اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی بیان کرد

‌سنت‌استپانوس‌ بنایی متفاوت در جلفا

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: کلیسای سنت‌استپانوس به دلیل متفاوت بودن در شیوه ساخت و معماری، همواره مورد توجه مسافران بوده است.

‌سنت‌استپانوس‌ بنایی متفاوت در جلفا

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی با بیان اینکه کلیسای سنت‌استپانوس به دلیل متفاوت بودن در شیوه ساخت و معماری، همواره مورد توجه مسافران بوده است، اظهار کرد: این بنا چند ‌بار مرمت شده و در جریان جنگ‌های 30ساله ایران و روس نیز توسط نایب‌السلطنه عباس‌میرزا‌ در سال 1247 هجری قمری مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

این مقام مسئول ‌ادامه داد: کلیسا شامل بخش‌هایی چون برج ناقوس، نمازخانه بوغوس پطرس (اجاق دانیال)، حیاط، پیش‌خوان ورودی اصلی مجموعه، هشتی ورودی، کلیسای ورودی‌، صومعه‌، سالن‌های آموزش طلاب و محل اسکان راهب و مسافران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شیوه معماری بنا، مصالح ساختمانی و تزیینات به کار رفته در آن ‌همانند ‌کلیساهایی چون طادئوس است که در خلال قرون چهارم تا ششم هجری‌ ساخته شده‌اند، افزود: سبک معماری این کلیسا ‌از شیوه‌های مختلف معماری اورارتو، اشکانی و رومی تلفیق شده که به «شیوه ارمنی» معروف است.

محمدی در پایان گفت: سرتاسر دیوارهای خارجی کلیسا پوشیده از حجاری‌، طاق‌نما‌، نیم‌‌ستون‌ و ‌مقرنس‌کاری است.

وی افزود: در چهار دیوار خارجی بنا نقش‌ برجسته‌هایی بسیار زیبا دیده می‌شود که نقش‌ برجسته‌ ضلع شرقی کلیسا سنگسار کردن استپانوس مقدس، ‌ضلع غربی مصلوب شدن حضرت مسیح،‌ ضلع شمالی عروج حضرت مسیح و ‌ضلع جنوبی طفولیت حضرت عیسی در آغوش حضرت مریم را نشان می‌دهد.

کلیسای سنت‌استپانوس در 19 کیلومتری غرب جلفا در محلی به نام قریه قزل وانک (صومعه قرمز) واقع شده و بنای آن در داخل دژی استوار است.

به مجموعه‌ بناهای موجود در درون این دژ «وانک استپانوس مقدس» می‌گویند.

انتهای پیام//چ3000

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول