امین قلیزاده امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در چند سال اخیر بسیاری از هنرهای نوپا و وارداتی توانستهاند به اوج برسند و مخاطب زیادی در کشور ما داشته باشند، اما برخی از هنرهای اصیل ایرانی به فراموشی سپرده شدند، که یکی از آنها هنر شیشهگری است.
وی افزود: نمایشگاهها و آموزشگاهها میتوانند در معرفی اینگونه هنرهای مهجور مانده مؤثر باشند، اما این آموزشگاهها زمانی موفق میشوند که آموزش را از پایه و از کودکی آغاز کنند و در این بین آموزش و پرورش نقش قابل توجهی دارد.
هنرمند شیشه و سرامیک در ادامه بیان داشت: با برپایی نمایشگاهها و آموزشگاههای پایهای و با مطالعه سبک گذشتگان در دورههای مختلف به پاسخ این پرسش که چرا هنر شیشه در میان نسل جوان شناخته شده نیست، دست مییابیم.
وی با بیان اینکه هنر شیشهگری هم قربانی واردات شده است، تصریح کرد: اگر جلوی واردات صنایع دستی کشورهایی مانند چین و هند گرفته شود، هنر شیشهگری خود را به عموم جامعه معرفی میکند.
قلیزاده اضافه کرد: تعداد گالریهایی که به طور تخصصی به هنر شیشه میپردازند، به انگشتان دست نمیرسند.
وی محصولات هنر شیشه ایران را مرغوبتر از آثار سایر کشورها دانست و ادامه داد: درست است که کارهای شیشه هنرمندان ایران گران هستند و محصولات شیشه چین ارزانتر است، اما اگر جلوی واردات صنایع دستی خارجی گرفته شود، محصولات ایرانی ارزان میشود.
این هنرمند تاکید کرد: سازنده شیشه میتواند طراح نیز باشد، اما هنگامی که سازنده این امکان را داشته باشد که از ایدههای یک طراح استفاده کند میتواند زاویه دید متفاوتی را تجربه کند و این امر سبب میشود، در یک روز بیش از 30 طرح خاص و جدید خلق شود.
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها طراحی از تولید جدا است، تصریح کرد: در کشور ما به طور معمول سازندگان خود طراحی کار خود را نیز انجام میدهند که این امر سبب بروز مشکلاتی همچون عدم وجود تنوع در کار را به دنبال داشته است.
انتهای پیام/خ20/ط4000