اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در یزد

چشمه غربالبیز فقط 4 روز جاری شد

خبرگزاری فارس: چندی پیش خبر جاری شدن چشمه باستانی غربالبیز منتشر شد اما در اتقافی کم‌نظیر جاری شدن این چشمه تنها چهار روز دوام داشت و دوباره خشک شد.

چشمه غربالبیز فقط 4 روز جاری شد
به گزارش خبرگزاری فارس از مهریز، چشمه غربالبیز مهریز که نزدیک به هشت ماه از خشکیدن آن می‌گذشت اوایل هفته گذشته با جوشش آب از حفره‌ها و لابه‌لای سنگ‌ها جانی دوباره گرفت که متاسفانه این جریان آب بیشتر از چهار روز دوام نداشت.
کارشناسان منابع طبیعی علت خشکیدن چشمه غربالبیز پس از چهار روز جاری شدن را بارش باران‌های پی در پی در دل کوه غربالبیز و منابع این چشمه عنوان کردند.
چشمه غربالبیز هم‌چون نگینی فیروزه‌ای بر انگشتری کویر جای گرفته و حواشی تاریخی این چشمه بر جذابیت آن افزوده است.
غربالبیز چشمه‌ای تاریخی و بسیار کهن در اطراف مهریز است، این چشمه با مرکز شهرستان مهریز 10 کیلومتر و با مرکز استان یزد 40 کیلومتر فاصله دارد و در روستای مزوار واقع شده است.
این چشمه به صورت یک فرورفتگی طبیعی است و هر سال در اوایل بهار آبی گوارا و زلال از کوه‌های منطقه جاری می‌شود و در این فرو رفتگی می‌ریزد و به دریاچه‌ای طبیعی تبدیل می‌شود.
در اطراف این چشمه آثاری به دست آمده که قدمت این منطقه را بیان می‌کند و از گذشته‌های دور و از دوران ساسانی حکایت دارد.
از جمله این آثار می‌توان به گودی هاون شکل در بالای چشمه که با دست کنده شده و سه برج مثلث شکل در کوه بالای چشمه با قدمت بیش از 4 هزار سال و قبرهایی که از آن ظروف سنگی و اشیاء و نشانه‌‌هایی از عصر ناهیدپرستی و هزاران یادگار بزرگ زمان‌های بسیار دور بیرون آمده و حکایت از تاریخ کهن این ناحیه دارد.
چشمه غربالبیز از گذشته‌های دور دستخوش تغییرات بسیاری در محوطه خود شده است اما طی چند سال گذشته محوطه‌سازی زیبایی در اطراف آن شکل گرفته است.
روزگاری این چشمه به قدری پر آب بود که در رود پایین دستی آن قایق‌ها بر روی آب روان و اسباب تفرج مسافران و گردشگران به این منطقه شده بودند.
انتهای پیام/خ20/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول