اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

شورای امنیت امروز تشکیل جلسه می‌دهد

پیش‌نویس قطعنامه عربی-غربی علیه سوریه روی میز شورای امنیت

خبرگزاری فارس: دیپلمات های شورای امنیت سازمان ملل متحد از نشست غیرعلنی امروز اعضای این شورا به منظور بررسی پیش‌نویس قطعنامه‌ای عربی-غربی علیه سوریه خبر دادند.

پیش‌نویس قطعنامه عربی-غربی علیه سوریه روی میز شورای امنیت
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، هیأت نمایندگی فرانسه در سازمان ملل اعلام کرد: شورای امنیت امروز جمعه نشستی را پشت درهای بسته به منظور بحث و گفت‌وگو در خصوص گام‌های بعدی در ارتباط با سوریه برگزار خواهد کرد.
 
در بیانیه منتشر شده توسط هیأت نمایندگی فرانسه در سازمان ملل آمده است: در این نشست غیرعلنی همچنین قرار است پیش‌نویس قطعنامه عربی-غربی جدید علیه سوریه میان ۱۵ کشور عضو شورای امنیت توزیع شود.
 
بیانیه فرانسه که در توییتر منتشر شده است همچنین افزود: نشست محرمانه شورای امنیت امروز جمعه ساعت ۳:۰۰ بعدازظهر به وقت آمریکا (۲۰:۰۰ به وقت گرینویچ) در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار می‌شود.
 
دیپلمات‌های شورای امنیت که خواستند نامشان فاش نشود در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند: مغرب قرار است پیش نویس جدیدی را ارائه خواهد که از درخواست اتحادیه عرب در خصوص انتقال قدرت "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه به معاونش برای تشکیل دولت وحدت ملی و زمینه سازی انتخابات حمایت می‌کند.
 
بنا به اعلام یکی از دیپلمات‌های شورای امنیت، "آنها (مقامات مغرب) در نظر دارند پیش نویس قطعنامه ای را میان اعضای شورا توزیع کنند که منعکس کننده دیدگاه اکثریت قریب به اتفاق کشورهای شورای امنیت است".
 
روز گذشته نیز یک دیپلمات در شورای امنیت اعلام کرد که نماینده فرانسه در شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه جدیدی علیه سوریه میان اعضا توزیع کرده است. این دیپلمات با اعلام این خبر به خبرگزاری کویت، اعلام کرد که این پیش‌نویس شبیه پیش‌نویسی است که فرانسه اکتبر گذشته علیه سوریه مطرح کرده بود اما با مخالفت چین و روسیه به جایی نرسید.
 
به گفته این دیپلمات، در این پیش‌نویس به فعالیت‌های اتحادیه عرب علیه سوریه اشاره و تحریم‌های اعمال شده اعراب علیه دمشق را در نظر گرفته است. در این پیش‌نویس تهدید به اعمال «اقدامات بیشتر» علیه سوریه شده و تاکید شده است که این اقدامات در صورتی اعمال می‌شود که از زمان صدور قطعنامه (در صورت تصویب) سوریه به مدت ۱۵ روز به خواسته‌های مطرح شده عمل نکند.
 
خبرگزاری رویترز در ادامه به نقل از دیپلمات‌های شورای امنیت افزود: شورای امنیت احتمالا اوایل هفته آینده پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه سوریه را که دیپلمات‌هایی از انگلیس و فرانسه با مشورت با قطر، مغرب، امریکا، آلمان، پرتغال در حال تهیه آن هستند، به رأی خواهد گذاشت.
 
بنا بر این گزارش، این پیش نویس جدی قرار است جایگزین پیش نویس ارائه شده توسط روسیه باشد که دیپلمات‌های غربی آن را ضعیف توصیف کرده بودند.
پیش از این روسیه و چین با صدور هرگونه قطعنامه شدیداللحن علیه سوریه که وجود گروهک‌های مسلح را نادیده بگیرد، مخالفت کرده‌اند.
بر اساس گزارش رویترز، هیأت نمایندگی مغرب روز گذشته با دیپلمات‌های چین و روسیه دیدار کرده و جدیدترین نسخه از پیش‌نویس قطعنامه عربی-غربی درباره سوریه را در اختیار آنها قرار داده است، اما هنوز مقامات چین و روسیه واکنشی به این پیش‌نویس نداشته‌اند.
 
بنا بر نسخه‌ای از این پیش‌نویس جدید که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است، "اعضای شورای امنیت خواستار گذار سیاسی در سوریه است". علاوه براین، در این پیش‌نویس هیچ اشاره‌ای به تحریم‌های جدید علیه دمشق نشده است. پیش از این روسیه اعلام کرده بود که از تحریم‌های بیشتر علیه سوریه حمایت نخواهد کرد.
 
بر اساس این گزارش، کشورهای چین و روسیه در ماه اکتبر گذشته قطعنامه‌ای را که کشورهای اروپایی شورای امنیت علیه سوریه تنظیم کرده بودند و در محکومیت دولت سوریه صادر شده بود و تحریم‌های جدیدی را نیز علیه دمشق اعمال می‌کرد، وتو کردند.
 
خبرگزاری رویترز در پایان گزارش خود نوشت: هنوز معلوم نیست این قعطنامه جدید نیز توسط روسیه وتو خواهد شد یا خیر اما به نظر می‌رسد وتوی قطعنامه ای که از طرح اتحادیه عرب حمایت کرده است، کمی دشوار باشد.
 
روز سه‌شنبه ۲۴ ژانویه، "نبیل العربی" دبیر کل اتحادیه عرب و حمد بن جاسم نخست‌وزیر-وزیر خارجه قطر و رئیس کمیته عربی ویژه بحران سوریه در نامه‌ای مشترک به بان کی مون دبیر کل اتحادیه عرب از وی خواستند تا با حمایت از طرح اعراب برای سوریه زمینه را برای جلب حمایت شورای امنیت فراهم کند.
 
اعراب در طرحی خواستار واگذاری اختیارات بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به معاون اول وی و تلاش برای تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه شدند. طرحی که دمشق بشدت آن را رد و محکوم و دخالت در امور داخلی سوریه و نقض حاکمیت ملی سوریه توصیف کرد.

انتهای پیام/ض.ص 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول