اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

بسته شدن مسیر تدارکاتی در پاکستان ماهانه 80 میلیون دلار به ناتو خسارت وارد کرده است

خبرگزاری فارس: مسدود بودن مسیر تدارکاتی ناتو در پاکستان و استفاده این نیروها از مسیرهای جایگزین، ماهانه بیش از 80 میلیون دلار برای ناتو هزینه داشته است.

بسته شدن مسیر تدارکاتی در پاکستان ماهانه 80 میلیون دلار به ناتو خسارت وارد کرده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کراچی، پس از حمله مرگبار 2 ماه پیش ناتو به مرز پاکستان و به دنبال آن بسته شدن مسیر تدارکاتی ناتو در این کشور، این نیروها مجبور شدند تا برای انتقال تدارکات خود به افغانستان از مسیرهای جایگزین شمالی استفاده کنند.

در گزارش پنتاگون که در "آسوشیتدپرس" انتشار یافته، آمده است: مسدود شدن مسیر تدارکاتی پاکستان، ناتو را مجبور کرد تا برای انتقال تدارکات خود، از مسیر شمالی که بنادر دریای بالتیک و خزر را از طریق روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز به افغانستان متصل می‌کند، استفاده کند.

ناتو در این مدت حدود 85 درصد مواد سوختی و بیش از 30 درصد سایر تدارکات خود را با استفاده از این مسیر جایگزین که طولانی‌تر و پر هزینه‌تر است جابجا کرده و مجبور شده از هر 3 مسیر هوایی، دریایی و زمینی استفاده کند.

هزینه استفاده از مسیر شمالی ماهانه به 104 میلیون دلار برای این نیروها رسیده که این رقم قبل از بسته شدن مسیر پاکستان، 17 میلیون دلار بوده است که افزایش 87 میلیون دلاری در ماه را نشان می‌دهد.

پس از حمله مرزی ناتو به پاکستان، تنش در روابط پاکستان و آمریکا همچنان بالا است و پاکستان تا کنون با بازگشایی مسیر تدارکاتی ناتو در خاک خود موافقت نکرده است.

اگرچه برخی رسانه‌ها خبر از بیکار شدن حدود 1500 کارگر روزمزد پاکستانی که مسئول بارگیری تدارکات ناتو بوده‌اند در این مدت خبر داده‌اند اما فضای کلی حاکم بر پاکستان نشان از مخالفت شدید مردم با بازگشایی دوباره این مسیر دارد.

در همین حال، احزاب سیاسی و مذهبی و مردم پاکستان با برپایی تجمعات گسترده اعتراض‌آمیز مخالفت خود را با بازگشایی مسیر تدارکاتی ناتو اعلام کردند و هشدار دادند که در صورت بازگشایی این مسیر مانع از عبور تدارکات ناتو خواهند شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول