اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

رهبر معارض کردستان عراق در گفت‌وگو با فارس:

منطقه‌ای امنیتی در غرب عراق برای توطئه علیه ایران و سوریه و دولت مالکی ایجاد می‌شود

خبرگزاری فارس: جوهر الهرکی با اشاره به اینکه سفر اخیر سمیر جعجع به کردستان عراق با هدف براندازی محور مقاومت بود، از ایجاد پایگاهی برای سرویس‌های امنیتی در غرب عراق برای توطئه مشترک علیه ایران، سوریه و دولت مالکی خبر داد.

منطقه‌ای امنیتی در غرب عراق برای توطئه علیه ایران و سوریه و دولت مالکی ایجاد می‌شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عراق، شیخ "جوهر الهرکی" از جمله سمبل‌های معارض کرد در منطقه کردستان عراق به شمار می‌آید، ‌فعالیت‌های معارض وی موجب ممنوعیتش از شرکت در انتخابات پارلمانی منطقه کردستان و همچنین پارلمان عراق شد.

 

دیدار "سمیر جعجع"، سیاستمدار لبنانی و هماهنگی‌های صورت گرفته کردها با "برهان غلیون"،‌ معارض سوری و روابط مشکوک برخی از طرف‌های کرد با نیروهای 14 مارس لبنان، بهناه ای شد تا خبرنگار فارس در عراق با شیخ الهرکی دیدار و نظر وی را درباره حوادث جاری در این منطقه و این دیدارها و هدف نهفته در پس آنها جویا شود. 

 

آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفت‌وگو است:

 

فارس: چه طرفی این دیدار را میان جعجع و غلیون از یک سو با مسعود بارزانی و سرور بارزانی تدارک دیده بود؟

 

الهرکی: اطمینان داریم که دو حزب کردستانی که رهبری این منطقه را در دست دارند،‌ این دیدار را تدارک دیده‌اند؛ این دو حزب از زمان تشکیل تاکنون همواره ارتباط نزدیکی با رژیم‌های عربی داشته‌اند که همواره یکی از هم‌پیمانان و متحدان غرب بوده‌اند؛ این درحالی است که ما همیشه بر وجود رابطه قوی و مستحکم میان دو حزب حاکم بر منطقه کردستان با آمریکا و اسرائیل داشته‌اند و اگر چنین ارتباطی را درباره سمیر جعجع هم ملاحظه کنیم، آشکارا خواهیم دید که این دیدار با چه اهدافی و به چه دلیل صورت گرفته است، به همین دلیل بعید نیست که طرف اسرائیلی و آمریکایی با هم برای این دیدار برنامه ریزی کرده باشند تا طی آن به دو موضوع اساسی مطرح در عرصه سیاسی منطقه پرداخته شود، یعنی تقسیم عراق و قضیه سوریه.

 

فارس: هفته گذشته جعجع در عربستان بود، البته سعد حریری هم در آنجا بود و در ریاض دیداری با مقامات بلند پایه سعودی و نخبگان آل‌سعود داشتند. چه ارتباطی میان این دیدار جعجع در عربستان سعودی با سفرش در کردستان عراق ملاحظه می‌کنید؟ آیا به اعتقاد شما دیدار با بارزانی توسط مقامات سعودی به جعجع توصیه شده بود؟

 

الهرکی: محور میانه‌روی و وابستگی به غرب. رژیم‌های وابسته منطقه که به محور میانه‌رو معروف شده‌اند، تلاش دارند پس از حوادث 2006 و شکست رژیم صهیونیستی از حزب الله و عقب نشینی خفت‌بار آمریکا از عراق و افزایش اقتدار حزب الله و سلاح مقاومت در لبنان ضرباتی به این محور وارد کنند و در راس این محور باید از عربستان سعودی یاد کرد که تلاش می‌کند، دوباره نفوذ خود را در منطقه بازیابد به ویژه پس از اینکه مهمترین متحد خود در مصر یعنی حسنی مبارک را از دست داد، به همین دلیل دیداری که جعجع از عربستان داشت بار معنایی بسیاری با خود حمل می‌کرد، از جمله اینکه عربستان برنامه‌های خطرناکی را برای لبنان تدارک دیده و در همان حال تلاش می‌کند از ایادی خود در منطقه که با بارزانی و حریری و برخی از نیروهای دیگر منطقه ارتباط دارند، جبهه جدیدی را برای به دست گرفتن امور منطقه و مقابله با محور مقاومت باز کند و رهبری آن را به دست گیرد، به همین دلیل این دیدار را باید بازتاب تحرکاتی ملاحظه کرد که عربستان سعودی قصد دارد، طی روزهای آینده آن را آغاز کند.

  

فارس: نمی‌توان سفر غلیون و جعجع را اتفاقی برشمرد، به نظر شما در پس این سفر چه اهدافی نهفته است و چه انگیزه‌های سیاسی و امنیتی برای گفتگو و مذاکره با بارزانی در کردستان وجود دارد و چه تهدیداتی ممکن است این افراد (طارق الهاشمی، مسعود بارزانی، جعجع، جریان 14 مارس: جعجع، حریری، جمیل و معارضان سوری) برای امنیت عراق و سوریه و ایران به وجود آورند؟

 

الهرکی: ما به عنوان یک جبهه سیاسی معارض در منطقه کردستان که بسیاری از مردم منطقه نیز با ما همراه بوده و حاکمیت بارزانی را برخود و منطقه کردستان نمی‌پذیرند، اعتقاد داریم که این پول‌ها و کمک‌های مالی رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس است که بسیاری از ایادی ناپاک را برای ایجاد آشوب و هرج و مرج به خدمت گرفته و به خوبی از رابطه مستحکم و گرم و صمیمانه طارق الهاشمی با عربستان سعودی آگاه هستیم و می‌دانیم توسط آنها و با هدایت آمریکایی‌ها توطئه‌ها برای عراق و سوریه تدارک دیده می‌شود.

 

درباره توطئه‌های تدارک دیده شده برای عراق باید از توطئه تقسیم عراق به چند منطقه یاد کرد که الهاشمی از آن حمایت می‌کند، برای سوریه نیز ایجاد منطقه جدا یا همان منطقه کمک به گروه‌های مسلح سوری یا ایجاد پل ارتباطی میان گروه‌های مسلح سوری در مناطق شرقی این کشور با کردستان تدارک دیده شده و این توطئه‌ای است که هم اکنون غلیون درصدد اجرای آن است و البته در این میان بالطبع تلاش می‌شود، منطقه‌ای در غرب عراق تشکیل شود تا پذیرای تمام سرویس‌های امنیتی باشد که برای تزلزل امنیت و از بین بردن ثبات در سوریه و همچنین امنیت ملی ایران تلاش می‌کنند که ارتباطی مستقیم با امنیت ملی سوریه دارد.

 

سرانجام اینکه آنها قصد دارند با این وسیله امنیت ملی عراق را نیز به خطر بیاندازند؛ با تاکید بر این نکته که تضعیف یا تزلزل امنیت هریک از این کشورها تضعیف حزب الله در لبنان را به دنبال خواهد داشت و این اولین و مهمترین هدف و خواسته رژیم صهیونیستی است، اما در بعد سوری وارد کردن سمیر جعجع و نیروهای 14 مارس به عرصه توطئه‌های تدارک دیده شده کنونی با هدف فراهم کردن و زمینه و تسهیل ارسال کمک‌های نظامی و مالی و اطلاعاتی علیه سوریه صورت می‌گیرد.

 

فارس: به نظر شما نقش محور ریاض – آنکارا – دوحه در این توطئه‌ها چیست؟

 

الهرکی: همانطور که گفته شد، این موفقیت اول از همه و پیش از همه به نام قطر و پس از آن آمریکا ثبت می‌شود تا نفوذ سابق خود را دوباره در منطقه به دست آورد و به کمک کشورهایی چون قطر طرح تقسیم منطقه و محدود کردن قدرت ایران و سوریه را به اجرا گذارد،‌ به ویژه ان که هریک از این کشورها هم اکنون در حال به دست آوردن جایگاه واقعی خویش در منطقه هستند و دیگر آن که موجب قطع ارتباط ایران با حزب الله شود، به همین دلیل وجود فردی مانند ریاض الاسعد نمی‌تواند بسان ارتش آزاد سوریه برای سوریه و شمال لبنان خطر و مشکل ایجاد کند و اطلاعاتی که در اختیار داریم نشان می‌دهد که این گروه‌ها مسلح دارای پایگاه‌هایی نظامی در منطقه کردستان است که فعالیت‌های اطلاعاتی و تجسسی این ارتش را برعهده دارد و اوامر آمریکا را از این منطقه به ارتش آزاد سوریه منتقل می‌کند.

 

فارس: با توجه به مهارت تکنیکی سمیر جعجع و رابطه آن با رژیم صهیونیستی و عربستان و به ویژه شخص بندر بن سلطان به نظر شما در آینده و در چارچوب بحران سوریه و تغییر و تحولات جاری میان عراق و ایران چه وظیفه‌ای بر عهده جعجع گذاشته خواهد شد؟

 

الهرکی: بالطبع تلاش‌هایی که هم اکنون برای به دست آوردن حمایت و موافقت مسیحیان و تغییر گرایش آنها نسبت به دولت سوریه در حال انجام است تا آنها نیز بر دخالت‌های خارجی و بین المللی تاکید کنند همه با استفاده از نقش و جایگاه جعجع در این قضیه و میان مسیحیان سوریه صورت می‌گیرد، افزون بر این که ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم دیدگاه‌ها و مواضع امنیتی و نظامی جعجع را در جنگ داخلی لبنان فراموش کنیم، به حدی که وی حتی از برقراری رابطه با گروه‌ها و مجموعه‌های جنایتکار نیز واهمه نداشت و هم اکنون نیز در حال وارد کردن چنین گروه‌هایی از مرزهای لبنان به داخل سوریه است تا این جنایات را این بار در سوریه مرتکب شوند.

 

فارس: در راستای این مذاکرات صورت گرفته میان بارزانی ـ جعجع ـ گلیون نقش منطقه کردستان عراق و حزب دمکرات کردستان عراق در بحران سوریه و مطالبات آن چیست؟

 

الهرکی: در اینجا باید به این نتیجه برسیم که کردهای سوریه وارد عرصه اعتراض‌های جاری در سوریه به نفع دولت شوند و کردهای عراق باید ارتباطی تنگاتنگ و مستمر با کردهای سوریه داشته باشند، این درحالی است که اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد، اکثر رهبران منطقه کردستان به سوی تحریک کردهای سوریه در حال فعالیت هستند،‌ اما اکثر نیروهای کرد و کردهای مقیم سوریه اعتقاد دارند و می‌دانند این تحریکات اصلا به سود و نفع آنها نیست برای تحریک آنها برای تبدیل کردن کردها به حلقه ارتباط برای پایان دادن به حاکمیت نظامی است که آمریکا و اسرائیل خواهان آن نیستند و کردهای سوریه به خوبی می‌دانند که بارزانی در منطقه کردستان دست به چه اقداماتی می‌زند و ثروت‌های منطقه را غارت کرده و چه ظلم و ستمی بر آنها روا می‌دارد.

 

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول