستان ‌در سمت جنوبی بنا واقع شده و با قطعات سنگ مرمر‌ ازاره‌بندی شده، آیات قرآنی نیز به خط زیبای ثلث‌، به صورت برجسته زینت‌بخش‌ این سنگ‌هاست.

این مقام مسئول، کاشی‌کاری‌های این مسجد را در نوع خود کم نظیر اعلام کرد و اظهار داشت: این کاشی‌ها به رنگ لاجوردی و اغلب در قطعات شش ضلعی کار شده ‌و تمام سطح سقف آن زرنگار (نقاشی با آب‌طلا) ‌است.

وی گفت: آرامگاه جهانشاه و نزدیکان وی در انتهای شبستان کوچک در داخل سرداب ‌است که برای دسترسی به آن باید چند پله را به سمت داخل سرداب در زیر زمین طی کرد.

بنای تاریخی، مذهبی مسجد کبود از آثار ارزشمند دوره قراقویونلو، به دستور «جهانشاه بن یوسف» از فرمانروایان سلسله قراقویونلو‌ بنا شده و ساختمان آن با استناد به کتیبه برجسته سردرب آن در سال 870 هجری قمری به اتمام رسیده است.

انتهای پیام/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول