اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

معاون اول قوه قضائیه

وقف عنصر تمدن‌ساز است

خبرگزاری فارس: معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه وقف عنصر تمدن‌ساز است، گفت: حرکتی که در سازمان اوقاف برای احیای موقوفات آغاز شده، حرکت مبارکی است.

وقف عنصر تمدن‌ساز است
به گزارش خبرنگار جامعه فارس، سید ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضائیه در همایش تجلیل از واقفین، متولیان و فعالان عرصه وقف که امروز در سالن نیایش برگزار شد، اظهار داشت: موضوع وقف در جامعه مابیش از این نیاز به تبیین دارد تا مردم با وقف آشنا و آشناتر شوند و با عملکرد سازمان اوقاف آشنایی پیدا کنند.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است این است که از دیرباز در زندگی بشر وقف را می‌بینیم اما تفاوت اساسی در رابطه با وقف و احکام دین ما با سایر ادیان وجود دارد.

رئیسی افزود: دو نکته در قرآن تابلوی فراروی تمام انسانها گذاشته است که نکته اول این است که ویژگی انفاق با سایر انفاق‌ها فرق می‌کند و آنچه در فرهنگ دینی ما وجود دارد آن است که تمام این اقدامات برای خدا بوده است و دومین نکته این است که تفاوت در نگاه به دیگران و دگرخواهی ما در پرتو خداخواهی ماست که این عامل به عمل ما جاودانگی می‌دهد.

وی ادامه داد: در کتب تاریخی آمده است که امام علی(ع) بزرگترین واقف صدر اسلام است و همچنین بزرگترین تولید کننده و کمترین مصرف کننده امام علی(ع) بوده است.

رئیسی با اشاره به کارکردهای وقف گفت: وقف کارکردهای اقتصادی مانند رفع فقر و محرومیت در جهت عدالت اجتماعی و رفع فاصله‌ها دارد و می‌تواند در رابطه با مسائل اقتصادی نقش مهمی داشته باشد.

وی گفت: یکی از جلوه‌های کارکرد فرهنگی وقف در عاشوراست و در نشر معارف دینی نیز ارزشمند محسوب می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه عنوان کرد: حرکتی که در سازمان اوقاف برای احیای موقوفات آغاز شده است حرکت مبارکی است.

رئیسی با بیان اینکه وقف عنصر تمدن‌ساز است، بیان کرد: در کشورهای مختلف قدیمی‌ترین ساختمان مربوط به موقوفه‌ای است که صدها سال قبل تاسیس شده است بنابراین وقف عنصر تمدن‌سازی است و همراه با تاریخ مدنیت برای اسلام و مسلمین است ضمن اینکه وقف در زمینه تنظیم شعائر دینی نقش موثری دارد. همچنین در تعدیل ثروت با رضا و رغبت وقف است.

معاون اول قوه قضائیه اظهار داشت: می‌خواهیم فرهنگ وقف گسترش یابد و در عمل و اجرا باید عمل متولیان جلوه‌ای داشته باشد تا مردم به وقف تشویق شوند و برای این کار تامین متولیان صالح نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

رئیسی ادامه داد: نکته دوم حفظ قوانین و مراعات موازین کاملا شرعی در مورد وقف است و نکته سوم عمل به نظر واقف و واقفین است ضمن اینکه موضوع جلوگیری از حیف و میل شدن موقوفات نکته چهارم محسوب می‌شود.

رئیسی گفت: استرداد حقوق موقوفات بسیار مهم است که امروز این اقدام آغاز شده و باید دنبال شود. همچنین بهره‌برداری و بهروری از موقوفات در جهت رفع فقر، گسترش فرهنگ دینی و تشویق وقف بسیار مهم است.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول