اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

انتشار قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری مصر

خبرگزاری فارس: یکی از اعضای شورای عالی نظامی حاکم مصر از تصمیم این شورا جهت انتشار قانون انتخابات جدید ریاست جمهوری این کشور خبر داد.

انتشار قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری مصر
به گزارش فارس به نقل از الجزیره، برخی از اعضای شورای مشورتی مصر که پیشنهاداتی را درباره نحوه اداره کشور در دوره انتقالی به مجلس شورای عالی نظامی مصر ارائه می‌دهند، از احتمال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش از موعد مقرر خبر دادند.

این درحالی است که شورای عالی نظامی مصر بدون مشورت با پارلمان مصر (مجلس ملت) اعلام کرده است که قصد دارد، قانون انتخابات ریاست جمهوری جدیدی صادر کند.

اعضای شورای مشورتی مصر در ادامه تاکید کردند: ظرف دو روز آینده درباره انتخابات ریاست جمهوری مصر و زمان برگزاری آن تصمیم‌گیری خواهند کرد.

این درحالی است که سرلشکر "مختار الملا"، یکی از اعضای شورای نظامی حاکم بر مصر پیش از این اعلام کرده بود که این شورا قصد دارد، انتخابات ریاست جمهوری مصر را 15 آوریل آینده برگزار کند.

در همین راستا روز گذشته سرلشکر "ممدوح شاهین" یکی از اعضای شورای عالی نظامی حاکم بر مصر اعلام کرد که این شورا قصد دارد، قانون جدیدی برای انتخابات ریاست جمهوری وضع کند،‌بی‌آنکه در این‌باره این قانون را به پارلمان به عنوان قوه قانونگذاری در مصر ارائه داده باشد.

شاهین در اعتراض به این اقدام شورای عالی نظامی مصر ادعا کرده بود که این شورا پیش از برگزاری اولین جلسه مجلس ملت مصر در 23 ژانویه این قانون را تصویب کرده بود.

شورای نظامی حاکم مصر روز 11 فوریه 2011 با سرنگونی رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک قدرت را به دست گرفت.

طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری مصر که متن آن در روزنامه مصری "الوقائع" منتشر شده؛ در صورتیکه حزبی بخواهد فردی را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کند باید حایز یک کرسی در یکی از دو مجالس نمایندگان و شورا باشد.

در همین راستا این قانون می‌افزاید: چنانچه فردی بخواهد بطور مستقل نامزد ریاست جمهوری مصر شود باید تأییدیه 30 عضو این دو مجلس و یا تأییدیه 30 هزار فرد ساکن 15 استان مصر را کسب کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصرهمچنین باید از پدر و مادری مصری متولد شده باشد و همسرغیرمصری نداشته باشد و خود، پدر و مادرش دارای تابعیت خارجی نباشند.

طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری مصر؛ باید کمیته‌ای برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری به ریاست رئیس دادگاه عالی قانون اساسی و عضویت 4 قاضی تشکیل شود .

انتخابات ریاست جمهوری باید در یک روز و در صورت ضرورت در 2 روز و تحت نظارت دستگاه قضائی برگزار شود .

شورای عالی نظامی وعده داده است که انتخابات ریاست جمهوری را تا آخر ژوئن 2012 برگزار کند ولی زمان دقیق انتخابات بطور نهائی هنوز معلوم نیست.

سرلشکر"محسن الفنجری"، یکی دیگر از اعضای شورای نظامی مصر نیمه ژانویه وعده داد که نام نویسی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روز 15 آوریل آغاز خواهد شد ولی زمان دقیق نام نویسی نیز هنوز بطور قطعی مشخص نیست .

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول