اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار زابل:

راه‌اندازی منطقه ویژه انرژی‌های نو در سیستان ضروری است

خبرگزاری فارس: فرماندار زابل گفت: راه‌اندازی منطقه ویژه انرژی‌های نو به ویژه باد در منطقه سیستان ضروری است.

راه‌اندازی منطقه ویژه انرژی‌های نو در سیستان ضروری است
به گزارش خبرگزاری فارس از زابل، حسین کیخا پیش از ظهر امروز در همایش ملی استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی باد در دانشگاه زابل اظهار داشت: آسیاب‌های بادی نمونه نبوغ و استعداد نیاکان ما در زمانی بوده که نیروی محرکه مورد نیاز در بسیاری از جوامع بشری به نیروی دام و انسان محدود می‌شد اما آنها توانستند این نیروی طبیعی را به خدمت گرفته و از آن برای آبادانی منطقه و رفاه عمومی استفاده کنند.
وی افزود: تاریخچه آسیاب‌های بادی سیستان به 2 هزار سال قبل بر می‌گردد یعنی زمانی که امکانات محدودی در دسترس بود.
فرماندار زابل بیان کرد: برگزاری همایش ملی انرژی باد و کاربردهای آن توسط دانشگاه زابل را می‌توان سرفصل جدیدی برای احیاء روش‌های خلاقانه به نیاکان در استفاده از انرژی‌های بدون زوال دانست.
کیخا گفت: با توجه به بادخیز بودن منطقه سیستان، این منطقه خاستگاه آسیاب‌های بادی بوده و از طرفی نیز زمینه سرمایه‌گذاری مناسب در منطقه فراهم شده است.
وی ادامه داد: ایجاد و راه‌اندازی منطقه ویژه انرژی‌های نو در سیستان توسط دولت یکی از ضروریات است و دانشگاه زابل نیز می‌تواند با ایجاد مرکز تحقیقاتی انرژی باد، سهم بسزایی در ایجاد بستر مناسب برای تحقیقات در این زمینه به خود اختصاص دهد و نیروی متخصص را برای بومی سازی سرمایه‌گذاری در این منطقه پرورش دهد.
فرماندار زابل تصریح کرد: بادهای مهم سیستان که توسط گذشتگان نامگذاری شده‌اند عبارتند؛ از بادهای قوسی، باد هفتم (گاو کش)، باد پلپلاسی، باد قبله و بادهای 120 روزه.
کیخا خاطرنشان کرد: با توجه به آمار بالای بیکاری در منطقه، احداث نیروگاه‌های بادی می‌تواند نقش مهمی در تولید انرژی و کاهش آمار بیکاری داشته باشد.
وی گفت: از طرفی نیز نیاز کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان به انرژی برق، قدرت ریسک سرمایه‌گذاری در این منطقه را افزایش می‌دهد و بازده اقتصادی سریع آن قابل مقایسه با هیچ نوع سرمایه‌گذاری نیست.
انتهای پیام/ر20/گ2000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول