اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی تهران:

باید از محیط‌های آموزشی که خلاقیت کودکان را محدود می‌کند پرهیز کرد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی تهران در همایش بزرگ کودک اندیشمند در قزوین گفت: شرایط موجود در برخی از محیط‌های آموزشی کشور به کودکان اجازه نمی‌دهد که از چارچوب‌های موجود در محیط فراتر روند و این امر محدودیت خلاقیت را در کودکان به دنبال خواهد داشت.

باید از محیط‌های آموزشی که خلاقیت کودکان را محدود می‌کند پرهیز کرد
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در این همایش که در سالن دانشگاه تربیت‌معلم شهید رجایی قزوین و با حضور جمعی از کودکان مقطع پیش دبستانی، والدین آنان و مربیان و کارشناسان پیش‌دبستانی استان برگزار شد، محمود تلخابی اظهار کرد: کودک آدمی دارای ذهن توانمندی است و بروز این توانمندی‌ها منوط به غنای محیط و ایجاد فرصت‌های جدید از سوی متولیان آموزش و خانواده‌ها است.
تلخابی ادامه داد: فرصت دادن به کودک برای سوال کردن و اظهار نظر و همچنین گوش کردن به نظرات کودکانه که در مواردی هم نادرست هستند رشد ذهنی و فکری کودک را به دنبال می‌آورد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری اینکه در سال‌های اخیر دانشمندان به توانمندی تفکر در مغز انسان از بدو تولد پی برده‌اند، افزود: میان روش تفکر و روش آموزش ارتباط تنگاتنگی وجود دارد که پی بردن به این رابطه شرط اصلی موفقیت در آموزش بوده و در صورت نبودن این شیوه، تلاش برای وارد کردن تفکر به عرصه آموزش بیهوده است.

* مناسب‌ترین روش آموزش، مطابق‌ترین آن‌ها با شیوه تفکر کودکان است
عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی مناسب‌ترین روش آموزش را مطابق ترین آنها با شیوه تفکر کودکان دانست و عنوان کرد: با توجه به آنچه ذکر شد؛ برای داشتن یک روش آموزشی موفق باید شیوه‌های تفکر کودکان و نحوه ارتباط آنان با محیط پیرامون را بررسی و زمینه را برای حرکت‌های جسمی و فعالیت‌های فکری نظیر استدلال کردن، تولید اندیشه، پژوهش و حل مسئله مهیا کرد و در کنار آن برقراری ارتباط با کودک و فرصت دادن به وی برای اندیشیدن به اتفاقات مختلف پیرامون را نیز مورد توجه قرار داد.
تلخابی با تاکید بر اهمیت پذیرش هوشمند بودن کودک از سوی بزرگسالان خاطرنشان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که به صرف پذیرش این موضوع کودکان هوشمند نمی‌شوند بلکه این پذیرش آغاز یک راه طولانی است.
وی یافتن روش‌هایی برای بروز این خلاقیت‌ها را در کودکان در درجه بعدی اهمیت قرار داد و تصریح کرد: در این مرحله والدین و مربیان باید درصدد فراهم کردن محیطی برآیند که در آن نه تنها مغز کودک آسیب نمی‌بیند بلکه فرصت‌های جدیدی برای ظهور و بروز توانمندی‌های آن به وجود می‌آید.
عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی عنوان کرد: هر نوع تهدید روانی در محیط، محدویت تفکر را به دنبال خواهد داشت چراکه تفکر در شرایطی اتفاق می‌افتد که کودک از لحاظ روانی احساس آرامش کند و در شرایطی که کودک حتی از مربی یا معلم خود هم واهمه دارد فکر کردن او غیر ممکن خواهد بود.

* گسترش مراکز آموزشی پیش‌دبستانی ضروری است
تلخابی با اشاره به رشد مغزی کودکان در دوران پیش از دبستان و به ویژه اوج توسعه فکری آنان در سن پنج سالگی تاکید کرد: این موضوع اهمیت افزایش و گسترش مراکز پیش‌دبستانی و سایر مراکز آموزشی را در این دوره و همچنین افزایش آگاهی خانواده‌ها به منظور ایجاد فرصت‌های آموزشی برای کودکان از سوی والدین آنان را بیش از پیش نمایان می‌کند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی تهران بیان کرد: امروزه در جامعه ما بخش اعظم این مسئولیت به عهده مراکز آموزشی قرار گرفته است و خانواده در تربیت خلاقیت کودک خود نقش کم رنگ تری ایفا می‌کند.

* تربیت کودکان با شیوه‌های قدیمی پاسخگوی جامعه امروز نیست

در ادامه این همایش فاطمه بهرامی، معاون آموزش ابتدایی و پیش دبستانی اداره‌کل آموزش و پرورش قزوین نیز گفت: تربیت کودکان امروزی با شیوه‌های تربیتی نسل‌های پیشین به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز‌های کودکان امروز نیست.
بهرامی با اشاره به اینکه تخیل، خلق است اما نباید آن را در چیزهای خارق‌العاده جستجو کرد، عنوان کرد: خلاقیت می‌تواند در یک نقاشی یا یک داستان تخیلی کودکانه خود را نشان دهد و این‌ها ابزارهایی هستند که کودک به وسیله آن‌ها سراسر خلاقیت و خردمندی خود را به تصویر بکشد.
وی خلاقیت را به یک کوچه بدون بن بست تشبیه کرد و ادامه داد: هوش انسان برای ظهور یافتن، باید در شرایط محیطی خاصی قرار گیرد اما تخیل برخلاف آن از راه‌های متعددی قابل تولید و توسعه است به گونه‌ای که آموزش شعرها و داستان‌های ساده و نیز بازی کردن با کودکان، آن‌ها را در شرایط تولید و بروز خلاقیت قرار می‌دهد.
معاون آموزش ابتدایی و پیش‌دبستانی آموزش و پرورش خاطر‌نشان کرد: تربیت نسلی فهیم، خلاق و تاثیرگذار بر جامعه مشروط به یافتن روش‌هایی برای آموزش حل مسئله، تقویت روحیه پرسشگری و ایجاد حس کنجکاوی در کودکان است که پرداختن به این امر در کلاس‌های آموزشی می‌تواند تا حد زیادی در رسیدن به هدف یاد شده موثر واقع شود.
پرسش و پاسخ میان حاضران با کارشناس برنامه و اجرای سرود توسط گروهی از کودکان پیش‌دبستانی بخش دیگری از این برنامه بود.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول