اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مسکو: روسیه قطعنامه ضدسوری شورای امنیت را باز هم وتو می‌کند

خبرگزاری فارس: روسیه در حالی‌که کشورهای اروپای و عربی حاضر به گوش دادن به دلایل مسکو نبوده و در صدد به رای گذاشتن پیش‌نویس قطعنامه مورد نظر خود در مورد سوریه هستند، ممکن است بار دیگر با استفاده از حق وتوی خویش مانع از تصویب قطعنامه علیه سوریه شود.

مسکو: روسیه قطعنامه ضدسوری شورای امنیت را باز هم وتو می‌کند
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «کامرسانت»، روسیه پیش‌نویس قطعنامه مربوط به سوریه که از سوی مغرب به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده و مورد حمایت کشورهای اروپایی قرار گرفته بود را رد کرد. به گفته "ویتالی چورکین" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، این سند در شکل کنونی آن مورد قبول مقامات مسکو قرار ندارد.

البته غرب و کشورهای عربی گوشزد کرده‌اند که این قطعنامه بزودی در سورای امنیت به رای گذاشته خواهد شد و این مسئله روسیه را وادار خواهد کرد که همانند ماه اکتبر سال گذشته بار دیگر از حق وتوی خویش استفاده کند. 

دو نکته در پیش‌نویس قطعنامه عربی-اروپایی در مورد سوریه وجود دارد که مورد رضایت روسیه نیست: درخواست برای واگذاری قدرت از "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه به دولت متحد ملی با شرکت نیروهای مخالف و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه مقامات دمشق.

چورکین در پایان مباحثات شورای امنیت اعلام کرد: روسیه معتقد نیست که این سند می‌تواند راه حلی برای برون‌رفت از بحران کنونی در سوریه باشد.

این دیپلمات بلندپایه روس تاکید کرد: اتحادیه عرب ممکن است نظرات خاص خود  را در خصوص مذاکرات سیاسی داشته باشد. مسلما آنها در ابراز عقیده خویش آزاد هستند، ولی شورای امنیت سازمان ملل نباید به ابزاری برای اعمال راه حل‌های خاص علیه سایر کشورها، از جمله سوریه، تبدیل شود.

نماینده روسیه در سازمان ملل در عین حال یادآور شده بود که این کشور حاضر به ادامه رایزنی‌ها در این خصوص برای رسیدن به راه حلی قابل قبول برای همه طرفین است.

این در حالی است که قدرت‌های غربی به دلایل روسیه توجه نداشته و حاضر به گوش دادن به آنها نیستند و قصد دارند تا پیش‌نویس قطعنامه مذکور را به رای بگذارد. بدین ترتیب روسیه و به احتمال زیاد چین بار دیگر مجبور خواهند شد تا با استفاده از حق وتوی خویش مانع از تصویب این سند شوند، همانطور که در ماه اکتبر سال گذشته این کار را انجام دادند. البته برخلاف آن زمان مخالفان بشار اسد روی حمایت بیشتر جامعه بین الملل حساب باز کرده‌اند. 

به عقیده کارشناسان، روسیه و چین اینبار ممکن است در هنگام رای‌گیری در مورد قطعنامه مربوط به سوریه در انزوای بیشتری قرار بگیرند و احتمال 11 الی 12 کشور از اعضای شورای امنیت از این سند حمایت کرده و تنها ممکن است هند به روسیه و چین بپیوندد.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول