اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت مدیره مرکز وکلای قوه قضائیه ‌اصفهان:

حق‌المشاوره وکلای قوه قضائیه 6 هزار تومان است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت مدیره مرکز وکلای قوه قضائیه استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه حق‌المشاوره وکلای قوه قضائیه در حال حاضر 6 هزار تومان است، گفت: بازرسی از دفاتر وکلا را به صورت جدی پیگیر هستیم و گزارش‌ها حکایت از رفتار منصفانه‌تر وکلا با موکلان دارد.

حق‌المشاوره وکلای قوه قضائیه 6 هزار تومان است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، داوود قراخانلو بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مرکز وکلای قوه قضائیه استان اصفهان پیرو تشکیل این مرکز در تهران تشکیل شده است، اظهار داشت: در حال حاضر حدود 762 وکیل و 450 کارشناس فعال هستند که نیاز تشکیل مرکز وکلای قوه قضائیه را در استان‌ها مشهود می‌کرد.
وی افزود: از دو سال پیش تاکنون مرکز وکلا در استان اصفهان تشکیل شده و مسئولیت وکلا، کارشناسان و کارآموزان را برعهده دارد و براساس دستورالعمل‌های ابلاغی از مرکز فعالیت می‌کنند.
عضو هیئت مدیره مرکز وکلای قوه قضائیه استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مرکز وکلای قوه قضائیه در اجرای ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه تشکیل شد، گفت: این مرکز اهدافی از جمله تسهیل خدمات و دسترسی آسان‌تر مردم به خدمات حقوقی را بر عهده دارد.
 
*‌ تعداد وکلا با راه‌اندازی مرکز وکلای قوه قضائیه دو برابر شده است
وی یادآور شد: تا پیش از این انحصار صدور پروانه وکالت با کانون وکلا بود و تعداد وکیلان نصف شرایط کنونی بود و تنها یک قشر خاص می‌توانستند از وکیل استفاده کنند و وکلا در شهرستان‌های دورافتاده فعال نبودند.
قراخانلو بیان داشت: به دنبال رفع این مشکل و به موجب قانون، مرکز وکلای قوه قضائیه تشکیل شد تا بتوانیم در دورافتاده‌ترین مناطق وکیل داشته باشیم و با تشکیل این مرکز خدمات معاضدتی بسیار بیشتر از قبل شده و این وکلا با حضور در دادگستری‌ها و شوراهای حل اختلاف به مردم مشورت می‌دهند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر روزانه چهار وکیل در شورای حل اختلاف و چهار وکیل در واحد ارشاد و معاضدت قضایی حضور دارند و در طرح صحیح دعاوی کمک می‌کنند.
عضو هیئت ‌مدیره مرکز وکلای قوه قضائیه استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری افزود: البته وکلای کانون وکلا الزامی برای حضور در شوراهای حل اختلاف ندارند، اما وکلای قوه قضائیه ملزم به حضور هستند و سالانه نیز باید سه وکالت معاضدتی را پذیرش کنند.
وی در مورد تفاوت‌های وکلا در کانون وکلا و وکلای قوه قضائیه گفت: در کانون وکلا پس از قبولی در آزمون و گذراندن دوره وکیل سرپرست بلافاصله وارد حرفه وکالت می‌شوند اما در قوه قضائیه پس از گذراندن دوره‌ها آزمونی گرفته می‌شود و در صورت کسب نمره لازم پروانه کارآموزی صادر می‌شود و وکلا باید دوره مجددی به همراه کلاس‌های تئوری در جلسه‌های دادرسی بگذرانند و دو ماه نزد وکیل سرپرست باشند.
قراخانلو بیان داشت: به تازگی کمیته اختباری تشکیل شده که با برگزاری آزمونی وکلا را به مرکز معرفی می‌کند و وکیل پایه دو در دوره کارآموزی حق وکالت ندارد و پس از اخذ وکالت پایه دو به شرط نداشتن تخلف در کلاس‌های ارتقا پایه شرکت کرده و پروانه پایه یک دریافت می‌کنند.
وی اظهار داشت: پیش از این حق‌الوکاله پایه دو با 40 درصد و پایه یک تا 60 درصد بوده است، در حال حاضر تعرفه این دو یکی شده است، زمانی که پروانه وکالت صادر شد دیگر تفاوتی از حیث کارکردی ندارد.
عضو هیئت‌مدیره مرکز وکلای قوه قضائیه استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نخستین همایش رسمی وکلای قوه قضائیه 29 دی‌ماه در مجموعه فرشچیان با حضور رئیس مرکز با عنوان قانون، اخلاق، وکالت و کارشناسی برگزار شد، گفت: در این همایش 600 نفر شرکت کردند و به طور رسمی بسیج مرکز وکلای قوه قضائیه استان اصفهان افتتاح شد.
وی با اشاره به اینکه نیمی از وکلای قوه قضائیه در استان اصفهان را خواهران تشکیل می‌دهند که همگی در کلاس پایه یک هستند، افزود: تناسبی از لحاظ جنسیت در این بخش حاکم است.
قراخانلو یادآور شد: مردم برای مراجعه به سایت اطلاع‌رسانی مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائیه می‌توانند به آدرس اینترنتی www.hmvokala-esf.ir است.
وی با تاکید بر اینکه حق‌المشاوره وکلای قوه قضائیه در حال حاضر 6 هزار تومان است، بیان داشت: بازرسی از دفاتر وکلا را به صورت جدی پیگیر هستیم و بیش از 400 دفتر در طی این دو سال بازرسی شده است و مردم باید بدانند که در قبال پول و اسناد باید از وکلا رسید بگیرند.
عضو هیئت‌مدیره مرکز وکلای قوه قضائیه استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: گزارش‌هایی که به ما می‌رسد به نسبت آنچه پیش از این بوده حکایت از رفتار منصفانه‌تر وکلا با موکلان دارد.
وی تاکید کرد: با راه‌اندازی مرکز وکلای قوه قضائیه تعداد و حضور وکلا در واحدهای ارث افزایش داشته و در استفاده مردم از وکیل و توسعه فرهنگ وکالت تأثیر داشته و استقبال عمومی را بیشتر کرده است.
 
*‌ جا افتادن فرهنگ استفاده از وکیل نیاز به زمان دارد
قراخانلو در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه عدم استفاده از وکلا به فرهنگ گذشته باز می‌گردد که مردم مشکلاتشان را خود حل می‌کردند، گفت: جا افتادن فرهنگ استفاده از وکیل نیاز به زمان دارد.
وی اضافه کرد: برای تسهیل دستیابی مردم به وکیل، در حال حاضر تفاهمنامه بهزیستی را در عمل اجرا کرده‌ایم که در نوع خود بی‌سابقه است و در حال حاضر براساس توافق کمیته امداد و بنیاد جانبازان وکیل رایگان در اختیار افراد تحت پوشش قرار می‌دهیم.
عضو هیئت‌مدیره مرکز وکلای قوه قضائیه استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در این مدت 141 مورد وکالت معاضدتی در اختیار مردم قرار داده‌ایم، تا ابتدای سال 90، کمیته معاضدت به طور مستقیم فعالیت می‌کند اما با راه‌اندازی این مرکز در عمل وکالت معاضدتی به صورت رایگان ارائه می‌کنیم.
انتهای پیام/ش10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول