اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

خبرنگار فارس در سوریه گزارش می دهد

چرا آل‌سعود با امنیت سوریه در ستیز است؟/فشار بر سوریه خطری بر استمرار نظام پادشاهی عربستان است

خبرگزاری فارس: در تمام مراحل سریال توطئه آمیز علیه سوریه، آل‌سعود حضور کلیدی و نقش آفرینی داشتند و دستگاه جنگ‌نرم و رسانه‌ای ریاض طی 10 ماه اخیر یک لحظه متوقف نبوده و فعالیت آن رو به فزونی بوده است.

چرا آل‌سعود با امنیت سوریه در ستیز است؟/فشار بر سوریه خطری بر استمرار نظام پادشاهی عربستان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، ولید المعلم وزیر خارجه و مهاجرین سوریه روز سه شنبه چهارم دیماه1390 در جمع اصحاب رسانه تاکید کرد: برخی از اعراب عامل اجرای طرح‌های ارائه شده از خارج علیه سوریه هستند.

آگاهان به مسائل جهان عرب براین باورند که ولید معلم حقیقت را گفته ولی مثل همیشه تحفظ داشته و نام عرب‌هایی که نوک پیکانشان امنیت و ثبات کشورش را نشانه گرفته فاش نساخته است. از دیدگاه این آگاهان، آل سعود یکی از مجریان طرح‌های بیگانگان در این کشور است که طی سال‌ها با امنیت و ثبات این سرزمین در ستیز است.

سعودی‌ها در توسعه و دامنه زدن به پهنه و گستره بحران سوریه نقش فعالی داشته و با پیام انتقادآمیز ملک عبدالله در اوت2011، سریال توطئه‌های عربی علیه دمشق کلید خورد و پرونده سوریه وارد مرحله عربی و منطقه ای گشت.

پرونده سوریه در دایره عربی تا اکنون از این مراحل گذشته است:

موضع علنی و نرم اتحادیه عرب در قبال تحولات سوریه و دیدار نبیل العربی از دمشق.
پیام انتقادی و ارشادی تند ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی.
موضع انتقادی و علنی شورای همکاری شورای همکاری خلیج فارس.
فراخوانی سفیران قطر،عربستان سعودی،کویت و بحرین از دمشق.
موضع علنی وتهاجمی اتحادیه عرب و کشمکش جنجالی برسر سفر دبیرکل اتحادیه عرب به دمشق جهت ارائه ابتکارعمل عربی.
کشاکش سوریه ـ اتحادیه عرب جهت پذیرفتن طرح عربی(چهار ماده ای)
دمشق با وجود اینکه طرح عربی را پذیرفت و در عملی کردن آن گام‌های اولیه برداشته ولی از سوی اتحادیه عرب محکوم و عضویتش در این اتحادیه تعلیق یافت.
اتحادیه عرب در پی تعلیق عضویت سوریه یک بسته مجازات‌ها و تحریم‌ها علیه این کشور تحمیل نمود ولی این تحریم‌ها در نطفه محکوم به شکست بوده است.
چالش‌ها و کشمکش‌ها برسر امضای پروتکل اعزام هیات ناظران عربی جهت حقیقت یابی
10ـ سوریه با امضای پروتکل جهت پذیرفتن ناظران عربی (تعداد آنها در همین اواخر 173 نفربوده است)در خاک خود،انواع تسهیلات خدماتی ـ امنیتی هزینه بردار ارائه کرد.
11ـ ارائه گزارش هیات ناظران اتحادیه عرب از سوی ژنرال دابی به دبیر کل اتحادیه که این گزارش دور از توقع و انتظار دشمنان ثبات و امنیت سوریه بوده و ریاض و دوحه و متحدان منطقه ای و فرامنطقه ای آن برآشفته است.

در تمام مراحل این سریال توطئه آمیز علیه سوریه وثبات آن، آل سعود حضور کلیدی و نقش آفرینی داشتند. دستگاه جنگ نرم و رسانه ای ریاض طی ده ماه اخیر یک لحظه بیکار و متوقف نبوده و فعالیت و کوشش آن همواره روبه تشدید وفزونی بوده است.
اما تسهیلات ماشین جنگی و امدادرسانی نظامی ـ لجستیکی سعودیها به گروه های مسلح سلفی سوریه در تمام کانوانهای بحرانی سوریه حضور فعالی داشته و آل سعود و تمام نهادهای آن تمام امکانات یک جنگ نرم افزاری علیه بشار اسد بسیج نموده و گامهای اساسی به سوی تدارک و آماده سازی یک جنگ سخت افزاری وتمام عیار علیه دمشق،برداشته است.

در پرده های اخیر نمایش توطئه و فتنه علیه سوریه و ثبات آن، سعودیه‌ا این گامها برداشته اند:

تلاش جهت تفکیک دوستان منطقه ای و فرامنطقه ای سوریه

1ـ1ـ تحریک عوامل جریان 14مارس در لبنان در سمت وسوی زیر:
الف: تلاش جهت تضعیف و ساقط کردن دولت میقاتی.
ب ـ تلاش جهت کمک کردن به مخالفان دمشق در لبنان و منطقه
ج ـ تحریک و مشغول کردن حزب الله و جریان 8مارس.
د : تلاش جهت تحکیم مناسبات و روابط میان جریانات سلفی های تندرو لبنانی با معارضه سوریه
ه : امداد رسانی و دادن تسهیلات تسلیحاتی و لجستیکی به معرضه مسلح سوریه و تسهیل عملیات قاچاق اسلحه به معارضه سوریه.

2ـ1ـ نا امن کردن عراق و تلاش جهت گسستن و آسیب رساندن به خطوط امدادی و حمایتی بغداد به دمشق. تشدید وقوع سلسله انفجارهای روزانه در سراسر عراق بخشی از عملیات آل سعود در این راستا بوده است.

3 ـ1 ـ تلاش برای ایجاد گسل در روند حمایتی تهران از دمشق. جنگ روانی و دیپلماتیک علیه ایران به بهانه واهی و مسخره ترور سفیر آل سعود در واشنگتن یکی از ترفندهای شیطانی ریاض و امریکا بوده است.

4ـ1 ـ دادن رشوه های نفتی کلان به چین : در سفر اخیر نخست وزیر چین به عربستان سعودی ،شاهزادگان آل سعود رشوه های نفتی اشتها آوری به چینی‌ها ارائه داده تا حداقل بی‌طریفی پکن در قبال بحران سوریه را تضمین کنند. دکتر رضوان زیاده رئیس دفتر امور خارجه شورای ملی سوریه (معارضه خارج نشین)در آخرین اظهارات خود اعلام داشته که چین دیگر از حق وتو علیه قطعنامه ها علیه دولت سوریه استفاده نخواهد کرد.

اخلال در روند تعامل اتحادیه عرب با پرونده سوریه

ریاض از همان آغاز تعامل اتحادیه عرب با پرونده بحران سوریه درصدد توطئه و کارشکنی بوده است و در این راستا اقدامات زیر را انجام داده است:
 
1ـ2ـ تشدید جنگ نرم و رسانه ای علیه سوریه و ماموریت هیات ناظران عرب در دمشق.
2ـ2ـ تحرک دیپلماتیک و سیاسی در سطوح مختلف جهت توقف،تعطیل وشکست ماموریت هیات ناظران عرب در سوریه
3ـ2ـ تشدید و تقویت مناسبات ریاض و شورای ملی سوریه(معارضه درخارج)
4ـ2ـ مشارکت در  تهیه و تحمیل ابتکارعمل جدید(هفت ماده ای) برضد سوریه.
5ـ2ـ مشارکت در طرح فراخوانی ناظران اتحادیه عرب اعزامی از منطقه خلیج فارس(50 عضو از 173کل ناظران هستند). فراخوانی در راستای سیاست تعطیل و توقف ماموریت ناظران اتحادیه عرب بوده است.

ناظران عرب ماه اول ماموریت خود را پنجشنبه 20 ژانویه2012 به پایان رسانده و قرار است این ماموریت از تاریخ 24 ژانویه تا 23 فوریه انجام شود.
با وجود اینکه دمشق با درخواست اتحادیه عرب برای تمدید ماموریت ناظران عرب در سوریه موافقت کرده ولی توطئه ریاض ـ دوحه ممکن است روند اعزام هیات ناظران عرب را مختل  و یا تعطیل کند.

کلام آخر

خارج کردن یکباره ناظران اعراب خلیج فارس، فشار جدید شورای همکاری بر سوریه و همسویی با سیاست و توطئه قطر و عربستان سعودی می باشد.

عقلای آل سعود بخوبی می‌دانند که هرگونه تهدید و آسیب رساندن به امنیت و ثبات سوریه بطور مستقیم روی امنیت و بقای تاج و تخت خاندان آل سعود تبعات و تاثیرات منفی و سوئی خواهد داشت.

 حکما و استراتژیست های سعودی به شاهزادگان سعودی مرتبط به جناح‌های تندروی کاخ سفید اکیدا توصیه کرده که هرگونه تشدید فشار علیه سوریه بطور جدی در آینده نه چندان دور، تبعات ناگوار و نگران کننده برای امنیت ملی، یکپارچگی سرزمینی، تداوم اصل حاکمیت واستمرار نظام پادشاهی عربستان سعودی خواهد داشت.

انتهای پیام/ق
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول