اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بازار طلای اصفهان تعطیل شد

افسارِ گسیخته سکه به دست چه کسانی مهار می‌شود

خبرگزاری فارس: این روزها شاهد تورم بی‌سابقه‌ای در بازار سکه و ارز در کشور هستیم و این در حالی است که این افزایش قیمت لحظه به لحظه اوج می‌گیرد و دولت و بانک مرکزی نیز اقدامی برای مهار آن نکرده‌اند.

افسارِ گسیخته سکه به دست چه کسانی مهار می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با توجه به افزایش بی‌سابقه طلا در هفته‌های اخیر موجی از توجهات و نگرانی‌هایی در بین مردم و بازاریان ایجاد شده است که التهابی را در بین خریداران و فروشندگان سکه به وجود آورده است.
این از طرفی است که افزایش قیمت طلا و سکه در بازار با افزایش یافتن ناگهانی ارزهای خارجی به ویژه دلار همراه بوده است.
بسیاری از دیدگاه‌ها این افزایش ناگهانی سکه در بازار ایران را ناشی از تورم جهانی آن دانسته و ضمن پیش‌بینی این کالای ارزشمند در روزهای اخیر احتمال می‌دهند بنا به مباحث مطرح شده در علم اقتصاد پس از این اوج یافتن در قیمت، شاهد نزول قیمت طلا و سکه در بازار ایران باشیم.
امروز جریان خرید و فروش در بازار اصفهان نیز ملتهب بود و خریداران و فروشندگان سکه با دلهره و بدون هیچ اطلاعی اقدام به خرید و فروش می‌کردند و این در حالی است که بازاریان اصفهان به دلیل سرگردانی و نوسانات بیش از حد حاضر به اعلام بهای سکه‌ها نشدند.
این در حالی است که از ظهر امروز بازار طلای اصفهان به دلیل هجوم جمعیت و نوسانات قیمتی طلا بسته شده است و نوسانات صعودی قیمت از طریق تلفن بین بازاریان و مردم رد و بدل می‌شود.
هم‌چنین به دلیل تغییرات آنی و لحظه‌ای قیمت سکه و طلا در بازار منابع رسمی اقدام به اعلام قیمت سکه به رسانه‌ها نکردند.
حباب غیرواقعی سکه و افزایش لحظه‌ای نرخ‌ از دلایلی است که این روزها با افزایش ناگهانی نرخ سکه در بازار آزاد، مردم به دنبال فروش سکه‌های خریداری شده خود روی آورده‌اند و بازاریان از خرید این سکه‌ها امتناع می‌کنند.
این در حالی است که بنا به نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، افزایش قیمت اسمی سکه و ارز بعد از هدفمند کردن یارانه‌ها و هم‌زمان با افزایش قیمت جهانی طلا بسیار طبیعی بوده و نباید از آن به عنوان یک معضل یاد کرد، البته یک بخش غیرطبیعی وجود دارد که آن هم به واسطه رفتار دولت از توجیه عقلانی برای مردم برخوردار شده است.
برخی از کارشناسان نیز بر این عقیده بودند که، قبل از اجرای طرح ارزشمند هدفمند کردن یارانه‌ها، پیش‌بینی می‌شد که اگر دولت بخش تولید را فعال نکرده و فقط به مصرف جامعه توجه کند، رفتاری در مردم به صورت عقلایی شکل می‌گیرد که نقدینگی خود را به سمت بازارهای پربازده و زودبازده و با سرمایه‌های اندک هدایت می‌کنند که انباشت نقدینگی حاصل از طرح به سمت دو بازار ارز و سکه رو می‌آورد.
به گزارش فارس، جلوگیری از تشکیل حباب در بازار سکه و ارز باید مورد توجه بانک مرکزی قرار گرفته و نسبت به ثبات نرخ ارز در کشور اقدام کند.
انتهای پیام/ی20/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول