اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پزشکی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

با هنر گل‌آرایی دید بهتری به جهان پیدا می‌کنید

خبرگزاری فارس: مربی آموزش گل‌آرایی ژاپنی گفت: با هنر گل‌آرایی نه تنها از جهان رو برنمی‌گردانید، بلکه با دید بهتری به جهان می‌نگری و سرنوشت خود را با روی باز می‌پذیری و دیگر به انکار جهان نمی‌پردازید.

با هنر گل‌آرایی دید بهتری به جهان پیدا می‌کنید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، به مناسبت هفته فرهنگی ژاپن در اصفهان نمایشگاهی به منظور تبادل فرهنگی و هنری بین دو کشور ایران و ژاپن به کمک گروه «گون‌ئن» ژاپن در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد.

این نمایشگاه که با حضور سفیر ژاپن در ایران و استاندار اصفهان شد، شامل نمایشگاه عکس از زلزله و سونامی و همچنین نقاشی کودکان ژاپنی از این واقعه در کشورشان به همراه کارگاه‌‌های آموزشی از خوشنویسی، گل‌آرایی و اوریگامی بوده است، مردم اصفهان از این نمایشگاه استقبال بسیار خوبی داشتند به ویژه بخش گل‌آرایی که مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفت.

به دلیل استقبال بسیار مردم از این قسمت نمایشگاه درصدد شدیم تا با مربی این بخش پری ‌رخ پزشکی از کشور ایران گفت‌وگوی مفصلی داشته باشیم.

*فارس: شما به مناسبت هفته فرهنگی ژاپن به ایران سفر کرده و کار آموزش گل‌آرایی را به عهده دارید، چطور شده که یک ایرانی کار آموزش یک سنت ژاپنی را انجام می‌دهد؟

من با اصالت ایرانی دوره‌های آموزشی گل‌آرایی طولانی مدتی را در کشور ژاپن آموزش دیده و در حال حاضر مدت 17 سال است که در تهران زندگی  می‌کنم و در آن جا سالیان بسیاری زندگی کرده‌ و به عنوان مربی در کشور ژاپن زبان فارسی را تدریس می‌کردم، در حال حاضر به دعوت سفیر ژاپن در ایران در این هفته فرهنگی ژاپن شرکت کرده تا مقداری مردم ایران را با این هنر آشنا کنم.

*فارس: تاریخچه گل‌آرایی ژاپنی به کجا برمی‌گردد و آیا مردم ژاپن همیشه از آن استفاده می‌کنند یا فقط در مراسم‌های مخصوص از این هنر بهره می‌برند.

گل‌آرایی ژاپنی در سال ۱۳۹۰ میلادی در زمان «مورد ماچی» آغاز شد، ابتدا این نوع گل‌آرایی به قصد مراسم مذهبی انجام می‌گرفت، به طوری که دسته‌های گل یا گلبرگ‌ها را بر روی آب می‌ریختند و بعد آن را در معابد به بودا هدیه می‌کردند.

این گل‌آرایی ابتدا از هند به چین و از چین به ژاپن انتقال یافت و در ژاپن به اوج شهرتی رسید که هنوز ادامه دارد به طوری که در حال حاضر تنها در یکی از مدارس معروف ژاپن یک هزار مربی مشغول تعلیم این هنر به هنرجویان هستند و مدارس متعدد دیگری به منظور آموزش این فن در ژاپن و دیگر نقاط جهان وجود دارد، با توجه به اینکه در ژاپن هدف از مطالعه و پرداختن به هنر، بیداری و روشنایی دل است، از این دیدگاه گل‌آرایی به صرف امری تزئینی تلقی نمی‌شود بلکه بیان ابعادی بسیار عمیق و پیچیده درون آدمی است.

به طوری که زمانی که به خانه‌های ژاپنی بروی، زندگی بسیار ساده‌ای از آنها را شاهد هستی که در طاقچه‌های بزرگی که تا پایین است شما فقط یک گل‌آرایی و یک قاب از شعرهای هایکو را می‌بینی، و در واقع اکثر اتاق‌های نشیمن در ژاپن شامل این محراب کوچک است که هر بامداد بانوی خانه با خضوع و خشوع در مقابل محراب زانو می‌زند و پس از ادای احترام، با هنرمندی تمام گل‌های آن را به مناسبت آن روز و یا حالات روحی خود، بنا بر اصول گل‌آرایی ژاپنی جابجا می‌کند.

علاوه بر اینکه در مراسم‌های خود به طور حتم از این هنر استفاده می‌کنند و به ویژه برای ورود یک میهمان به منزلشان یک دسته گل کوچک را تهیه می‌کنند.

*فارس: گل ‌آرایی ژاپنی چه خصوصیت ویژه‌ای نسبت به دیگر گل‌آرایی‌ها دارد و ما در ایران هم این هنر را داریم؟

در ایران گل‌آرایی به این معنا را نداریم و در ژاپن به «ایکه‌بانا» معروف است و یکی از هنرهای سنتی این کشور تلقی می‌شود، در ژاپن گل‌آرایان با زبان لطیف گل‌ها سخن می‌گویند و برای آنها هیچ چیز مانند گل تسکین‌دهنده نیست.

همچنین در کشورهای غربی‌ بر روی کمیت و رنگ اجزا گل‌آرایی تکیه شده و توجه خود را بیشتر به زیبای گل‌ها معطوف می‌دارند، و رعایت اصول هنرهای تزئینی، استفاده از شکل‌های هندسی، ابتکار و سلیقه نقش‌های اساسی را در گل‌آرایی غربی ایفا می‌کند، برای بار نخست زمانی که در کلاس گل‌آرایی بعد از اینکه استاد گل را درست کرد، پیش خود گفتم این که کاری ندارد و هنر فقط نزد ایرانیان است و بس، سریع یک عدد ایکه‌بانا آماده کردم، پس از اینکه مربی دید با انداختن گل در سطل زباله گفت، ما این جا مسابقه سرعت نداریم و هدف چیز دیگری است.

*فارس: حالا به هدف گل‌آرایی رسیدید و می‌دانید چه چیزی در پشت این هنر نهفته است؟

یک دسته گل بیانگر یک احساس لطیف است که هر کدام از اجزای آن به منظور خاصی به کار می‌رود، لازمه درک هنر گل‌آرایی و ساخت مجموعه‌های زیبا و دلنشین علاقه ویژه نسبت به طبیعت است که بتوان به بهترین نحو زیبای گل‌ها را نمایان ساخت، به آنها زندگی بخشید و از آنها آرامش گرفت.

اینکه انسان در زندگی با گیاه و نیز با کل عالم، پیوند ذاتی دارد، هم راه به جهان دارد هم راه به خاک، و شاگرد راستین این هنر نه تنها از جهان رو برنمی‌گرداند، بلکه با دیدی بهتر به جهان می‌نگرد و سرنوشت خود را با روی باز می‌پذیرد، به آنچه در اختیار اوست رضایت می‌دهد و به انکار جهان نمی‌پردازد.

همان‌گونه که در آیین‌نامه گل‌آرایی ژاپنی چنین آمده که در مجلس درس خاموش و نیک رفتار باش و فکر نکن که بیش از دیگران می‌دانی که این بس شایسته است و به خود نیز غره مباش، نادان کسی  است که می‌پندارد استاد گل‌آرایی است اما از ظرافت هنری و حس انسانی بویی نبرده است.

*فارس: آیا مردم ژاپن در تمام امور خود آرامش را دارند و به آرامی کارهای خود را انجام می‌دهند و یا فقط در گل‌آرایی به این صورت هستند؟

پزشکی با اشاره به این مطلب که مردم ژاپن در تمامی امور خود آرامش دارند، بیان داشت: به دلیل آرامش در کارهای خود است که مردم و کشوری موفق هستند چرا که نه تنها در کارها دقت دارند بلکه از آن مهم‌تر اتحاد و تعاونی بین آنها است که در بین مردم ما با وجود برخورداری از هوش بیشتر نسبت به آنها وجود ندارد.

مردم ژاپن به اندازه‌ای با هم متحد هستند که به طور مثال اگر شاگردی در کلاس درس مطلبی را نمی‌دانست تمامی شاگردان از خجالت سرهای خود را پایین می‌انداختند.

البته اینکه به قدری این مردم در کار خود دقیق و به دنبال این هستند که به بهترین نحو انجام دهند که اگر به آنها گفته شود که کار خود را درست انجام نداده‌اید، مانند اینکه بدترین حرف را به او زده‌ و شخصیتشان را خرد کرده‌اید.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول